2026-07-01, 15:47
Medlem
Domen är som att läsa hur två tonåringar har en relation där de tror att avbrutet samlag skyddar mot graviditet.

Båda två var kåta och korkade.
Att i efterhand vinkla det till att mannen är våldtäktsman är bisarrt.
Citera
2026-07-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är väl inte så svårt oavsett? Det är väl bara att känna efter med handen innan penis förs in?

Hade mannen gett henne tillåtelse att göra det?
Citera
2026-07-01, 15:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Är det någon som kan klargöra det här:

Ett inledande samtycke i ett samlag innebär inte per automatik att det gäller under hela samlaget.

Är det likadant åt andra hållet d.v.s. att ett inledande nej inte per automatik gäller under hela samlaget?
Citera
2026-07-01, 15:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hade mannen gett henne tillåtelse att göra det?

Att känna efter om kondomen satt på?
Citera
2026-07-01, 15:55
Medlem
Citat:
Är det någon som kan klargöra det här:

Ett inledande samtycke i ett samlag innebär inte per automatik att det gäller under hela samlaget.

Är det likadant åt andra hållet d.v.s. att ett inledande nej inte per automatik gäller under hela samlaget?

Domen handlar alltså om att en kåt kvinna inte är vid sina sinnens fulla bruk. *
DET är slutsatsen man kan dra.
Citera
2026-07-01, 15:57
Medlem
Citat:
Att känna efter om kondomen satt på?

Ja just det.
Citera
2026-07-01, 16:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja just det.
Jag har i den här tråden fått höra att rätten att skydda sig mot eventuella sjukdomar trumfar den andra partens rätt att inte få sitt samtycke kränkt så ja det är nog helt OK för kvinnan att med handen känna efter om kondomen sitter på.
Citera
2026-07-01, 16:03
Medlem
Citat:
Jag har i den här tråden fått höra att rätten att skydda sig mot eventuella sjukdomar trumfar den andra partens rätt att inte få sitt samtycke kränkt så ja det är nog helt OK för kvinnan att med handen känna efter om kondomen sitter på.

Mannen gav henne kanske inte det samtycket.
Citera
2026-07-01, 16:05
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kollade igenom historiken och här får jag allt be om ursäkt - måste ha blandat ihop dig med någon annan då jag inte hittade inlägget. Sorry!

Din ursäkt är godtagen och det är lätt hänt att man blandar ihop användare och inlägg i en hetsig diskussion.
Citera
2026-07-01, 16:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och? Det är just detta samlaget som är relevant. Och vad hon samtycker till/inte samtycker till under just detta samlaget, som är det väsentliga. Begriper du inte det?

Metafor, så att du kanske fattar:
Om du lånar ut din bil till Olle, vid fem olika tillfällen. Så har han samtycke att låna din bil. Du lånar även ut din bil till andra personer då och då. En dag är Olle hemma hos dig och vill låna din bil, du säger "nej, idag går det inte, idag vill jag inte låna ut min bil". Sedan märker du när han har gått, att han ändå har tagit bilnycklarna och kört iväg med din bil. Hur skulle du se på detta då?
Skulle du se det som:
1. Stöld/egenmäktigt förfarande.
Eller:
2. Tänker du snarare att det ok att Olle tar din bil, denna gång, utan ditt samtycke och trots att du har sagt nej, just denna gången: "bara för att han har lånat den förr och jag brukar ju låna ut min bil till andra"?
Fundera du på det en stund.

Just. Det är argumentet för att han är oskyldig. Det går inte att villkora i förväg vilket samtycke som sker vid varje samlag. Man kan inte komma överens om att kondom inte måste användas och det sedan vara bindande så att någon är tvungen att acceptera kondomfritt med hänvisning till avtal och löften.
Citera
2026-07-01, 16:14
Medlem
cinmiks avatar
Efter att ha läst domen så finner jag det som än mer självklart att det är våldtäkt.
Citera
2026-07-01, 16:32
Medlem
MrFolds avatar
Så där, då finns domen tillgänglig för nedladdning och ingen behöver längre spekulera. Läs nu för h-e igenom domen innan ni skriver fler inlägg tack!

Det som alltså kortfattat inträffat här är att bägge är överens om att kvinnan har sagt åt honom att han måste använda kondom om han vill ha penetrationssex med henne. Hon säger flera gånger, han medger minst en gång men att det kan ha varit flera. De har sedan ägnat sig åt att ömsesidigt tillfredsställa varandra oralt och med händerna. På slutet när hon nästan fått orgasm tränger han plötsligt enligt henne in i henne och får nästan omedelbart utlösning innan hon hunnit fatta riktigt vad som hänt och att han inte hade tagit på någon kondom. Hon blir väldigt upprörd. Han försvarar sig mycket riktigt med att han trodde att hon bad om det det för hans skull, eftersom hon nyligen haft sex med en annan person. Han hävdar också att penetrationssexet varade något längre

Berättelserna skiljer sig alltså något åt, men endast i detaljer. Givet att man tror på kvinnans berättelse, vilket tingsrätten gör, står det för mig helt klart att mannen genomfört en sexuell handling som han insett/borde ha insett att samtycke inte förelåg till. Det är inte konstigare än att bara för att man haft en massa vanlig penetrationssex föreligger inget implicit godkännande från kvinnan till att köra in den där bak utan att fråga.

Det är också därför han döms för våldtäkt, inte grovt oaktsam dito.

Så här långt håller jag alltså med tingsrätten. Men när det kommer till frågan om förmildrande omständigheter - inga enligt tingsrätten - skiljs våra vägar. Jag tycker det finns det. Det faktum att de var inbegripna i en utom varje tvivel ömsesidig sexakt och hade haft sex innan (även utan kondom) bör man ta hänsyn till. Likaså att när man ömsesidigt kommit till den punkt som beskrivs så är väldigt djupa instinkter och krafter med i spelet. Det är lätt att önsketänka, precis på samma vis som många av oss i liknande lägen önsketänkt kring att det nog inte är någon risk för oönskad graviditet eller sjukdomar. Därför att allt i en säger att nu - nu ska **** in i **** Det gäller både man och kvinna.

Brottet mot samtycket bör därför bedömas som mindre grovt och mannen bör då som påföljd få minimistraffet. Vilket är sex månaders fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in