Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nej, detta är din tolkning! Alla brott har såklart INTE utvisning i straffskalan... När det gäller grov brottslighet skall ALLTID utvisning vara kutym - allt annat är att omhulda gärningsmännen! Ett svenskt medborgarskap SKALL, inte bör, ALLTID vägas mot brottets art och är detta grovt, såsom våldtäkt, mord, grov misshandel etc. så skall ALLTID utvisning av GM vara en möjlighet och helst per "automatik" - GMs väl och ve kan ALDRIG trumfa offrets och/eller samhällets gagn... ALLA domar som inte inte utvisar grova brottslingar, oavsett medborgarskap, är att svika offren - PUNKT! Är vederbörande född i Sverige eller om man inte vet dennes ursprungsland, ja då får man utvisa till ett "transitland", eller till vederbörandes föräldrars hemland. Eller, döma till livslång förvaring. Det går att ändra lagstiftningen mot detta... Patrasket skall INTE få gå fria efter, så kallat, avtjänat straff - då dessa i Sverige är så lama så att klockorna stannar!
Notera också att jag anser detta gälla ALLA - inte bara invasiva arter - även pursvenskar skall åtnjuta så hårt straff som möjligt, helst dödsstraff för de allra grövsta brotten...
Du och jag kommer aldrig nå konsensus och det är helt okey - svenska i gemen är alldeles för upptagna kring detta, men jag uppskattar våra diskussioner och jag tackar dig för att du i all galenskap, som jag anser du i många fall försvarar och står för, alltid håller en adekvat, pover och snygg ton. Kudos! Jag erkänner att jag inte alltid gett dig samma i retur...
1.
"Nej, detta är din tolkning!" - Det jag menar är att om "kravet" för att en dom/straff skall anses "tillräcklig", "säker", "brottsofferfokuserat" är att det skall leda till utvisning så är det ju otroligt få domar som är det, eftersom utvisning sällan är aktuellt. Då är ju i princip ingen påföljd för en etnisk svensk person "tillräcklig", "säker", "brottsofferfokuserat" osv.
2.
"Alla brott har såklart INTE utvisning i straffskalan" - Nej, men nästan alla. Det räcker ju med att brottet har ett minimistraff på 6 månaders fängelse för att utvisning skall kunna vara möjligt.
3.
"så skall ALLTID utvisning av GM vara en möjlighet och helst per automatik.." - Fast det där har vi redan pratat om. Det finns liksom inga lagar och bestämmelser som är så "svartvita" och "stelbenta". Det måste finnas möjlighet till undantagsregler, ventiler eller presumtioner. Man riskerar ju annars helt oproportionerliga utvisningar och följder. Bortsett från att man givetvis ALLTID måste pröva skyddsskälen kring förbudet mot tortyr och omänsklig behandling så kommer det ju alltid finnas exempel där gärningsmannen är född i Sverige - och kanske aldrig ens varit i sina föräldrars hemland, det kan finnas gärningsmän med minderåriga barn osv. För din trovärdighet och relevans skull så borde du slipa på en ordning kring undantag och presentera dessa. För det du anför nu är varken realistiskt eller relevant.
4.
"...och kan ALDRIG trumfa offrets och/eller samhällets gagn" - Det där var ju väldigt konstigt sagt. För i de fallen man inte kan utvisa p.g.a att vederbörande riskerar dödsstraff, tortyr, förföljelse eller annan omänsklig behandling så MÅSTE ju den personens rätt till skydd, och rätt till liv, väga tyngre än "vårt behov" av att utvisa vederbörande. Det är ju ett människoliv vi pratar om, och i detta fallet rör det ju sig t.o.m om en (tidigare ostraffad) 20-21-åring. Någon slags sans och balans måste väl finnas även i denna diskussionen?
5.
"Eller, döma till livslång förvaring. Det går att ändra lagstiftningen mot detta..." - Faktiskt inte. "Livslång förvaring/fängelsestraff" bryter faktiskt mot EKMR artikel 3 (
förbud mot tortyr och annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (
förbud mot godtyckligt frihetsberövande). Med andra ord så skall/måste det ALLTID finnas en
möjlighet att gå fri. Det är därför Sverige har en ordning där man kan söka tidsbestämt straff efter 12 år av sitt livstidsstraff - och dessutom få denna ansökningen prövad av domstol.
6.
"...i all galenskap, som jag anser du i många fall försvarar och står för" - Det du anser är "galenskap" är alltså den mänskliga rättigheten till liv, att slippa tortyr eller annan omänsklig behandling samt rätt till privat- och familjeliv. Detta är rättigheter/bestämmelser som skyddar människor runt om i världen VARJE DAG och VARJE SEKUND. Det är även rättigheter och bestämmelser som skyddar DIG, och som du varje dag tar för givet. Det är alltså DETTA jag försvarar! Hade du viljat att dessa rättigheter, som alltså även är dina egna, inte skulle finnas?