2026-07-01, 02:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du verkar tycka att det är konstigt att olika länder vill att Palestinier ska få vara kvar i sitt eget land?
ja alla arabländer tycks ju vilja det då de vägrar ta emot sina fränder. Men nej jag är absolut för en del enligt 1967. Är palestinerna för det? I sådana fall hade vi haft en dela sedan länge. Vad vi inte har som går med på det är Hamas som till alla guds medel ska utrota judar. Det blir svårt att medla då.
Citera
2026-07-01, 03:19
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
FN är ett enda stort skämt. Helt sinnessjukt att denna korrupta psykfall organisationen fortfarande existerar?

Blir ingen större skillnad då ingen lyssnar på mentalsjukhuset FN.

Du mår ganska dåligt va?
Citera
2026-07-01, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Att påstå att IDF ska ha tränat upp våldtäktshundar är svammel och enbart hjärndöda undermänniskor kan tro på det eller på en organisation som är långt till vänster.

Jag har aldrig påstått detta
Citera
2026-07-01, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tycker du inte det är lite märkligt att det gick betydligt fortare för FN att komma fram till att Israel begick sexuella brott än Hamas som direktsände det på internet?

Nu smäller du in massa saker som du inte belagt med ännu mer saker du heller inte belagt. Börja med seriösa källor för ditt första påstående sen med seriösa källor för ditt andra påstående.
Citera
2026-07-01, 04:03
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tycker du inte det är lite märkligt att det gick betydligt fortare för FN att komma fram till att Israel begick sexuella brott än Hamas som direktsände det på internet?

Med tanke på att du sitter i varenda tråd som behandlar Israel och okritiskt puffar upp landet varje chans du får, tycker jag det är mer märkligt att folk ens bryr sig om att ta poster som dessa på allvar.
Citera
2026-07-01, 07:05
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Med tanke på att du sitter i varenda tråd som behandlar Israel och okritiskt puffar upp landet varje chans du får, tycker jag det är mer märkligt att folk ens bryr sig om att ta poster som dessa på allvar.
Med tanke på hur extremt vanligt och systematiskt det är med sexualbrott, våldtäkter mm i arabländer så käns anklagelserna mot Israel banala. Pot calls kettle.
I krig begås många brott, både mot civilbefolkningen och militär, och jag kan inte tro att judarna skulle vara oskyldiga till dessa.
Citera
2026-07-01, 08:41
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Med tanke på hur extremt vanligt och systematiskt det är med sexualbrott, våldtäkter mm i arabländer så käns anklagelserna mot Israel banala. Pot calls kettle.
I krig begås många brott, både mot civilbefolkningen och militär, och jag kan inte tro att judarna skulle vara oskyldiga till dessa.

Har tre invändningar mot ditt resonemang:

1. Rapporten syftar till att bedöma agerande från statliga instutitioner så som militär, fängelsesystem etc. Ett land som har stora problem med sexualbrott i civilbefolkningen behöver inte dyka upp på denna lista.
2. Det är inte BARA Israel och Ryssland på denna lista. De arabländer du syftar på som borde vara med i listan men inte är det, vilka är det menar du?
3. Att vara mindre dålig än någon annan rentvår aldrig dig från dina brott. Både Israel och Ryssland har en ställning i världen som är långt mycket mer framstående än exempelvis Nya Guinea, och hålls därför till en högre standard. Framförallt Israel, som ju har skenat iväg helt nu senaste åren bara.
Citera
2026-07-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du verkar tycka att det är konstigt att olika länder vill att Palestinier ska få vara kvar i sitt eget land?

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
ja alla arabländer tycks ju vilja det då de vägrar ta emot sina fränder. Men nej jag är absolut för en del enligt 1967. Är palestinerna för det? I sådana fall hade vi haft en dela sedan länge. Vad vi inte har som går med på det är Hamas som till alla guds medel ska utrota judar. Det blir svårt att medla då.

Det där resonemanget haltar på flera punkter.

