2026-07-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du förstår inte hur lagboken är uppbyggd? Å synnerhet brottsbalken, det finns inte reglerat i detalj exakt alla rekvisit. Antingen finner man stöd i propositionen eller så bildas det praxis genom domstolarna. Du tycks välja att inte läsa hela mitt citat från lagtexten. Krävs inte bara tvång som rekvisit utan även sexuell handling som genomförs utan den andras medgivande, som att skippa kondom när den andra specifikt haft detta som krav.
Är nog du som är utvecklingsstörd, skulle vara försiktig med att anklaga henne med tanke på att du är helt faktaresistent
Sluta lek expert och förminska andras kunskaper. Du själv har hävdat att domstolen anser att det rör sig om våldtäkt.
Du förstår inte det svenska rättsväsendet, medans du framställer det som att du pluggat juridik
Citera
2026-07-01, 16:47
Medlem
upplysas avatar
Dom
Södertörns tingsrätt
B 21960-24
Södertörns tingsrätt B 21960-24 Dom 20260623

Sida 6 (16)
Citat:
Att ett samlag har genomförts utan kondom, trots att användning av kondom
utgjort ett krav eller en förutsättning för samtycket, är en omständighet som i
rättspraxis ansetts kunna innebära att deltagandet inte har varit frivilligt (se
domar av Svea hovrätt den 23 maj 2023 i mål nr B 5372-23 Källa och den
26 september 2023 i mål nr B 4848-23 Källa).
Citera
2026-07-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Södertörns tingsrätt
B 21960-24
Södertörns tingsrätt B 21960-24 Dom 20260623

Sida 6 (16)

Tack, upplysa! Du är en ängel! ❤️

Hoppas att någon kan ladda upp FUP också!
Citera
2026-07-01, 17:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så där, då finns domen tillgänglig för nedladdning och ingen behöver längre spekulera. Läs nu för h-e igenom domen innan ni skriver fler inlägg tack!

Det som alltså kortfattat inträffat här är att bägge är överens om att kvinnan har sagt åt honom att han måste använda kondom om han vill ha penetrationssex med henne. Hon säger flera gånger, han medger minst en gång men att det kan ha varit flera. De har sedan ägnat sig åt att ömsesidigt tillfredsställa varandra oralt och med händerna. På slutet när hon nästan fått orgasm tränger han plötsligt enligt henne in i henne och får nästan omedelbart utlösning innan hon hunnit fatta riktigt vad som hänt och att han inte hade tagit på någon kondom. Hon blir väldigt upprörd. Han försvarar sig mycket riktigt med att han trodde att hon bad om det det för hans skull, eftersom hon nyligen haft sex med en annan person. Han hävdar också att penetrationssexet varade något längre

Berättelserna skiljer sig alltså något åt, men endast i detaljer. Givet att man tror på kvinnans berättelse, vilket tingsrätten gör, står det för mig helt klart att mannen genomfört en sexuell handling som han insett/borde ha insett att samtycke inte förelåg till. Det är inte konstigare än att bara för att man haft en massa vanlig penetrationssex föreligger inget implicit godkännande från kvinnan till att köra in den där bak utan att fråga.

Det är också därför han döms för våldtäkt, inte grovt oaktsam dito.

Så här långt håller jag alltså med tingsrätten. Men när det kommer till frågan om förmildrande omständigheter - inga enligt tingsrätten - skiljs våra vägar. Jag tycker det finns det. Det faktum att de var inbegripna i en utom varje tvivel ömsesidig sexakt och hade haft sex innan (även utan kondom) bör man ta hänsyn till. Likaså att när man ömsesidigt kommit till den punkt som beskrivs så är väldigt djupa instinkter och krafter med i spelet. Det är lätt att önsketänka, precis på samma vis som många av oss i liknande lägen önsketänkt kring att det nog inte är någon risk för oönskad graviditet eller sjukdomar. Därför att allt i en säger att nu - nu ska **** in i **** Det gäller både man och kvinna.

Brottet mot samtycket bör därför bedömas som mindre grovt och mannen bör då som påföljd få minimistraffet. Vilket är sex månaders fängelse.

Det är bara att låtsas ta hänsyn till det du beskriver. Du vill också sätta honom. Fängelse och straffa honom som våldtäksman. Du har alltså mage att påstå att när en annan man efter ett ömsesidigt samtyckande samlag med en kvinna kommer i henne enligt naturens regler och evolutionens drivkrafter att föröka sig så är han en brottsling. Det är verkligen höjden av hyckleri.

Saknar du skam?
Citera
2026-07-01, 17:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är bara att låtsas ta hänsyn till det du beskriver. Du vill också sätta honom. Fängelse och straffa honom som våldtäksman. Du har alltså mage att påstå att när en annan man efter ett ömsesidigt samtyckande samlag med en kvinna kommer i henne enligt naturens regler och evolutionens drivkrafter att föröka sig så är han en brottsling. Det är verkligen höjden av hyckleri.

