Igår, 15:49
Medlem
Ja, kanske under fel ämne. Men jag som
är rätt berest och även håller koll på vad som händer..varför har folk då dålig koll på allt som händer? T ex om jag ser efter 5, de kan t ex dra upp Sammy som fick en gädda på 14 kg, eller att man startat en hbqt rosa kiosk i Strömstad. Jamen det har jag läst om i medier redan för 3-14 dar sen. Eller i nyheterna att Trump undertecknat ett avtal. Ca 75-80% vet jag redan. Hur lite söker folk det de vill veta? Tror det är ännu sämre utanför Sverige. Det här går mig att tycka folk är dumma. Man verkar också köpa medias sanningar å inte forska vidare.
Citera
Igår, 16:04
Medlem
Belters avatar
Det handlar om intresset för nyheter och information. Många människor mår dåligt av att det dom vet förändras.
Citera
Igår, 16:06
Medlem
Min misstanke är att de flesta inte har tid att hålla sig uppdaterade, de har fullt upp med sitt helt enkelt.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaben112
Min misstanke är att de flesta inte har tid att hålla sig uppdaterade, de har fullt upp med sitt helt enkelt.

Det är faktiskt min närmaste gissning oxå. Utan lite "ofrivillig fritid" i mitt liv så inte en chans i helvete att jag skulle haft nån större koll på vad som eg händer ute i världen - om jag då föreställer mig ett typ vanligt liv med fullt upp med allt det inkluderar (sådana inslag finns ju i mitt liv oxå men i en mkt mer begränsad omfattning). Så att folk i gemen har dålig koll på världen är nog inte så jäkla konstigt egentligen och det går ju mer å mer mot "clickbait-tider" oxå - "lättsmält material/info" från alla hörn å kanter - inte alltid det mest trovärdiga som bekant å källor uteblir alltför ofta alt är onödigt svåra att hitta.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Det låter ju mer som att du upplever att nyhetsprogram förmedlar nyheter som du redan har läst om tidigare? D.v.s. inte själva innehållet, utan att du (som är berest och håller koll) redan hade fått den informationen från andra källor mycket tidigare.

Eller menar du att problemet är att nyheterna som presenteras har fel fokus? Att de inte är tillräckligt uppdaterade? Förstår inte riktigt din trådstart mer än att du anser att du är smart och andra är korkade.
Citera
Igår, 16:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Ja, kanske under fel ämne. Men jag som
är rätt berest och även håller koll på vad som händer..varför har folk då dålig koll på allt som händer? T ex om jag ser efter 5, de kan t ex dra upp Sammy som fick en gädda på 14 kg, eller att man startat en hbqt rosa kiosk i Strömstad. Jamen det har jag läst om i medier redan för 3-14 dar sen. Eller i nyheterna att Trump undertecknat ett avtal. Ca 75-80% vet jag redan. Hur lite söker folk det de vill veta? Tror det är ännu sämre utanför Sverige. Det här går mig att tycka folk är dumma. Man verkar också köpa medias sanningar å inte forska vidare.
Efter fem rapporterar bara de populäraste nyheterna och händelserna.

När du läste om gäddan och kiosken 3-14 dagar tidigare, så var det förvisso omtalat, men inte så pass omtalat att det sågs som en av dagens populäraste "snackisar".

Det är först när "alla snackar om det", som Efter fem tycker att det är värt att rapportera om. I många fall.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Majoriteten vuxna svenskar är hjärntvättade redan ifrån dagis till att tro att Magdalena (s) och stats-media vill svenskarna väl och berättar Sanningen. Och att sociala media, som Fejan är fina grejer.

Varje år återkommande så uppger långt mer än 70 procent svenskar att de har stort eller mycket stort förtroende för Public Service S V T och S R . Även röda drakarna D N och Aft0nbladet får höga förtroendesiffror. Och Systembolaget. Och rättsvårdande myndigheter inkl. ordningsmakten.

Svenskarna vet, att pres D J T och partiledare J Å (sd) är dummast för det har de också fått höra i alla sociala media.

Det räcker, för folkmajoriteten. Guldläge, för Magdalena i höst.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
Merwinnas avatar
Nu tycker jag att just de två nyheter du valde som exempel var dåliga exempel - är detta verkligen något som man behöver eller ens BÖR veta..?

