2026-07-01, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det är ingen som kontrollerar att föräldern använder pengarna för barnets skull. Föräldern kan mycket väl ha mata barnet med näringsfattig, billig skräpmat, tigga till sig hamla paltor från vänner eller online och använda underhållet till ren lyxkonsumtion.

Du är så jävla obildad och blåst på riktigt. Kvinnor har i Sverige haft allmän rösträtt nästan lika länge som män. Även msjoriteten av män har mer eller mindre varit livegna under större delen av svenska historien.

Staten eller kvinnan kan då täcka mannens del när han inte vill vara ekonomiskt ansvarig. Precis som i fallen du räknar upp. Jämställdhet ska få kosta, det har vi ju gemensamt bestämt. Vad är det du inte förstår? Ska vi bara lägga pengar för kvinnors sexuella frigörelse men inte för män? Du har en avskyvärd människosyn och syn på jämställdhet. Fy fan

Seriöst du är bestämt lite bakom flötet.
Ingen kan ta hand om barn gratis. BARN KOSTAR.
Alla patriarkat världen över, och ja även Sverige var ett patriarkat för inte allt förlänge sen, har medvetet förtryckt kvinnor, via att ta ifrån dem rättigheter och möjligheter. Vilket inte har handlat ett skit om några reella biologiska skillnader utan enkom om fantasier om kvinnors s.k. "underlägsenhet" och likställande med barn/ ägodelar.

Varför ska kvinnor UTÖVER att de tar den fysiska smällen, och den största arbetsmässiga smällen med den mänskliga avkomman, ÄVEN betala mäns ekonomiska del?
Har män inte ett skit att göra med att barn existerar i världen? Drar män ingen nytta av att mänskligheten får nya generationer?

men visst....mitt förslag är då att staten betalar ALLT som har med barn att göra.
1. ekonomisk ersättning för 9 månaders graviditet.
2. ekonomiskt ersättning ( e.e) för smärtsam förlossning, amning etc.
3. e.e för ev. fysiska skador, fysiskt slitage pga graviditet.
4. e.e för föräldraledighet, samma som förlorade inkomster är mitt förslag.
5. e.e för 18 års barnuppfostran, ALLT av tid och kraft som går åt till detta.
6. barnets kostander under 18 år, vilket idag beräknas ligga på ca 2,2 miljoner per barn.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon

Då skulle resultatet av detta bli att alla i samhället , inkl. de som väljer att inte skaffa barn betalar gemensamt för nästa generation, och inte bara kvinnor så som du vill ha det.

Ingen aning om vad det skulle bli i skattehöjning per individ, men en hel del vågar jag påstå.

Nöjd då?
Senast redigerad av Merapi 2026-07-01 kl. 09:12.
Citera
2026-07-01, 09:07
Medlem
Citat:
Du menade att en kvinna måste föda för att bli moder och jag motbevisade dig. Lägg ner det fjantiga tjafset och ta den förlusten som en kvinna.

Då får vi väl göra vad vi kan för att jämställa även dessa problem du tar upp.

Förlossning och graviditet behöver vi dock inte jämställa eftersom du redan bevisat att det är mer än jämställt om man räknar in de risker män tar i samhället i övrigt. Har du glömt det?

Minnet är uppenbarligen kort när man ser allting ur feministiska glasögon....

Nej jag menade att KVINNOR måste gå gravida och föda för att där ska finnas barn.
Att där förekommer adoptioner ändrar inte på ovan faktum.

Män får i regel betalt för risker de tar i samhället....de får lön för gruvarbete, soldatliv etc etc.
Kvinnor får inte betalt för att vara gravida.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-01 kl. 09:09.
Citera
2026-07-01, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Seriöst du är bestämt lite bakom flötet.
Ingen kan ta hand om barn gratis. BARN KOSTAR.
Alla patriarkat världen över, och ja även Sverige var ett patriarkat för inte allt förlänge sen, har medvetet förtryckt kvinnor, via att ta ifrån dem rättigheter och möjligheter. Vilket inte har handlat ett skit om några reella biologiska skillnader utan enkom om fantasier och kvinnors s.k. underlägsenhet.

