Igår, 20:51
Medlem
Skulle hämta ut ett paket på ett Bring-ombud, åt en släkting som är bortrest och inte kunde hämta ut paketet själv.

Både släktingen och jag har Brings app. Släktingen verifierade sig med Bank-ID och fick då en QR-kod i appen som denne skickade till mig (delad hämtåtkomst).

Poängen med QR-koden är, som jag förstått det, att jag inte behöver visa släktingens ID-kort i butiken när jag har delad åtkomst, utan det ska räcka med QR-koden och mitt eget ID-kort.

När jag öppnade Bring-appen i butiken och visade QR-koden så ville personen i kassan ÄNDÅ att jag skulle visa släktingens ID-kort. I snubbens scanner-apparat stod det mycket riktigt "kontrollera mottagarens ID", och det är ju min släkting som är mottagaren. Jag fick alltså inte hämta paketet.

Varför blev det så? Vad är det som har gått fel?
Gjorde snubben i kassan nåt fel eller är det jag som missförstått nåt med QR-koden?

Massor av andra personer borde ha råkat ut för samma sak eller!?
Senast redigerad av Max Seaman Igår kl. 20:54.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Skulle hämta ut ett paket på ett Bring-ombud, åt en släkting som är bortrest och inte kunde hämta ut paketet själv.

Både släktingen och jag har Brings app. Släktingen verifierade sig med Bank-ID och fick då en QR-kod i appen som denne skickade till mig (delad hämtåtkomst).

Poängen med QR-koden är, som jag förstått det, att jag inte behöver visa släktingens ID-kort i butiken när jag har delad åtkomst, utan det ska räcka med QR-koden och mitt eget ID-kort.

När jag öppnade Bring-appen i butiken och visade QR-koden så ville personen i kassan ÄNDÅ att jag skulle visa släktingens ID-kort. I kassörens scanner-apparat stod det mycket riktigt "kontrollera mottagarens ID", och det är ju min släkting som är mottagaren. Jag fick alltså inte hämta paketet.

Varför blev det så? Vad är det som har gått fel? Hade snubben i kassan gjort nåt fel eller är det jag som missförstått nåt med QR-koden?

Massor av andra personer borde ha råkat ut för samma sak eller!?

Var det möjligen så att försändelsen innehöll något som har åldersgräns (exempelvis nikotinprodukter) eller läkemedel?
Citera
Igår, 20:55
Medlem
Vissa saker kan man bara hämta ut/ta emot personligen eller som ombud (och då måste man visa bägges leg).

Tror jag löste det någon gång med en bild på frugans pass? Kanske inte helt enligt reglerna, men känner man ägaren på sin lokala turkaffär räcker det säkert. Men ja, detta har jag också råkat ut för.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Vad jag vet så måste man visa båda sin och den riktiga mottagarens ID.
Citera
Igår, 21:02
Medlem
Onanikrems avatar
Agerar man bud skall man både visa upp sin egen och mottagarens ID. vet inte hur det är med Qr-kod men antar det är samma. Qr ändras efter en viss tid, några minuter så den du fick var inte giltig.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Var det möjligen så att försändelsen innehöll något som har åldersgräns (exempelvis nikotinprodukter) eller läkemedel?

Inte omöjligt, vet att paketet innehöll vårdprodukter rörande inkontinens/stomi. Möjligt att det fanns läkemedel i paketet också.

Är det nåt krav att i såna fall alltid visa mottagarens ID, även om försändelsen hämtas via QR-kod av ombud?

Borde man inte bli förvarnad om det på nåt sätt i så fall?
Citera
Igår, 21:05
Medlem
Kan vara ett sätt att motverka bedrägerier, idag är det lätt att lura nån att signera med BankID och sen få deras QR kod skickad och sen hämta ut en vara som beställts i offrets namn utan att offret ens vet om det.

Bedragaren får då varan, t.ex en telefon som kan vara värd flera tusen, offret upptäcker några dagar senare att det fattas pengar och får tillbaka pengarna efter mycket bråk med betalportalen, och handlaren får en spark i pungen och blir av med både varan och pengarna samt riskerar att få hela sin betallösning nedstängd för att de inte visste om att kunden var en bedragare.

"Bud visar båda parternas ID" är ett sätt att försvåra för bedragarna, du som ska hämta ut din väns paket kan enkelt få din väns ID kort med dig, men för en bedragare blir det svårare då även den mest naiva pensionären skulle bli misstänksam om nån babbe knackade på och begärde att få körkortet. Oftast ger det också bättre säkerhet för säljaren då de kan visa att de köpt den säkrare leveransmetoden, vilket innebär att varan kan försäkras så även om bedrägeriet lyckas så blir offren åtminstone kompenserade för skadorna.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Helt rätt av ombudet som inte lämnade ut paketet.
Citera
Igår, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Vissa saker kan man bara hämta ut/ta emot personligen eller som ombud (och då måste man visa bägges leg).

Tror jag löste det någon gång med en bild på frugans pass? Kanske inte helt enligt reglerna, men känner man ägaren på sin lokala turkaffär räcker det säkert. Men ja, detta har jag också råkat ut för.

Nu handlar det om att hämta via QR-kod med s.k. delad hämtåtkomst, inte bara att jag hämtar som ombud på vanligt sätt (då krävs såklart bådas ID).
Citera
Igår, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Nu handlar det om att hämta via QR-kod med s.k. delad hämtåtkomst, inte bara att jag hämtar som ombud på vanligt sätt (då krävs såklart bådas ID).
Jag har hämtat ut hundratals paket åt frugan genom att hon tar en screenshot på QR-koden. Men vissa leveranser kräver ID-handling - så är det bara.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Agerar man bud skall man både visa upp sin egen och mottagarens ID. vet inte hur det är med Qr-kod men antar det är samma. Qr ändras efter en viss tid, några minuter så den du fick var inte giltig.

Enligt Bring behövs INTE mottagarens ID när denne verifierat sig med Bank-id i appen och fått en QR-kod som sedan skickats till mig som ombud.

Jag har hämtat paket via QR-kod i Postnords app på exakt samma sätt, och då behövs inte mottagarens ID.
Citera
Igår, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Detta handlar om att hämta via QR-kod med s.k. delad hämtåtkomst, INTE bara att jag hämtar som ombud på vanligt sätt (då krävs såklart bådas ID).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in