This aside, så tycker jag ofta att folk är opålästa och dumma, ja. Det typiska är att de bara har kvällstidningarnas och SVT:s bild av alla händelser i världen. De bryr sig inte om att gå till utländska media, t.ex. från Öst: Mellanöstern, Asien, Ryssland - eller ens till t.ex. Östterrike eller Sydeuropa - för att stämma av med vad DE säger om saken.

...men ändå, med denna begränsade information som de skedmatats med i puréform från Aftonbladet, så tror att de känner världen så bra! Och blir till och med arga, ofta, om man försöker upplysa om något annat.
Senast redigerad av Merwinna Igår kl. 17:45.
Citera
Igår, 17:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tycker jag att just de två nyheter du valde som exempel var dåliga exempel - är detta verkligen något som man behöver eller ens BÖR veta..?

This aside, så tycker jag ofta att folk är opålästa och dumma, ja. Det typiska är att de bara har kvällstidningarnas och SVT:s bild av alla händelser i världen. De bryr sig inte om att gå till utländska media - t.ex. från Öst: Mellanöstern, Asien, Ryssland - eller ens till t.ex. Östterrike eller Sydeuropa, för att stämma av med vad DE säger om saken.

...men ändå, med denna begränsade information som de skedmatats med i puréform från Aftonbladet, så tror att de känner världen så bra! Och blir till och med arga, ofta, om man försöker upplysa om något annat.
Det du säger gäller nästan alla människor i hela världen. Om de ens tar del av nyheterna. Eller ens är läskunniga.

Svenskarna är helt klart mer pålästa och bildade än genomsnittliga turkar, ryssar, thailändare, kineser osv osv.

Se det från den ljusa sidan. Vi är långt i från sämst i detta avseende.
Citera
Igår, 17:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det du säger gäller nästan alla människor i hela världen. Om de ens tar del av nyheterna. Eller ens är läskunniga.

Svenskarna är helt klart mer pålästa och bildade än genomsnittliga turkar, ryssar, thailändare, kineser osv osv.

Se det från den ljusa sidan. Vi är långt i från sämst i detta avseende.

Jo det har du rätt i, men samtidigt har svenskar bättre förutsättningar än många andra nationaliteter. P.g.a. vår höga levnadsstandard, våra långa utbildningstider o.s.v.. Samt ingen censur. Eller rättare sagt - för inhemsk media föreligger såklart en informell, underförstådd censur. Men vi är fysiskt och rättsligt fria att läsa Kronen Zeitung eller titta på utsändningarna från Al Jazeera.
Citera
Igår, 18:25
Medlem
Själv tycker jag det är relativt poänglöst att lägga ner energi och tid på vad som sker på andra delar av klotet.

Finns ju alltid misär att gotta sig i om man vill men varför?
Citera
Igår, 20:38
Medlem
Citat
"Bara för att du är rätt berest och även håller koll på vad som händer..
varför har folk då dålig koll på allt som händer?"
...
Varför skulle folk ha dålig koll bara för att du är rätt berest??

Beror nog på dagens nyfikenhet och egenintresse, men de flesta är ju så
upptagna med sina sociala medier och ska framhäva sig själva.
Verkar som det är roligare att sitta o surfa på tik-tok, alla influensers,
fake news, diverse postorder från Kina.

Ungefär som en trådstartare som skickar in en länk till en händelse
och samtidigt frågan vad som hänt,,
hade hen läst på lite i sin egen länk o efterforskat lite så hade det
blivit en trådstart mindre?

Sen de som fyller på i tråden med gissningar o spekulationer "om" vad
som "kan" ha hänt när den sanna faktan redan finns i trådstartarens
egna länk med lite efterforskning.

Finns mängder med trådar där det är "gissningar på en spekulation" och
spekulationen är någon variant på ett rykte från någon annan i tråden.
Summa summarum av det hela så är det ett svagt egenintresse att söka
efter nyheter när det går att läsa "fake news" i tråden.

Min frus son dog "ovetande" för han var en tik-tokare o en stor vän av reals,
vet man inget vad som händer i den verkliga världen är det en stor risk att man
dör utan att ha lärt sig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in