Varför ska kvinnor UTÖVER att de tar den fysiska smällen, och den största arbetsmässiga smällen med den mänskliga avkomman, ÄVEN betala mäns ekonomiska del?
Har män inte ett skit att göra med att barn existerar i världen? Drar män ingen nytta av att mänskligheten får nya generationer?

men visst....mitt förslag är då att staten betalar ALLT som har med barn att göra.
1. ekonomisk ersättning för 9 månaders graviditet.
2. ekonomiskt ersättning ( e.e) för smärtsam förlossning, amning etc.
3. e.e för föräldraledighet, samma som förlorade inkomster är mitt förslag.
4. e.e för 18 års barnuppfostran, ALLT av tid och kraft som går åt till detta.
5. barnets kostander under 18 år, vilket idag beräknas ligga på ca 2,2 miljoner per barn.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/notan-for-ett-barn-rusar-upp-en-miljon

Då skulle resultatet av detta bli att alla i samhället , inkl. de som väljer att inte skaffa barn betalar gemensamt för nästa generation, och inte bara kvinnor så som du vill ha det.

Ingen aning om vad det skulle bli i skattehöjning per individ, men en hel del vågar jag påstå.

Nöjd då?

Vad har det med dig och mig att göra hur kvinnor och män behandlade varandra på 1800-talet???

När fan har jag sagt att bara kvinnor ska betala för barn din störda och sjuka mentala kretin?

Det handlar om att män inte ska bli ekonomiskt ansvariga fäder på samma vis som kvinnor har den möjligheten. De allra flesta barn som föds har fäder som vill vara delaktiga både fysiskt och finansiellt. Varför bortser du ifrånndet ditt pantade luder?
Citera
2026-07-01, 09:15
Medlem
Citat:
Nej jag menade att KVINNOR måste gå gravida och föda för att där ska finnas barn.
Att där förekommer adoptioner ändrar inte på ovan faktum.

Män får i regel betalt för risker de tar i samhället....de får lön för gruvarbete, soldatliv etc etc.
Kvinnor får inte betalt för att vara gravida.

Kvinnor får betalt i andra värden än monetära. Bla har vi tidigare i tråden tagit upp att kvinnor har starkare emotionella band till sina barn. Flera kvinnor, däribland jag själv ser ett stort värde i både graviditet och förlossning. I alla mina vänners förhållanden så är det kvinnan som har sista ordet i hur många barn de ska ha. Om man som kvinna respekterar sin partner lurar man dock inte till sig en graviditet och ett barn mot sin partners eller sexpartners vilja. Då är man otroligt lågt moraliskt stående
Citera
2026-07-01, 09:20
Medlem
Citat:
Vad har det med dig och mig att göra hur kvinnor och män behandlade varandra på 1800-talet???

När fan har jag sagt att bara kvinnor ska betala för barn din störda och sjuka mentala kretin?

Det handlar om att män inte ska bli ekonomiskt ansvariga fäder på samma vis som kvinnor har den möjligheten. De allra flesta barn som föds har fäder som vill vara delaktiga både fysiskt och finansiellt. Varför bortser du ifrånndet ditt pantade luder?

Det är EXAKT det du sitter och kräver att kvinnor ska göra remember?
man och kvinna har sex....kvinna blir gravid... mannen ska ha juridisk rätt att avskriva sig alla ekonomiska kostnader för det framtida barnet. Kvinnan ska betala rubbet, även hans del.

Har män möjligheten att slippa gå gravida? Slippa bli vårdnadstagare för ett oönskat barn?
Svar ja,
Ska kvinnor då också ha möjligheten att slippa gå gravida, bli vårdnadstagare för oönskat barn?
Svar ja, därför finns aborträtt.
Senast redigerad av Merapi 2026-07-01 kl. 09:42.
Citera
2026-07-01, 09:36
Medlem
Citat:
Kvinnor får betalt i andra värden än monetära. Bla har vi tidigare i tråden tagit upp att kvinnor har starkare emotionella band till sina barn. Flera kvinnor, däribland jag själv ser ett stort värde i både graviditet och förlossning. I alla mina vänners förhållanden så är det kvinnan som har sista ordet i hur många barn de ska ha. Om man som kvinna respekterar sin partner lurar man dock inte till sig en graviditet och ett barn mot sin partners eller sexpartners vilja. Då är man otroligt lågt moraliskt stående

Kvinnor får starkare emotionella band till barn för att DE GÖR DET MESTA AV ARBETET med barn.