Saknar du skam?

På detta inlägg kan jag väl bara kontra med: Och du vill köra in kuken i en kvinna fast du uttryckligen fått besked om att du inte får göra det.

Saknar du skam? Brukar du köra in den där bak på kvinnor också med hänvisning till att du fått ok på att köra i rätt hål?

... Eller ska vi försöka diskutera fallet och domen på ett lite mer civiliserat sätt? Upp till dig. Jag står för att det inte är okej att köra in kuken utan skydd i någon som uttryckligen sagt att du inte får köra in kuken utan skydd och att det är ett sexuellt övergrepp att göra det. Jag gillar inte att kalla det våldtäkt, men ett straffbart sexuellt övergrepp är det definitivt.
Citera
2026-07-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborste-AI
• 1: Hon krävde kondom, men han körde utan och sprutade med flit, mot hennes vilja

• 2: Hon krävde kondom, men han körde utan och råkade spruta, mot hennes vilja

• 3: Hon krävde kondom, men han körde utan men sprutade inte, mot hennes vilja

• 4: Hon krävde inte kondom, men ville inte att han skulle spruta, men han sprutade med flit, mot hennes vilja

• 5: Hon krävde inte kondom, men ville inte att han skulle spruta, men han råkade spruta, mot hennes vilja

Det blir lättare att diskutera om man kommer överens om vilka av dessa fem scenarion som anses vara våldtäkt eller inte, och vilket scenario som är detta fall.

Det är vad som hände precis innan samlaget som är så viktigt och borde väga tungt. Hade hon godkänt att han körde utan kondom just där och då? Isåfall handlar detta fall om scenario 5.

Scenario 5 måste vara det scenario som är det mest tveksamma scenariot av dessa fem. Även om det var mot hennes vilja att han sprutade, så var det inte med flit. När det ej föreligger uppsåt borde det inte klassas som ett brott.
Efter att ha läst händelseförloppet så är jag ännu mer säker på att han kommer frikännas i hovrätten. Kondomöverenskommelsen var muntlig så ord mot gäller vad som hänt inför samlaget, men i domskäl så används ett meddelande på whatsapp dagen efter samlaget som någon bekräftelse, men det finns en risk för att hon ångrat samlaget och skickat det då. Dessutom kan hennes väninna som används för att styrka brottet i rätten (trots att hon inte var på plats)
Överrenskommelsen tycks ha varit att han skulle ta på sig kondomen innan han sprutade fär att inte spruta i henne, så attpåstå att samlaget skett utan samtycke pga samtycke med kondom var anledningen till hennes samtycke till hela samlaget är helt felaktigt då hon varit överens om att han ska ta på kondomen innan utlösning (vilket ej skett)
Det är kefft gjort av honom, han kunde ha dragit ut den å sprutat istället för i henne, men samtidigt så borde hon ha kunnat förstå att detta var en risk när samlaget inleddes utan kondom på.

Det är uppenbart att tingsrättens bedömning utgår från att kvinnans ord väger betydligt tyngre än vad mannens ord gör, och meddelandet dagen efter bekräftar inte vad som kommit överens om före knullet (och det var inte uttalat att han inte fick stoppa in den utan kondom så hon har visst gett samtycke, om än med en annan avslutning) . Hade det varit såhär enkelt att tolka sexakten och döma honom utan uppsåt till hur allt slutat så måste vi män avstå sex överhuvudtaget. Med tingsrättens bedömning hade han även dömts om han hade tagit på sig kondomen innan utlösning men att kondomen sprack och sperman kom i henne, för det vore inte vad hon ville så han har då våldtagit henne av den anledningen i det fallet.

Andrahandsyrkandet framgår inte vad det var, men det bör ha varit sexuellt ofredande då det är en form av kränkning, och jag kan sträcka mig till att han kunde ha ryckt och sprutat nånstans som inte är i fittan men valde att endå ha sprutat i henne och därför kränkt henne. Att det rör sig om en våldtäkt? NOPE

Kvinnan måste i framtiden skriva ett avtalet där hon skriver exakt vad hon har för krav och att allt annat som kan ske är hans ansvar, med eller utan uppsåt, han bär allt ansvar för att inget annat inträffar och han har då valet att skriva under, eller avstå. Men även med sådant avtal skrivet så rör det sig inte om en våldtäkt utan någit annat eventuellt brott utöver våldtäkt.
Citera
2026-07-01, 17:58
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hade du konverterat innan din fru våldtog dig genom att föda dessa barn blir de automatiskt muslimer. Annars är det deras eget val.

