Igår, 20:53
Medlem
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Massa araber
Citera
Igår, 20:56
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Massa araber

Precis, man skall vara noga som tusan med vilken by eller distrikt av stad man bosätter sig i. Annats kommer du inte höra annat än jalla jalla wahlla wahlla dag ut och dag in...
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Hej

Bestämt mig för att flytta till Frankrike först i 6 månader och därefter för gott.

Vad är dina ups and downs?
Vilka jobb är lättast att få eller vilken stad har lättast för att anställa där?

Förstår franska ganska väl och lär mig prata också.

Vad ska man tänka på?
Jag kan inte mycket om Frankrike som du inte redan vet. Men jag undrar varför ditt val föll på just det landet.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
BernardLoutres avatar
Undvik Marseille i alla fall, ungefär lika spännande som Malmö.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag kan inte mycket om Frankrike som du inte redan vet. Men jag undrar varför ditt val föll på just det landet.

Kär i en man därifrån och vill flytta dit. Han är ifrån södra Frankrike. Han är etniskt fransk.

Erbjudit sig att hitta jobb och att jag kan få boende hos honom men avböjt utan vill stå på egna ben. Jag trivs också väldigt bra i Frankrike.

Vet att många gjort resan tidigare som mig i Sverige så jag är inte ensam om denna sak.
Citera
Igår, 21:17
Medlem
Kul med extremvärme om somrarna och mer kaosblattar än sverige..
Snart blir det väl att vi får klimatinvandring pga värmen.
Citera
Igår, 21:54
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Precis, man skall vara noga som tusan med vilken by eller distrikt av stad man bosätter sig i. Annats kommer du inte höra annat än jalla jalla wahlla wahlla dag ut och dag in...

Stämmer väldigt bra.
Även mellan små byar nära varandra kan det vara enorma skillnader i sammansättning vad gäller invånarnas etnicitet (på gruppnivå) samt trygghet och allmän stämning etc.

Fast det vet du säkert redan.

Annat? Tja, en djäkla byråkrati, vet du säkert också redan. Ibland blir man förvånad över hur mycket det går att krångla till saker.

Okvalificerade jobb är nog generellt enklare att få för ”ickearaber”, det är min blygsamma erfarenhet. Viss polarisering även där alltså.
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Kär i en man därifrån och vill flytta dit. Han är ifrån södra Frankrike. Han är etniskt fransk.

Erbjudit sig att hitta jobb och att jag kan få boende hos honom men avböjt utan vill stå på egna ben. Jag trivs också väldigt bra i Frankrike.

Vet att många gjort resan tidigare som mig i Sverige så jag är inte ensam om denna sak.

Tänk på att ju mindre orter framfört allt i södra Frankrike så är man sämre och sämre på engelska. Ju mindre ställe ju svårare är det att få jobb om du inte pratar franska

Tips är att ta ett kundtjänst jobb på svenska där du jobbar hemifrån fast du bor i Frankrike. Det är bästa början.
Senast redigerad av Waji Igår kl. 22:04.
Citera
Igår, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tänk på att ju mindre orter framfört allt i södra Frankrike så är man sämre och sämre på engelska. Ju mindre ställe ju svårare är det att få jobb om du inte pratar svenska.

Tips är att ta ett kundtjänst jobb på svenska där du jobbar hemifrån fast du bor i Frankrike. Det är bästa början.

Ja jag har märkt att man är extremt dåligt på engelska i såna orter men samtidigt så trivs jag väldigt bra där.

Ansökt om allt egentligen såsom servitris, städjobb, kundtjänst osv. Beredd på att jobba med allt där.
Citera
Igår, 22:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ja jag har märkt att man är extremt dåligt på engelska i såna orter men samtidigt så trivs jag väldigt bra där.

Ansökt om allt egentligen såsom servitris, städjobb, kundtjänst osv. Beredd på att jobba med allt där.

Bara hoppas att du kan få något. Men det är inte lätt och min rekommendation är att enklare jobb utan erfarenhet och utbildning är en svårare i länder där löner och språkkunskaper är låga.

Kolla utländska företag där du kan kommunicera på engelska och även få upp lönen. Tror mer på det då jag haft ägarskap tidigare i utländska företag.
Citera
Igår, 22:21
Medlem
Blev bara förskräckt de gånger ja varit där,mest på turist ställen då men jäkla vad invandrare, scammers, uteliggare, öppen drogförsäljnin och på det väldigt dåli service, folk är otrevliga (tills de fått i sig några glass vin).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in