2026-07-01, 17:23
Medlem
Man måste som förare av ett tungt fordon alltid förutsätta att det kan finnas oskyddade trafikanter invid bilens högra sida. Man kan tycka att t ex cyklister borde förstå hur farligt deras beteende är, men nu är det tyvärr inte på det viset. Ansvaret för en olycka som den aktuella faller i kraft av den teoretiska körkunskapen därför tyngre på föraren av motorfordonet.

Jag skriver den teoretiska körkunskapen för att vissa förare av tunga fordon efter en tid i yrket inte riktigt vet vad de sysslar med. Det fungerar inte att stressa eller ha bråttom när man kör ett tungt fordon, speciellt inte i stadstrafik.
Citera
2026-07-01, 17:32
Medlem
Gubbens avatar
Tyvärr är det ju inga straff för sånt här.
Mer än att få leva med att man råkat ha ihjäl någon.
Citera
2026-07-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
och man måste som cyklist någonstans inse att man inte är odödlig.... Men det verkar som om cykelsadeln tryckler på någon nerv i röven som stänger av hjärnan.

Och förarsätet i lastbilen trycker åt nerven som ansvarar för att respektera andra i trafiken.
Citera
2026-07-01, 18:02
Medlem
Varför cyklar cyklister upp bredvid en lastbil på insidan vid ett trafikljus? Det är ju säkert så denna sk olycka gått till. Man måste ju ha lite självbevarelsedrift.
Citera
2026-07-01, 18:12
Medlem
israelisinnocents avatar
Nån som kör lastbil här som kan förklara, hur gör ni med döda vinkeln?
I bil har man ju 360 synfält om man vickar lite på huvudet, men det kan man ju inte i lastbil
Citera
2026-07-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför cyklar cyklister upp bredvid en lastbil på insidan vid ett trafikljus? Det är ju säkert så denna sk olycka gått till. Man måste ju ha lite självbevarelsedrift.

För att det är så alla cykelbanor är designade, själv cyklar jag aldrig ut framför buss/lastbil för jag vet att det finna lika många efterblivna bilister som cyklister.
Citera
2026-07-01, 18:19
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Och förarsätet i lastbilen trycker åt nerven som ansvarar för att respektera andra i trafiken.
Jag tror att det är i princip ingen som väljer att köra över en cyklist med flit.
Det är andra parametrar som gör att en cyklist kommer under bakhjulen på en lastbil.
Troligen flera saker som olyckligtvis inträffat samtidigt.
En trött förare som tittat i högerspegel men inte sett cyklisten som står och trycker precis till höger om hytten i höjd med kofångaren. Eller inte såg cyklisten som långt bort kom i full fart mot det röda trafikljuset och fortsatte trampa på, i förvissningen att det skulle slå om till grönt så att han/hon skulle hinna före lastbilen genom korsningen.
Att ha cyklister framför sig är ok när man kör lastbil för dem kan man se. De som ställer sig i döda vinkeln snett framför eller de som kommer i full fart bakifrån och ska hinna förbi, de är en mardröm.
Det är ingen höjdare med fotgängare som väljer att gå precis bakom bilen heller, när man backar.
Man tittar i högerspegeln och det är ingen där, flyttar blicken till vänsterspegel och ser inget hinder där heller. Medan man tittar i vänsterspegel så väljer någon att gå precis bakom bilen.
Ja jag vet att man ska ha hjälpförare bakom bilen när man backar.
Alla arbetsgivare betalar för det också.....
Det är därför det så ofta är två i förarhytten. (Obs ironi!)
Citera
2026-07-01, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
För att det är så alla cykelbanor är designade, själv cyklar jag aldrig ut framför buss/lastbil för jag vet att det finna lika många efterblivna bilister som cyklister.
Cyklar du på en cykelbana är du inte på samma väg som en lastbil. Jag menar att cyklister ofta cyklar upp någon dm ifrån lastbilen på insidan och utom förarens sikt. Cyklister gör detsamma med bilar och mc. Då kan man även stå med höger blinkers igång men likväl ska cyklisten tränga sig in emellan. Men oavsett vilket att krypa upp så nära en lastbil är att spela ett högt spel då lastbilsföraren inte ser överallt. Man stannar bakom lastbilen och gärna med flera meters avstånd som säkerhet.
Citera
2026-07-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Cyklar du på en cykelbana är du inte på samma väg som en lastbil.

I aktuell korsning skiljer bara målade streck banorna åt.

Se Google maps.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-07-01 kl. 18:27.
Citera
2026-07-01, 18:24
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filikromen
När man går eller cyklar ska man se sig om efter potentiella faror. Lastbilar är en sådan och till dessa ska man ha skyddsavstånd.
är du helt pantad eller? Är det några som ska koll, så är det bilister och lastbilschaffisar. De kör som galningar och lastbilar borde inte få var där öht. Varuleveranser kan ske med häst och vagn.
Citera
2026-07-01, 18:26
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbcoachen
Dotterns tjejkompis krossades av en lastbil på Slussen för ett antal år sedan. Hon var på väg upp mot Söder då lastbilen svängde höger och hon cyklade i princip in under den.
Den olyckan kommer man ihåg

HÄnder varje år likadan olyckor och lastbilarna och bussar fortsätter köra på det sättet ändå ,utan att ha koll. Hemskt att det inte tvingas att ha kameror så det inte finns några döda vinklar.
Citera
2026-07-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-dod-efter-cykelolycka-pa-sveavagen

Nån som vet hur det gick till?

Vilken djup tragedi!
Fruktansvärt.

Satt han som körde på henne med telefonen eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in