2026-07-01, 11:55
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesefil
Åklagaren kan inte ändra sig nu, men domstolen kan ge högre straff än åklagaren yrkat. Det är däremot ovanligt att så sker.
Nej, domstolen kan inte – i högre instans – skärpa straffet om bara den tilltalade överklagar. Åklagaren kan inte överklaga något annat än konsumtionen av framkallande av fara för annan (eftersom resten av domen var i enlighet med åklagarens yrkanden).

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Full enighet hos de som dömt och inget som kan användas som förmildrande
Ja? Hon kommer ändå överklaga.
Citera
2026-07-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, domstolen kan inte – i högre instans – skärpa straffet om bara den tilltalade överklagar. Åklagaren kan inte överklaga något annat än konsumtionen av framkallande av fara för annan (eftersom resten av domen var i enlighet med åklagarens yrkanden).

Ja? Hon kommer ändå överklaga.
Överklagar gör väl de flesta om de tycker att de dömts till ett för långt straff
Citera
2026-07-01, 12:01
Medlem
Gusselbys avatar
Inte hört om detta fall förut.

Så fuktamsvärt hemskt, stackars lilla barn.
Citera
2026-07-01, 12:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesefil
Åklagaren kan inte ändra sig nu, men domstolen kan ge högre straff än åklagaren yrkat. Det är däremot ovanligt att så sker.
Kan åklagaren lägga till en ny rubricering om E överklagar?
Tänkte dråp, eller mord.
Senast redigerad av Pandalina4 2026-07-01 kl. 12:23.
Citera
2026-07-01, 12:18
Medlem
Jag satt på jobbet under lunchen och läste om det här fallet. Jag satte kaffet i halsen. Så fruktansvärt sorgligt och ofattbart hemskt. Stackars lilla barn, född in i ett liv av lidande. Att mamman själv varit utsatt som barn gör tragedin om möjligt ännu sorgligare, men det ursäktar naturligtvis inte det som hänt. Det här måste bli en väckarklocka för Sverige och vårt trygghetssystem. Hur kan ett barn falla mellan samhällets alla skyddsnät på det här sättet? Det här får aldrig hända igen. Flickan levde instängd, ensam och berövad den trygghet och kärlek som varje barn har rätt till. Mitt hjärta gråter för henne, för allt hon tvingades utstå och för att hennes liv fick ett så fruktansvärt slut.
Citera
2026-07-01, 12:27
Medlem
CaLund89s avatar
6års fängelse. Jag trode mamman var gravt störd I huvudet.
Citera
2026-07-01, 12:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Mamman fick ett passande straff, ett par år till hade dock varit välbehövligt.

"Hon lämnade sin femåriga dotter inlåst i lägenheten på Hisingen i timmar.

Den 42:a gången såg mamman på övervakningsfilmen hur lägenheten rökfylldes.

Flickan dog i branden – nu döms mamman till fängelse i sex år"

Källa: Aftonbladet https://share.google/EH8xL5ng7xO8tDjSQ
Citera
2026-07-01, 12:30
Medlem
BrorGertruds avatar
Gött att svinet fick högsta straffet. Hade dock sett henne få ett ännu hårdare straff, men man kan ju alltid hoppas att någon inne på anstalten ger henne lite fler straff.

Buhu, stackars henne som mår så "dåligt". Varför känner man sig nödgad att som advokat trycka på det flertalet gånger när man vet att idioten uppenbart ljuger?
Citat:
-Vi har jobbat med varandra under en längre tid nu och hon har mått mycket dåligt under hela processen och det gäller fortfarande. Sen var vi beredda på att det kommer en dom i dag. Vi har förberett oss så gott vi har kunnat på det här. Hennes mående är oförändrat. Men hon har kunnat ta till sig den, säger Sofia Hansson.
Citera
2026-07-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
6års fängelse. Jag trode mamman var gravt störd I huvudet.
Att ha diverse personlighetsstörningar hindrar inte att dömas till fängelse om det inte samtidigt finns svår psykisk sjukdom där personen inte är vet vad den gör
Citera
2026-07-01, 12:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan åklagaren lägga till en ny rubricering om E överklagar?
Tänkte dråp, eller mord.

Du önskar kanske att kvinnan i GBG döms till livstids fängelse som mamman i Vallentuna som du kan läsa mer om i min signatur längst ned?
Citera
2026-07-01, 13:17
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/femarig-flicka-dog-i-brand-nu-faller-domen-mot-mamman/

"Enligt Göteborgs tingsrätt ska bostaden inte varit tillräckligt barnsäkrad. Flickan ska därmed ha utsatts för konkret livsfara eller fara för skada och sjukdom vid varje tillfälle hon lämnats ensam."

Oavsett.. Denna gång hade hon varit ensam 19 TIMMAR. Det kan vara ett slott med allt som behövs för ett barns bästa, men utan vuxen där.. Det kvittar ju.
Riktigt, riktigt hemsk och är säker på att oroväckande många gör såhär. Skaffar barn, är ensamma, sitter på sociala medier och Tinder och ser vad dom går miste om och sticker så fort barnet sover lr lämnar med padda ett par timmar.
Citera
2026-07-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
6 år är ett stort hån. Brott av den här digniteten borde innebära 15 år alla gånger. Så utstuderat, och mot sin egen dotter. Vila i frid Danaya, du gjorde inget fel men du var född till ett monster.

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Full enighet hos de som dömt och inget som kan användas som förmildrande

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du önskar kanske att kvinnan i GBG döms till livstids fängelse som mamman i Vallentuna som du kan läsa mer om i min signatur längst ned?

Tror vi alla som följt detta känner samma sak - att 6 års fängelse är ett hån och alldeles för milt.

Åklagaren hade ju chansen från början men lade ner mordanklagelsen. Det fanns säkert en god anledning där och då, men jag tycker att åklagaren bör få kritik för detta. Man backade från mord, men jag tycker att den fortsatta utredningen ger stöd för mer än vållande. Hon låste in ungen med TRE tändare i rummet. Sen tog hon sin tid innan hon åkte hem, trots att hon såg i sin telefon att lägenheten var rökfylld.

Min personliga övertygelse är att detta är den utgång E ville ha och hoppades på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in