2026-07-01, 11:18
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Just så.

Djupt inom oss, i de allra äldsta delarna av vår hjärna bor belöningssystemet som triggar igång begäret. Det är med oss som med en plattmask: vi rör oss bort från sådant som är äckligt eller farligt och mot sådant som är gott eller åtråvärt. Även om mycket har hänt sedan dess - lager på lager av högre funktioner - så kan detta uråldriga system göra livet surt för oss.

Alkohol, knark, spel, sex eller shopping spelar ingen roll.

För att inte nämna våra lagliga klassiker nikotin och koffein. Alla människor har sina laster, det gäller att vara medveten om dem och hålla det på en rimlig nivå där de blir kryddan och inte själva köttbiten. Då är det roligt med en dopaminkick när man kämpat på för att kunna unna sig den och inte unnat sig lite hela tiden så inget känns riktigt roligt tillslut. Kroppen mår bra av kontraster.
Citera
2026-07-01, 11:40
Medlem
heliotrops avatar
Om man shoppar t ex kläder och skor väldigt sällan så är det ju ett litet lyckopiller att göra det när det väl sker.
Sist jag shoppade kläder, var för ett år sedan, då köpte jag en fin kofta på Gudrun Sjödén. Gick på som små moln ☁️☺️
Citera
2026-07-01, 11:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det verkar som att en del har shopping som nöje?

Man ju åka till olika köplador för nöjes skull?

Några fastnar i shopping som ett missbruk och drivs till lyxfällan?

Själv avskyr jag köplador och butiker, mest för att där är så mycket folk. Och man blir vallad längs en bana av grejer man saknar intresse för...

Hur kan det vara att mitt belöningssystem inte triggas av shopping medan andra fastnar i missbruk?

Hur kan vi vara så olika?

Du kanske triggas av annat t ex alkohol, cigg, mat, finns ju mycket!
Citera
2026-07-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men någonstans har ju shopping blivit lustfyllt för vissa men mest bara jobbigt för mig?
Och de flesta har ju sex utan att utveckla ett missbruk.
Så varför ser jag shopping som något tråkigt medan andra ser det som lustfyllt?
Uppväxten som nämndes ovan kanske? Jag fick en icke-materialistisk uppväxt till stora delar.
Men minns jag tyckte det var roligt att handla för sparpengarna som barn. Dragbomber, leksaker, begagnade serietidningar... som vuxen är det inte mycket jag gillar att köpa... höstljung kanske, jag gillar hösten och det är en ritual.
Men svårt att bli torsk på höstljung....
För dig så har det uppenbarligen aldrig blivit någon "kick". Och det är bra!

Jag började nog uppleva shoppingen som en kick först när jag tjänade mina egna pengar. Mina föräldrar var extremt snåla med allt som de tyckte var "onödigt" (TV-spel, dator, godis, snabbmat etc.) så när jag började arbeta extra under gymnasietiden så brände jag snabbt alla pengar på sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
För att inte nämna våra lagliga klassiker nikotin och koffein. Alla människor har sina laster, det gäller att vara medveten om dem och hålla det på en rimlig nivå där de blir kryddan och inte själva köttbiten. Då är det roligt med en dopaminkick när man kämpat på för att kunna unna sig den och inte unnat sig lite hela tiden så inget känns riktigt roligt tillslut. Kroppen mår bra av kontraster.
Ja, sant!
Citera
2026-07-01, 12:33
Medlem
Bret-Harts avatar
Har med hobby att göra för mig, jag är samlare men med det sagt ingen hoarder, jag finner hela tiden nya sätt att få plats med fler saker genom att tänka runt utrymme och faktiskt göra mig av med saker för att kunna skaffa det igen fast på ett mer effektivt och utrymmes säkert sätt
Citera
2026-07-01, 12:41
Medlem
hatar verkligen dessa stor handelsområden massa invandrare som driver runt soc betalar eller så snor de,
dryga försäljare speciellt i elektronik butikerna ,bättre sitta hemma i lugn ock ro ock beställa på postorder få sin tv eller vad det är hemkörd gratis
Citera
2026-07-01, 12:54
Medlem
godboys avatar
Jag avskyr att handla. Visst, går bra att handla mat på typ ICA, men jag skulle aldrig driva runt i butiker för att "titta". Jag har några ställen jag går till när jag köper kläder och då köper jag rätt mycket så slipper jag det på något år.

