2026-07-01, 15:37
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Vilken jävla hora. Prioriterade pojkvännen och sex före sitt barn. Vilken vidrig jävla människa. Frågan är bara hur många barn som upplever samma sak idag i landet?
Citera
2026-07-01, 15:38
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
För det första - det finns absolut ingenting i FUP som talar för att pappan glömt tändare i lägenheten. Både han och E berättar att han inte varit i lägenheten sedan minst 1 år tillbaka. Uppgiften att pappan lämnat tändare kommer bara från E och får anses extremt otroligt.

Sen finns det olika typer av uppsåt.

Bortsett tändare så har man sett (finns i FUP) knivar ligga framme.
Dessutom hade flickan extremt lågt blodsocker (tacka fan för det när hon bara har tillgång till kall mat i en skål under sängen).

Kan köpa att det kan ha varit svårt att leda i bevis att mamman lämnat tändare, knivar osv framme, men det är inte omöjligt att en skicklig åklagare skulle kunna argumentera för åtminstone likgiltighetsuppsåt.

Insiktsuppsåt (indirekt uppsåt): Personen eftersträvar inte nödvändigtvis själva följden i första hand, men vet med praktisk säkerhet att följden kommer att inträffa som en konsekvens av deras agerande. Ett exempel är att spränga en bil för att mörda föraren, där man inser att även en eventuell passagerare kommer att dö.

Likgiltighetsuppsåt: Den lägsta nivån av uppsåt. Personen inser att det finns en risk för en viss följd och visar likgiltighet inför om risken förverkligas eller inte. Ett exempel är att kasta en tung sten från en bro mot en trafikerad väg; personen vet att någon kan skadas men bryr sig inte.

Tillägg: Som förälder är man normalt och generellt sett extremt riskmedveten. Man vet exakt hur många olika faror som finns i hemmet och i världen och gör/ ska göra sitt allra bästa för att minimera dessa.

E har lämnat flickan ensam fler ggr än de som tas upp i åtalet, sedan flickan var riktigt liten. Vissa gånger så länge som fredag - söndag.

Det i sig talar för att hon skiter fullständigt i hur det går för flickan eller vilka risker hon utsätts för ensam hemma. För mig är det samma som att vara totalt likgiltig inför det faktum att flickan kan skada sig och t.om. dö. Vilket också hände.
Det är inte en tillräckligt direkt koppling mellan den handling/underlåtenhet som Emma har gjort sig skyldig till och dödsfallet. Det är omöjligt att få till mord. Dödsfallet orsakades av branden, som inte startades av Emma. Att omständighetena som Emma skapade möjliggjorde den situationen är inte tillräckligt för att det ska kunna dömas som mord. Ett mord kräver att någon berövas livet genom en annan människas aktiva handling. Man kan dömas för underlåtenhet, om exempelvis en förälder inte förhindrar att en annan person mördar dess barn, men man kan inte dömas för mord om det som orsakat dödsfallet inte har varit den direkta följden av en människas aktiva handling.

Att det finns olika brottsrubriceringar och straffskalor fyller en funktion. Om Emma hade startat branden själv så hade det varit ett uppenbart grövre brott.
Senast redigerad av CharlieR 2026-07-01 kl. 15:41.
Citera
2026-07-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Bra och intressant att du skrev.
Men att du försöker försvara er gör bara saken än värre.
Brukar man skratta under ceremonin på en begravning? Hur ledsen och nervös de anhöriga än är så görs ej detta. Respekt för situationen helt enkelt.
Det finns en tid och plats för allt! Men det verkar ni inte ha vett och stil nog att förstå. Hade ni haft det, så hade ni aldrig varit vänner mer en sådan sjuk typ av människa till att börja med förvisso…

OAVSETT hur kräkfärdig, nervös eller skitnödig man är. Så vet man att man är observerad, granskad, att folk är skärrade och förfärade = man skärper till sig därefter.
Annars får man skylla sig själv, och svälja konsekvenserna. Som dessutom inte ens är stora för er ”vänner”, som är de enda som hade kunnat rädda detta arma barn men ej gjort.

Det är inte helt ovanligt att människor skrattar på begravningar, det kan ha flera olika anledningar. Folk behöver skratta även i svåra situationer och skratt fyller en viktig funktion. Det rekommenderas till och med som en del i sorgearbetet. Skratt är ett av de mest läkande ”verktyg” människor har.

Hört talas om galghumor? Används av både vårdpersonal och förintelseöverlevare tex.

Skratta kan man förövrigt göra som trauma eller stress respons, utan att finna situationen överhuvudtaget roande. Det är ett sätt för nervsystemet att reglerna sig självt och minska stress och ångest.

Hört talas om nervöst skratt?

Du är extremt dömande. Du borde jobba på det.

———————————

Bra att det blev max av det åklagaren yrkat på. Synd att åklagaren inte yrkade på högre straff.