För det första alla arabländer vägrar ta emot sina fränder varför skulle de göra det? Palestinier är inte deras medborgare. Kräva att andra länder ska ta emot dem innebär i praktiken att acceptera permanent fördrivning vilket strider mot grundprincipen att människor ska ha rätt att bo kvar i sitt eget land.

För det andra frågan om en palestinsk stat handlar inte bara om vad palestinier vill utan också om politiska beslut från sionisterna och väst. En stor del av världens stater erkänner Palestina medan erkännandet blockeras av vissa nyckelaktörer och det är alltså inte en ensidig fråga.

För det tredje du blandar ihop Hamas med Palestina. Hamas är en väpnad icke statlig grupp inte en stat och dessutom kopplad till Irans regionala allians och Palestina som stat och palestinier som folk är något bredare än Hamas.

Det gör att konflikten inte kan reduceras till Hamas säger nej. Det finns flera nivåer här statliga beslut ockupation internationellt erkännande och interna palestinska splittringar.
Citera
2026-07-01, 08:59
Medlem
Här har vi ett fall av extremt sexuellt våld som Palestinas regering i Gaza utsatte en manlig gisslan, Rom Braslavski, för:

https://www.timesofisrael.com/have-fun-in-hell-idf-kills-islamic-jihad-man-who-held-rom-braslavski-hostage-abused-him/

Israel har nu straffat hans kidnappare med döden. Vad har FN gjort?

Ingår detta fall av extremt sexuellt våld i FN-rapporten som diskuteras här i tråden? Varför är det ingen av de äckliga människoravskräden som viftar med rapporten som kommenterar Palestinas sexuella våld mot Rom Braslavski?
Citera
2026-07-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Här har vi ett fall av extremt sexuellt våld som Palestinas regering i Gaza utsatte en manlig gisslan, Rom Braslavski, för:

https://www.timesofisrael.com/have-fun-in-hell-idf-kills-islamic-jihad-man-who-held-rom-braslavski-hostage-abused-him/

Israel har nu straffat hans kidnappare med döden. Vad har FN gjort?

Ingår detta fall av extremt sexuellt våld i FN-rapporten som diskuteras här i tråden? Varför är det ingen av de äckliga människoravskräden som viftar med rapporten som kommenterar Palestinas sexuella våld mot Rom Braslavski?

FN har dokumenterat sexuellt våld på båda sidor där Hamas anklagas för övergrepp mot gisslan och sionisterna för övergrepp mot palestinier i förvar. Det handlar därför inte om en sida utan om att båda måste utredas.
Citera
2026-07-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
FN har dokumenterat sexuellt våld på båda sidor där Hamas anklagas för övergrepp mot gisslan och sionisterna för övergrepp mot palestinier i förvar och et handlar därför inte om en sida utan om att båda måste utredas.

Jag kan inte se att du har kommenterat den palestinska regeringens sexuella övergrepp på Rom Braslavski eller gratulerat IDF till det verkställda dödsstraffet på hans gärningsman. Länka gärna ditt inlägg om detta om jag missat det.
Citera
2026-07-01, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag kan inte se att du har kommenterat den palestinska regeringens sexuella övergrepp på Rom Braslavski eller gratulerat IDF till det verkställda dödsstraffet på hans gärningsman. Länka gärna ditt inlägg om detta om jag missat det.

Jag har inte skrivit att den palestinska regeringen gjorde det mot Rom Braslavski eftersom Hamas inte är en statlig regering. Poängen var att skilja mellan Hamas som väpnad grupp och Israel som stat med särskilt ansvar.
Du flyttar också fokus från sakfrågan. FN rapporten handlar om sexuellt våld på flera sidor och kräver ansvar och utredning oavsett vem som gjort det och att ta upp en annan händelse gör inte de andra övergreppen mindre allvarliga och om du vill diskutera Rom Braslavski kan vi göra det men då måste samma princip gälla för alla övergrepp att de ska utredas oavsett förövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in