När det gäller elektronik så googlar jag och läser på rätt mycket innan köp. Sen åker jag till butiken som har bäst pris, eller allra helst klickar hem det från typ Amazon. Om det är en butik som jag t ex ska köpa en telefon i och de försöker sälja på mig något annat så är svaret alltid nej, och tjatar de ändå så säger jag "du kan behålla varan för du lyssnar inte på vad jag säger" då blir det rätt långa i ansiktet.
Citera
2026-07-01, 12:57
Medlem
Anybodykillers avatar
Mat-fynda är min enda shopping lycka.
Typ att man kommer över något extra billigt att fylla frysen eller förrådet med.

Det kan även inspirera lite till fredagsmyset. 🙂
Citera
2026-07-01, 13:07
Medlem
Testoguy666s avatar
Jag tycker att shopping kan öka dopat i skallen, sedan vad man köper spelar typ ingen större roll. Har jag lärt mig genom åren..
Citera
2026-07-01, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har heller aldrig gillat att shoppa - märkesplagg och -handväskor och sådant har absolut ingen betydelse för mig, och först och främst bryr jag mig inte om vad NÅGON ANNAN tycker. Jag kan betala för bra funktion (t.ex. verkligt varma och vattentäta vinterstövlar, verkligt regntät skaljacka), men jag skulle aldrig betala för märket. Detta insåg jag tidigt.

Materiella saker har sällan något värde för mig, men det kan hända någon enstaka gång, och då har prylen alltid samband med något intresse som jag har för tillfället. Och den är absolut inte "modern"!

Senaste exemplet var när jag var nere i den turkiska TV-serien "Magnificent Century" om Sultan Süleimans hov. Alla sultanorna hade sådana underbara små, utsökta, söta juvelskrin av trä med inläggningar av valnöt och pärlemor i fina mönster, kistformade. Jag letade i över ett halvår innan jag hittade ett på Ebay som var både ekonomiskt försvarbart och precis som jag hade tänkt mig det... Och JO första gången jag tittade på serien när jag hade ett eget skrin att hålla i handen, som var precis likadant som sultanornas på skärmen, så kände jag mig lite lycklig i alla fall! Men det ska vara på den nivån, ingen dussinpryl.
Senast redigerad av Merwinna 2026-07-01 kl. 13:53.
Citera
2026-07-01, 16:44
Medlem
I köplador på plats nej.

Online däremot och få hem paket är kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har heller aldrig gillat att shoppa - märkesplagg och -handväskor och sådant har absolut ingen betydelse för mig, och först och främst bryr jag mig inte om vad NÅGON ANNAN tycker. Jag kan betala för bra funktion (t.ex. verkligt varma och vattentäta vinterstövlar, verkligt regntät skaljacka), men jag skulle aldrig betala för märket. Detta insåg jag tidigt.

Förstår precis hur du tänker fast ska du ha funktion är det oftast märke som gäller. En riktig Barbour eller Fjällräven jacka kommer hålla i decennier, det gör inte en skaljacka från Stadiums eget märke. Till exempel. Pga materialen.

Var också "anti märke" men vissa är på riktigt värt det.
Senast redigerad av MidSommarVinter 2026-07-01 kl. 17:04.
Citera
2026-07-01, 16:45
Medlem
Bowlingklotets avatar
Shopping gör mig ledsen, för allt jag vill ha kostar pengar... Jag hade blivit beroende av det om det var gratis och det är det ju inte.

Jag vet inte varför människor shoppar så mycket, jag känner ingen köpnarkoman heller. Har vi någon i tråden som kan utveckla? Jag är jättenyfiken också, nån som kanske haft ett shoppingmissbruk och lagt av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in