Tycker du det är respekt för kvinnor att män vägrar bidra? och tycker att hon ensamt ska ta 100% av allt med gemensam avkomma? Vilket de facto är en praktiskt omöjlighet eftersom kvinnor inte både kan jobba och försörja sig OCH ta hand om barn samtidigt.

jag tycker båda könen måste ta sin del av riskerna, kostnaderna och det positiva med den mänskliga reproduktionen.
Du tycker att män ska garanteras 100% riskfrihet....100% inga fysiska kostnader, 100% ingen oro eller ansvar för vad sex kan leda till....
medan kvinnor ska harva vidare med menstruationer, preventivmedel, hormonpåverkan, oro för att bli gravida, tester, aborter och den där dagen då de blir gravida och vill ha barnet risker att tvingas ta allt av kostnader med barnet.

I see.

Well du....vi tycker helt enkelt olika.
jag tycker män faktiskt ska ta en del av bördan/ konsekvenserna av sex och inte dumpa allt detta på kvinnor.
Citera
2026-07-01, 09:56
Medlem
Citat:
Det är EXAKT det du sitter och kräver att kvinnor ska göra remember?
man och kvinna har sex....kvinna blir gravid... mannen ska ha juridisk rätt att avskriva sig alla ekonomiska kostnader för det framtida barnet. Kvinnan ska betala rubbet, även hans del.

Har män möjligheten att slippa gå gravida?
Svar ja,
Ska kvinnor då också ha möjligheten att slippa gå gravida, om de inte vill det?
Svar ja, därför finns aborträtt.

Nej. Kvinnan har möjlighet att göra abort om hon inte vill betala på egen hand. Kvinnan behöver därför aldrig sitta fast med hela kostnaden för barnet. Föräldrarna har således mer jämställda förutsättningar än idag.

Detta gynnar dock män så du är emot det av ren princip.

Jag har inte nekat kvinnor aborträtt tvärtom. Det är du som inte vill att kvinnor och män ska ha jämställda rättigheter. Om man ska definiera dig enligt hur feninism idag definieras är du därmed anti-feminist.
Citera
2026-07-01, 10:01
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Har män möjligheten att slippa gå gravida?
Svar ja,

Oooooohhhh jag hoppas att du inte är en av dem som tänker att män faktiskt kan bli gravida.
Citera
2026-07-01, 10:03
Medlem
Citat:
Kvinnor får starkare emotionella band till barn för att DE GÖR DET MESTA AV ARBETET med barn.

Tycker du det är respekt för kvinnor att män vägrar bidra? och tycker att hon ensamt ska ta 100% av allt med gemensam avkomma? Vilket de facto är en praktiskt omöjlighet eftersom kvinnor inte både kan jobba och försörja sig OCH ta hand om barn samtidigt.

jag tycker båda könen måste ta sin del av riskerna, kostnaderna och det positiva med den mänskliga reproduktionen.
Du tycker att män ska garanteras 100% riskfrihet....100% inga fysiska kostnader, 100% ingen oro eller ansvar för vad sex kan leda till....
medan kvinnor ska harva vidare med menstruationer, preventivmedel, hormonpåverkan, oro för att bli gravida, tester, aborter och den där dagen då de blir gravida och vill ha barnet risker att tvingas ta allt av kostnader med barnet.

I see.

Well du....vi tycker helt enkelt olika.
jag tycker män faktiskt ska ta en del av bördan/ konsekvenserna av sex och inte dumpa allt detta på kvinnor.

Att männen kan avsäga dig faderskap har inget med ditt ovan tramsande att göra. Varför ska man som kvinna vara orolig för att bli gravid när vi har fria, statligt finansierade aborter? Varken jag eller någon av mina väninnor har någonsin varit orolig för detta.

Inte heller behöver man ta hormonella p-pilller eftersom du så som sig bör alltid har möjlighet till en simpel abort.

Tycker man som kvinna att p-piller, abort mm är så jävla jobbigt så kanske man skulle kvinna upp och inte ligga öht?

Kvinnan har rätt att av vilken anledning som helst inte bli mamma vid graviditet. Det är rättvist att män har samma rätt.

Det är bara i din sjuka och vridna värld som detta innebär ett dumpande på kvinnor.

