2026-07-02, 00:16
Medlem
Vad vet vi?

Citat:
En polisinsats pågår i Västra hamnen i Malmö sent på onsdagskvällen. – Jag hörde tre skott, polisen är här med drönare, säger en kvinna som bor i området.

En person har blivit skjuten, enligt uppgifter till Sydsvenskan.

Expressen
Senast redigerad av Bekannelse 2026-07-02 kl. 00:20.
Citera
2026-07-02, 00:40
Medlem
Det är nog relaterat till det tidigare bråket i Limhamn tidigare i kväll, där fem personer fick föras till sjukhus, om jag ska gissa. Nu har jag visserligen inte så bra koll på Malmö eller de lokala nyheterna, men det känns väl inte som att det skjuts lika mycket där längre. Så 1 + 1 blir väl 2?
Citera
2026-07-02, 00:43
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyaellerd
Det är nog relaterat till det tidigare bråket i Limhamn tidigare i kväll, där fem personer fick föras till sjukhus, om jag ska gissa. Nu har jag visserligen inte så bra koll på Malmö eller de lokala nyheterna, men det känns väl inte som att det skjuts lika mycket där längre. Så 1 + 1 blir väl 2?

Undrade just det. Är det långt mellan områdena. Samma etniciteter som bor där?

Invånare hörde skottlossning i Västra hamnen i Malmö sent på onsdagskvällen. Boende i området gick ut på sina balkonger och ned på gatan för att se vad som hände.

– Jag hörde tre skott klockan 23:19. Folk gick ut på sina balkonger för att titta. Jag hörde folk säga att man har skickat efter ambulans, säger en kvinna som bor i Västra hamnen.

– Nu är det fullt med poliser, ambulanser och drönare här. Mycket blåljus. Polisen har spärrat av området och står och pratar med vittnen, säger hon.

En person skjuten
Enligt flera vittnen har en person blivit skjuten, skriver Sydsvenskan.

Kvinnan som bor i området säger att hon såg poliser hjälpa en person som troligen var skadad in i en polisbil.
Citera
2026-07-02, 00:48
Medlem
Citat:

Det är två olika händelser.
Citera
2026-07-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson

Invånare hörde skottlossning i Västra hamnen i Malmö sent på onsdagskvällen. Boende i området gick ut på sina balkonger och ned på gatan för att se vad som hände.

– Jag hörde tre skott klockan 23:19. Folk gick ut på sina balkonger för att titta. Jag hörde folk säga att man har skickat efter ambulans, säger en kvinna som bor i Västra hamnen.

– Nu är det fullt med poliser, ambulanser och drönare här. Mycket blåljus. Polisen har spärrat av området och står och pratar med vittnen, säger hon.

En person skjuten

Kvinnan som bor i området säger att hon såg poliser hjälpa en person som troligen var skadad in i en polisbil.

Nu vet jag inte exakt var i Limhamn det skedde, och jag har som sagt inte så bra koll på Malmö. Men jag kollade lite, och det verkar röra sig om ett avstånd på ungefär 4–5 kilometer. Malmö är ju inte särskilt stort, och det är i princip cykelavstånd överallt. Om det finns ett samband skedde skjutningen nog där personen, personerna eller familjen/familjerna befann sig vid tillfället.
Citera
2026-07-02, 01:05
Medlem
Citat:

En person skjuten

Ja, socialen hyr svindyra lägenheter av MKB till patrasket.
Citera
2026-07-02, 01:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Nu vet jag inte exakt var i Limhamn det skedde, och jag har som sagt inte så bra koll på Malmö. Men jag kollade lite, och det verkar röra sig om ett avstånd på ungefär 4–5 kilometer. Malmö är ju inte särskilt stort, och det är i princip cykelavstånd överallt. Om det finns ett samband skedde skjutningen nog där personen, personerna eller familjen/familjerna befann sig vid tillfället.

Det var inte i Limhamn. Det var i Västervång nedåt Ribban. Alltså närmare västra hamnen.
Citera
2026-07-02, 01:36
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Nån som kan svara på varför polisen är så förtegen

Polisen vill inte svara på frågor om vad som inträffat, rapporterar Sydsvenskan.

Enligt uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en skjutning. En misstänkt gärningsman ska ha gripits
.

Vet man inte riktigt vad och varför som inträffat?

Vill man inte förstöra eventuella vittnesmål?

Vill man inte spä på en konflikt?

Eller vill man inte gå ut med det, för att det som vanligt är babbar som är inblandade?
Citera
2026-07-02, 01:37
Medlem
Placeholders avatar
Verkar ha hänt i korsningen där polisen satte upp en massiv kameraövervakningsstation för några(?) år sen utan att säga varför, tror dock den är borta nu. Vet att de nyare husen har lite blandad klientel.
Citera
2026-07-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det var inte i Limhamn. Det var i Västervång nedåt Ribban. Alltså närmare västra hamnen.
Bråket där fem personer fick föras till sjukhus verkar ha ägt rum vid korsningen Limhamnsvägen/Kalkbrottsgatan. Bilderna som publicerats i medierna visar i alla fall att polis och ambulans ryckt ut dit. Om det stämmer rör det sig alltså om Limhamn – nästan Gamla Limhamn, till och med.

Edit;
Du menar skjutningen kanske? För den ägde rum i korsningen Mastgränd/Bomgatan. Så avståndet som jag nämnde är korrekt, men tydligen hade händelserna ingen koppling med varandra så ignorera.
Senast redigerad av anyaellerd 2026-07-02 kl. 01:53.
Citera
2026-07-02, 01:56
Medlem
En död och en gripen.
Citera
2026-07-02, 01:57
Medlem
Citat:
Nån som kan svara på varför polisen är så förtegen

Polisen vill inte svara på frågor om vad som inträffat, rapporterar Sydsvenskan.

Enligt uppgifter till Aftonbladet rör det sig om en skjutning. En misstänkt gärningsman ska ha gripits
.

Vet man inte riktigt vad och varför som inträffat?

Vill man inte förstöra eventuella vittnesmål?

Vill man inte spä på en konflikt?

Eller vill man inte gå ut med det, för att det som vanligt är babbar som är inblandade?

För att polisen behöver få kontakt med den avlidnes anhöriga först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in