2026-07-02, 00:01
Medlem
Ja, skulle du? Jag tror de flesta tror de skulle svara "ja" från början, men sen kommer en mindre trevlig insikt. Om du kan styra allt, är du också ansvarig för allt...

Det är lite som med politiker... Makthavare styr landet, och hålls därför ansvariga också för allt som gått dåligt. Skulle man fråga folk vem som har ansvaret för att Sverige på vissa sätt försämrats de senaste 30 åren, skulle de flesta peka på politikerna. Sen skyller de problem på andra politiker, men faktum är att de som varit med att styra bär ansvaret...

Och man kan också titta på motsatsen, t.ex. att vara med i en kult. Du bor där, gör det ledare i kulten säger till dig och får allt bestämt åt dig. Du har en plats att sova, får mat och dryck men bestämmer inte vad du ska göra. På något sätt är nog det ganska skönt, även om det av många ses som destruktivt...

Så om det kan kännas skönt att låta andra bestämma över en, varför vill då många människor ha makt? Utan självbestämmande försvinner, åtminstone helt eller delvis, personligt ansvar. Jag tror det i samband med att de känner de "tjänar en viktig sak" är det som gör att många dras till kulter...

Så hur är det egentligen med detta? Med dessa aspekter och perspektiv i åtanke, skulle du ändå vilja kunna styra över allt?

Vad tycker du?

Senast redigerad av Snobird 2026-07-02 kl. 00:04.
Citera
2026-07-02, 00:09
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej, tack!
Citera
2026-07-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, tack!

Ok, men tänk på makten. Du hade kunnat lösa alla dina problem (om du har några), försöka fixa världen efter din vision, kunnat bota alla sjukdomar och ge evigt liv åt dem du känner för. Finns några djur du ogillar? Knäpp med fingrarna och arten är borta... Global uppvärmning? Det kan du ta bort och likaså svält eller allt annat mindre trevligt.

Men nu är det om man tolkar det som att ha makt som någon sorts gud. Alternativt kan man tolka det som att bara bestämma över allt i världen som en global ledare...
Citera
2026-07-02, 00:55
Avslutad
Njäe jag skulle inte ens vilja vara chef på ett företag. Å mitt tycke för mänskligheten ligger inte på topp nu heller. Så det är ingen bra idé för det skulle inte bli nå bra.
Citera
2026-07-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Njäe jag skulle inte ens vilja vara chef på ett företag. Å mitt tycke för mänskligheten ligger inte på topp nu heller. Så det är ingen bra idé för det skulle inte bli nå bra.

Nja, men du hade kunnat vara en straffande gud, och låta det regna eld och svavel från skyn för att straffa de olydiga människorna som förargat dig.

Men du tycker kanske inte det vore så bra?

Eller om vi kör versionen som global ledare, men det är kanske ingen höjdare för dig heller...

Fast även folk som skulle vilja ha makten och är villiga att ta ansvaret skulle nog få problem. Att bara vara enväldig härskare över hela världen, hade lett till huvudbry som vilka länder/grupper som ska gynnas. Ibland är det så att om en grupp får det bättre, får en annan det sämre.

Jag har t.ex. för mig att vissa delar av världen måste vara fattiga för att andra ska kunna vara rika...
Senast redigerad av Snobird 2026-07-02 kl. 01:22.
Citera
2026-07-02, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nja, men du hade kunnat vara en straffande gud, och låta det regna eld och svavel från skyn för att straffa de olydiga människorna förargat dig.

Men du tycker kanske inte det vore så bra?

Eller om vi kör versionen som global ledare, men det är kanske ingen höjdare för dig heller...

Fast även folk som skulle vilja ha makten och är villiga att ta ansvaret skulle nog få problem. Att bara vara enväldig härskare över hela världen, hade lett till huvudbry som vilka länder/grupper som ska gynnas. Ibland är det så att om en grupp får det bättre, får en annan det sämre.

Jag har t.ex. för mig att vissa delar av världen måste vara fattiga för att andra ska kunna vara rika...
Hmm jo det skulle jag tycka var skitbra faktisk 😁
Citera
2026-07-02, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Hmm jo det skulle jag tycka var skitbra faktisk 😁

Haha, påminner mig om denna gamla, men roliga serie-stripp..

https://static.wikia.nocookie.net/candh/images/1/11/Calvin_the_god_.jpg/revision/latest?cb=20220520193527
Citera
2026-07-02, 01:27
Medlem
Självklart
Citera
2026-07-02, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Självklart

Men om något då går åt skogen bär du ansvaret. Kolla på alla diktatorer som ett tag var på topp men som sedan gick ett snöpligt öde till mötes...
Citera
2026-07-02, 01:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja, skulle du? Jag tror de flesta tror de skulle svara "ja" från början, men sen kommer en mindre trevlig insikt. Om du kan styra allt, är du också ansvarig för allt...

Det är lite som med politiker... Makthavare styr landet, och hålls därför ansvariga också för allt som gått dåligt. Skulle man fråga folk vem som har ansvaret för att Sverige på vissa sätt försämrats de senaste 30 åren, skulle de flesta peka på politikerna. Sen skyller de problem på andra politiker, men faktum är att de som varit med att styra bär ansvaret...

Och man kan också titta på motsatsen, t.ex. att vara med i en kult. Du bor där, gör det ledare i kulten säger till dig och får allt bestämt åt dig. Du har en plats att sova, får mat och dryck men bestämmer inte vad du ska göra. På något sätt är nog det ganska skönt, även om det av många ses som destruktivt...

Så om det kan kännas skönt att låta andra bestämma över en, varför vill då många människor ha makt? Utan självbestämmande försvinner, åtminstone helt eller delvis, personligt ansvar. Jag tror det i samband med att de känner de "tjänar en viktig sak" är det som gör att många dras till kulter...

Så hur är det egentligen med detta? Med dessa aspekter och perspektiv i åtanke, skulle du ändå vilja kunna styra över allt?

Vad tycker du?

Att diktaturer aldrig fungerar beror nog ganska mycket på att en person inte kan fokusera på allt samtidigt. Då tas många beslut med en handviftning och då blir det inte bra. Tacka vet jag svenska statliga utredningar som tar ett par år, då får vi genomtänkta underlag som duger för vettiga beslut.
Citera
2026-07-02, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Att diktaturer aldrig fungerar beror nog ganska mycket på att en person inte kan fokusera på allt samtidigt. Då tas många beslut med en handviftning och då blir det inte bra. Tacka vet jag svenska statliga utredningar som tar ett par år, då får vi genomtänkta underlag som duger för vettiga beslut.

Visst, utredningar är bra om de hjälper till att alla sidor av frågan belyses och granskas. Å andra sidan, blir en tillsatt utredning ibland som ett substitut för beslut och gör att beslutet fördröjs.

Och det du skriver om diktaturer kan stämma men det kan också vara att den visionen en man eller några få har, inte passar alla. Då riskerar missnöje och splittring öka eller så tystas all opposition, vilket kanske med tiden ger effekt som en tryckkokare...
Senast redigerad av Snobird 2026-07-02 kl. 02:10.
Citera
2026-07-02, 05:54
Avslutad
Citat:
Haha, påminner mig om denna gamla, men roliga serie-stripp..

https://static.wikia.nocookie.net/candh/images/1/11/Calvin_the_god_.jpg/revision/latest?cb=20220520193527
Haha ja den var rolig 😂😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in