Hoppas Emma någon gång kommer till insikt om vad hon gjort och lär sig ta ansvar för sina handlingar. Men det tvivlar jag starkt på.

Det känns som att adoptivföräldrarna fostrat en mentalitet av att inte ta ansvar utan istället skylla ifrån sig. Felet är alltid någon annans.
Citera
2026-07-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det är inte en tillräckligt direkt koppling mellan den handling/underlåtenhet som Emma har gjort sig skyldig till och dödsfallet. Det är omöjligt att få till mord. Dödsfallet orsakades av branden, som inte startades av Emma. Att omständighetena som Emma skapade möjliggjorde den situationen är inte tillräckligt för att det ska kunna dömas som mord. Ett mord kräver att någon berövas livet genom en annan människas aktiva handling. Man kan dömas för underlåtenhet, om exempelvis en förälder inte förhindrar att en annan person mördar dess barn, men man kan inte dömas för mord om det som orsakat dödsfallet inte har varit den direkta följden av en människas aktiva handling.

Att det finns olika brottsrubriceringar och straffskalor fyller en funktion. Om Emma hade startat branden själv så hade det varit ett uppenbart grövre brott.

Jag förstår också på ett rent intellektuellt plan att det är så som du skriver.
Känner bara att 6 år är så galet lågt i förhållande till det som flickan har utsatts för.
Citera
2026-07-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbert
Det är inte helt ovanligt att människor skrattar på begravningar, det kan ha flera olika anledningar. Folk behöver skratta även i svåra situationer och skratt fyller en viktig funktion. Det rekommenderas till och med som en del i sorgearbetet. Skratt är ett av de mest läkande ”verktyg” människor har.

Hört talas om galghumor? Används av både vårdpersonal och förintelseöverlevare tex.

Skratta kan man förövrigt göra som trauma eller stress respons, utan att finna situationen överhuvudtaget roande. Det är ett sätt för nervsystemet att reglerna sig självt och minska stress och ångest.

Hört talas om nervöst skratt?

Du är extremt dömande. Du borde jobba på det.

———————————

Bra att det blev max av det åklagaren yrkat på. Synd att åklagaren inte yrkade på högre straff.

Hoppas Emma någon gång kommer till insikt om vad hon gjort och lär sig ta ansvar för sina handlingar. Men det tvivlar jag starkt på.

Det känns som att adoptivföräldrarna fostrat en mentalitet av att inte ta ansvar utan istället skylla ifrån sig. Felet är alltid någon annans.

Jag älskar galghumor och skrattade mig själv igenom en plågsam procedur på sjukhus igår ihop med läkarna.
Älskar judisk humor med för den delen.
Håller med om att ett leende tar en igenom mycket! Tror dock många är benägna att hålla med mig här, att det inte exakt är den tonen på människorna i förövarens närhet. TYVÄRR.

Detta handlar eg inte om mig alls. Men eftersom du påpekade; I såväl privatliv och arbetsliv är jag betraktad som diplomatisk, FÖR tolerant och alltför förlåtande.
Mitt hårda dömande sparar jag till fall som detta. Och det står jag för.

Det jag syftar på här är faktiskt något annat. Och det är dessvärre inte vackert. Det har tagit ett barns liv.
Senast redigerad av Ich4055 2026-07-01 kl. 16:20.
Citera
2026-07-01, 17:03
Medlem
trickydicks avatar
Finns det en bild på kärringen?
Citera
2026-07-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostbert

Man kan ju inte yrka på mer än maxstraff för brottsrubriceringen. Sen tycker jag att mamman förtjänar livstid men det är ju tyvärr inte möjligt med rådande lagstiftning. Jag tycker iofs hon ska dömas för varje gång hon lämnade henne ensam (vilket visat sig pågått sen dottern var ett år) och att det ska adderas på maxstraffet…
Citera
2026-07-01, 17:38
Medlem
Milla1s avatar
Ja på Facebook

https://www.facebook.com/share/1DDitSMZyz/?mibextid=wwXIfr
Senast redigerad av Milla1 2026-07-01 kl. 17:41.
Citera
2026-07-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Kolla ”Malo Malo” på Facebook.
Citera
2026-07-01, 17:39
Medlem
Milla1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja på Facebook
https://www.facebook.com/share/1DDitSMZyz/?mibextid=wwXIfr
Citera
2026-07-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Vilken jävla hora. Prioriterade pojkvännen och sex före sitt barn. Vilken vidrig jävla människa. Frågan är bara hur många barn som upplever samma sak idag i landet?
Min mamma var tyvärr likadan. Det var viktigare att träffa män än att vara hemma med mig. Som tur är bodde vi hos min mormor de första åtta åren. Annars hade jag nog varit ordentligt störd. För övrigt har jag haft ångest och depressioner från åttaårsåldern.
Citera
2026-07-01, 18:04
Medlem
Hon kommer garanterat överklaga då hon inte riskerar något. Maxstraff har utdömts, så längre straff kan hon ju inte få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in