2026-07-01, 15:24
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Smärtan reducerar den ångest de känner för en kort stund, har sett det första gången för ca 30 år sedan.
Det där är en myt. De knarkar.
Citera
2026-07-01, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Det där är en myt. De knarkar.

Nej, det är sant, har jobbat med dessa kvinnor.
Citera
2026-07-01, 15:28
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Nej, det är sant, har jobbat med dessa kvinnor.
De ljuger.
Citera
2026-07-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är gamla fördomar att det ska handla om uppmärksamhet.

I de här fallen, som oftast handlar om EIPS, har man utvecklat vården så att de drabbade kan lägga in sig själva i några dagar när de känt behov av det. Det har då inte lett till fullständig katastrof innan inläggning och vårdtiden har blivit kort.

Ska tillägga att detta infördes för några år sedan och jag tror inte att det dragits in eftersom kostnaden blir lägre för samhället.

Är det verkligen bara fördomar... Självklart är det ju inte uppmärksamhet som är det primära i alla fall, men det borde väl rimligtvis ha en hel del med saken att göra? Sen är det väl kanske inte heller så att det är sjukvården som uppmärksammas.

Det här med att kunna lägga in sig själv några dagar låter ganska vettigt för är inte ett problem med självskador att de uppstår ganska akut? Det där lät som en idiotfråga men du fattar...
Citera
2026-07-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
De ljuger.

Varför skulle de göra det? De är också testade negativt för droger, den som ljuger är du.
Citera
2026-07-01, 15:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Är det verkligen bara fördomar... Självklart är det ju inte uppmärksamhet som är det primära i alla fall, men det borde väl rimligtvis ha en hel del med saken att göra? Sen är det väl kanske inte heller så att det är sjukvården som uppmärksammas.

Det här med att kunna lägga in sig själv några dagar låter ganska vettigt för är inte ett problem med självskador att de uppstår ganska akut? Det där lät som en idiotfråga men du fattar...

Oftast uppstår de i ett akut läge där personen befinner sig mitt i ett ångestkaos de inte behärskar på annat sätt.

Finns säkert de som självskadar för uppmärksamhet också men då är det ju mer manipulativt än beror på att de inte mäktar med.
Citera
2026-07-01, 15:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastbar
Anledningarna till självskador är nog lika många som antalet självskadare... Däremot kan man se att psykisk ohälsa såsom depression, Npf såsom autism och vissa personlighetsstörningar till exempel emotionell instabilitet är mycket vanligt bland dem som skär sig. Tror inte att de vill ha medlidande, men en liten del kanske vill ha uppmärksamhet...

Om du är intresserad av att komma vidare i ämnet så rekommenderar jag boken "Bodies Under Siege".
De tre kvinnor som jag känner till har alla diagnosen autism (självskada är typiskt för autism, män slår oftare sönder sina lägenheter, bilar, stereo).

Forskarna (jag har alltså skummat nån artikel som drev denna tes) tror att kvinnor med självskada (och ätstörningar) feldiagnosticeras som självskada/anorexi de kan bara inte bevisa det. Och det skulle förklara skillnaden i frekvens mellan könen?
Det repetativa momentet (typiskt för just autism) var en av många indikationer.
Citera
2026-07-01, 15:35
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Varför skulle de göra det? De är också testade negativt för droger, den som ljuger är du.

Intressant. Så har de förklarat varför de inte slår huvudet i bordet eller äter stark chili istället? Varför just skära sig, låter som ett skov av drogutlösta psykoser.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-01 kl. 16:09.
Citera
2026-07-01, 15:39
Medlem
Citat:
Oftast uppstår de i ett akut läge där personen befinner sig mitt i ett ångestkaos de inte behärskar på annat sätt.

Finns säkert de som självskadar för uppmärksamhet också men då är det ju mer manipulativt än beror på att de inte mäktar med.

Vid lite eftertanke kan jag tänka mig att det är färre som skadar sig för uppmärksamhet än jag spontant tänkte. Samtidigt tror jag att man nog inte ska släppa det här med uppmärksamhet för enkelt, för är inte självskador kanske ett sätt att visa vården att man menar "allvar"?
Citera
2026-07-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vid lite eftertanke kan jag tänka mig att det är färre som skadar sig för uppmärksamhet än jag spontant tänkte. Samtidigt tror jag att man nog inte ska släppa det här med uppmärksamhet för enkelt, för är inte självskador kanske ett sätt att visa vården att man menar "allvar"?
Som ett sätt att kommunicera med vården för att dom inte får/kan föra egen talan för sig själva menar du? Så blir vården eller soc tvungna att göra nått åtminstone. Ett rop på hjälp kanske?
Citera
2026-07-01, 15:48
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?

Uppmärksamhet, frånvarande föräldrar.. Listan är lång kamrat. rööd ferrai
Citera
2026-07-01, 15:49
Medlem
Citat:

Apropå manipulation. Vad skulle du säga om bilden jag länkat? Går det att helt säkert utesluta att de skadorna som syns inte kommer från självskadebeteende?

https://delafil.se/62de94288cc5abc1/%22Rivsår%22.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in