Och ja jag tycker att din fru ska dömas till lagens strängaste straff för det. Är man så dum och hjärndöd att man föder en svensk mans avkomma förtjänar man att straffas.

Jag har i tidigare trådar fört fram förslaget att mödrar ska dömas till fängelse, då det är att likställa med att skaffa barn.Retroaktivt fängelse för henne.
Du verkar inte må bra.
Citera
2026-07-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På detta inlägg kan jag väl bara kontra med: Och du vill köra in kuken i en kvinna fast du uttryckligen fått besked om att du inte får göra det.

Saknar du skam? Brukar du köra in den där bak på kvinnor också med hänvisning till att du fått ok på att köra i rätt hål?

... Eller ska vi försöka diskutera fallet och domen på ett lite mer civiliserat sätt? Upp till dig. Jag står för att det inte är okej att köra in kuken utan skydd i någon som uttryckligen sagt att du inte får köra in kuken utan skydd och att det är ett sexuellt övergrepp att göra det. Jag gillar inte att kalla det våldtäkt, men ett straffbart sexuellt övergrepp är det definitivt.

Hon var alltså den som kom hem till honom, jag trodde det var tvärtom.
De var kåta. Och enligt honom så var det så de gjorde, oskyddat sex för att sedan sätta på kondom när han skulle komma.

Så rätten menar att de ska in och styra huruvida detaljen att han denna gång gjorde något brottsligt. något hon tidigare accepterat var nu helt plötsligt brottsligt.

Om hon verkligen ansåg det han gjorde varit så fel, varför gick hon dit kåt&glad?
Citera
2026-07-01, 18:36
Medlem
Så de hade haft en ganska omfattande Whatsapp diskussion om sex den dagen.
Om nu hon faktiskt verkligen hade en uppfattning om KRAV på kondom så borde det väl framkommit då?

Det hade iallafall indikerat hennes syn på den frågan.

Sen resonerar rätten att ett samtycke kan ges, men sedan tas tillbaka när förutsättningarna ändras.
Jaha? Gäller väl åt andra hållet med - om man ska tro på hennes ord, så betyder ju inte det att det SEN inte var frivilligt heller? Hon kan ha ändrat sig och lät sig penetreras.

Det stora problemet är än mer tydligt INTE kondom eller inte, utan att han kom.
Senast redigerad av Garre74 2026-07-01 kl. 18:58.
Citera
2026-07-01, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Jag märker att du inte klarar att argumentera i sak. Talande. Du borde tänka lite mer innan du har massa åsikter.

Nu ägnar du dig åt projektion.

Bara för att andra inte delar ditt kontollbehov betyder det inte att du sitter på en unversiell sanning.
Citera
2026-07-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du svarar som väntat inte på frågan - du slingrar dig likt den värste politikern.

Nej, jag anser att kvinnan i mitt fiktiva fall skall dömas för våldtäkt (eller båda för grov misshandel, eller dylikt) eftersom det är likvärdig kränkning i de båda fallen - du tycker inte det och det påvisar verkligen din dubbelmoral och jag är glad att jag visat alla i tråden på detta!

DU ÄR ÄGD!!!

Jag svarade på din fråga. Men du var inte nöjd med svaret. Trots att det innehöll juridisk information. I övrigt dömdes en man till döden efter att ha utsatt över 130 personer för risk för hiv smitta. Vissa låg med honom med samtycke ovetandes om hans hiv. Vissa våldtog han. Både manliga och kvinnliga offer. Han dömdes för sina brott till döden i Iran.

Det är inte jag som stiftar våra lagar. Men jag förstår lagarna, till skillnad från dig. Och jag försöker förklara för dig hur våra lagar är och fungerar. Hur kan du få det till dubbelmoral? Du är bra märklig, du. Och barnslig, på ett negativt sätt menat.
Citera
2026-07-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det framgår inte om mannen led av en störning som gjorde att han bara låtsades förstå kravet för samtycke. Men om han förstod och ändå stoppade in kuken utan kondom mot hennes vilja får vi väl göra antagandet att han gjorde ett sista försök i att låsa henne. Det är rätt vanligt att en kontrollerande man tar det beslutet åt kvinnan mot hennes vilja.
Skulle hon göra abort om graviditet uppstår har en bra anledning att skambelägga och hota om att berätta för andra närstående om hur äcklig hon är. Pluspoäng om hennes närstående ser abort som mord. Då blir det riktigt jobbigt för henne.

Vad tror du själv är anledning?
En störning där han inte förstod kravet på kondom?
Kvinnofridskränkning?

Hon ville knulla utan hon ville knulla med kondom alltså är det hennes ansvar att se till att kondomen är på, sen fanns inte tillstymmelse till våld hot tvång eller särskilt utsatt position hon gav samtycke till sex utan kondom genom att inte avbryta sexet utan frivilligt ha sex med mannen det är väldigt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in