Du är helt enkelt bitter för att du föddes som kvinna och vill straffa män för att du lider av penisavund.
Citera
2026-07-01, 10:18
Medlem
Citat:
Att männen kan avsäga dig faderskap har inget med ditt ovan tramsande att göra. Varför ska man som kvinna vara orolig för att bli gravid när vi har fria, statligt finansierade aborter? Varken jag eller någon av mina väninnor har någonsin varit orolig för detta.

Inte heller behöver man ta hormonella p-pilller eftersom du så som sig bör alltid har möjlighet till en simpel abort.

Tycker man som kvinna att p-piller, abort mm är så jävla jobbigt så kanske man skulle kvinna upp och inte ligga öht?

Kvinnan har rätt att av vilken anledning som helst inte bli mamma vid graviditet. Det är rättvist att män har samma rätt.

Det är bara i din sjuka och vridna värld som detta innebär ett dumpande på kvinnor.

Du är helt enkelt bitter för att du föddes som kvinna och vill straffa män för att du lider av penisavund.

Hört talas om att aborter inte sker av sig självt? Det är ett visst arbete, inte bara att hålla styr på om de behövs eller inte utan även sjukhusbesök, undersökningar, tester samt själva aborten som i vissa fall kan vara en rejält smärtsam upplevelse och inget "simpelt" .
https://www.rfsu.se/amnen/abort/att-gora-abort-hemma/

de är heller inte 100% riskfria. även om det är väldigt låg risk för nån form av komplikation i Sverige, så finns det en risk där.

och tycker man att kondomer och behöva bära en viss risk med sex som man, så kanske man ska upphöra med att ha sex?

Män har idag rätt att avsäga sig vårdnadsansvar för oönskade barn, de slipper allt av det fysiska besvären som kivnnor tvinas till, men födda barns rätt till ekonomisk tryggad barndom övergår alltså mäns rätt att hålla sig 100% riskfria gällande sex.
Kivnnor kan inte hålla sig 100% riskfria gällande sex...de riskerar ständigt utsättas för sexuellt våld, oönskade graviditet, aborter, för att inte tala om risken att vara med om uselt sex som inte ger dem ett skit njutning.

varför tycker du män ska hållas helt riskbefriade?
Citera
2026-07-01, 10:32
Medlem
Citat:
Hört talas om att aborter inte sker av sig självt? Det är ett visst arbete, inte bara att hålla styr på om de behövs eller inte utan även sjukhusbesök, undersökningar, tester samt själva aborten som i vissa fall kan vara en rejält smärtsam upplevelse och inget "simpelt" .
https://www.rfsu.se/amnen/abort/att-gora-abort-hemma/

de är heller inte 100% riskfria. även om det är väldigt låg risk för nån form av komplikation i Sverige, så finns det en risk där.

och tycker man att kondomer och behöva bära en viss risk med sex som man, så kanske man ska upphöra med att ha sex?

Män har idag rätt att avsäga sig vårdnadsansvar för oönskade barn, de slipper allt av det fysiska besvären som kivnnor tvinas till, men födda barns rätt till ekonomisk tryggad barndom övergår alltså mäns rätt att hålla sig 100% riskfria gällande sex.
Kivnnor kan inte hålla sig 100% riskfria gällande sex...de riskerar ständigt utsättas för sexuellt våld, oönskade graviditet, aborter, för att inte tala om risken att vara med om uselt sex som inte ger dem ett skit njutning.

varför tycker du män ska hållas helt riskbefriade?

Jag har gjort ett flertal aborter själv. Har du glömt det? Hur var det med feministglasögonen och minnet???

Även män tar samma risker i samband med sex. Är du på riktigt?

Tror du det är ett lätt beslut för en man att avsäga sig ett faderskap? Du visar bara mer och mer att du hatar män och har varken empati eller förmåga att leva dig in i deras situation.

Det är du som säger att män ska bli riskbefriade. Inte jag.
Citera
2026-07-01, 10:43
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
I jämställdhetens val bör en man ha samma rättighet som kvinnor att undvika 18 års betalningsansvar.

Män har rätt till samma sexuella frigörelse som kvinnor haft.

Varför står du inte upp för mäns rättigheter?

Är inte män sexuellt frigjorda när de får ta ett eget ansvar för sina spermier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in