2026-06-30, 17:16
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Det är ju invandrarnas fel

Vilka gör kebab? Invandrare.
Så dessa turkar sätter ju priserna.

Om det finns 2000 hus.
Och 1800 människor då finns det gott om hus ..

Men sen kom massinvandringen.
2 miljoner invandrare.
Då räcker inte alla hus och lägenheter till folket
Då blir det priskrig.

Transport etc dyrare pgs högre oljepriser.
Vilka har hand om oljan?
Jo araber. Är araber svenskar? nej.

etc etc
Helt klart största anledningen till att huspriserna har stuckit iväg, dels ökar konkurrensen om husen, dels ökar trycket på att inte bo i lägenhet pga alla nya kaozgrannar.
Inte ens invandrarna själva vill ju bo granne med andra invandrare, 😃.
Lite kul också att när media listar anledningarna till prisexplosionen nämns aldrig denna anledning.
Citera
2026-06-30, 18:03
Medlem
sonofnatures avatar
Du betalade inte för internet , olika abonnemang mm förr

Förr gick du till affärer och köpte sakerna

Idag beställer många på nätet
Blir frakt kostnad
Plus oändligt av saker du kan beställa
Lätt folk köper för mycket

Spel , du köpte spelet å spelade
Idag , online kostnad + köp i spelen

Mycket mer alternativ idag som kostar

Kebabrullen är inte så dyr
Men lägger du på alla kostnader för allt annat du har , så känns kebabrullen dyr

Du får ändå 10 stycken kebabrullar för 1300 kr
Inte så farligt på en månad

Men köper du ett tv-spel som kostar runt 1000 + online pass ca 150

Redan där 2450 kr
För ett spel och kebabrullar
Lägg till läsk 20:- / kebabrulle
200
= 2650 :-
Mycket pengar

2650 kr = 31800 / år
Citera
2026-06-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Då gjorde jag värnplikt. Dagersättningen låg på strax över 25 kronor. 27 kanske, minns inte. Mitt minne om 45 kronor för en öl blev ju ifrågasatt, men hittade en länk till någon på facebook som mindes att han betalat 50 kronor för ölen på Valand i Göteborg vid denna tid, länk postad tidigare i tråden.
45 kr känns som något man kunde köpa öl för i början av 2000-talet. Minns inte priserna men jag skulle knappast ha köpt öl för 60 eller mer. En öl på bolaget (billigare sorterna) kostade omkring en tia.
Citera
2026-06-30, 18:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Då gjorde jag värnplikt. Dagersättningen låg på strax över 25 kronor. 27 kanske, minns inte. Mitt minne om 45 kronor för en öl blev ju ifrågasatt, men hittade en länk till någon på facebook som mindes att han betalat 50 kronor för ölen på Valand i Göteborg vid denna tid, länk postad tidigare i tråden.
Göteborg var klart dyrare än Stockholm, åtminstone på 90-talet. Minns att det gick att få en "stor stark" på Oxen (Malmskillnadsgatan) för 20 eller 25:-. Kebabkriget på Söder gav mig kebab med bröd för 5:-, köpte 3, vaskade en halv. Thoose were the days...
Citera
2026-06-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Lönerna ökar i sverige, men ändå känner många att de har mindre pengar- beror detta på att de verkligen har mindre pengar eller beror det på i själva verket har mindre pengar för att allting blivit så mkt mer dyrare och deras inkomst inte hänger med?

nedan några exempel på prisökningar:

En ny volvo 142 kostade 1970 i grundutförandet 17 000 kr, motsvarar 172 000 kr idag enligt SCB, 2026. Men en ny Volvo V60 kostar idag från 539 900 kr i basutförande.

En kalle anka tidning kostade 90 öre 1960, motsvarar enligt SCB 15 kr idag, idag kostar en Kalle Anka 90 kr i butik.

En Nokia 3310 kostade 1800 kr år 2003, motsvarar enligt scb 2800 kr idag, idag kostar en Iphone 13 5990 kr.

En kebabrulle kostade 75 kr år 2019, idag kostar en kebabrulle 140 kr.

Sedan omkring år 2000 har bostadspriserna i både Stockholm och Göteborg ökat med 300% (av oklar anledning är inte bostadpriserna med i inflationensberäkningarna)

Därtill går det att starkt ifrågasätta den offentliga inflationen i Sverige, varje stickprov du gör på en enskild vara visar på totala motsatsen: att priserna ökar mycket kraftigt- långt mer än vad staten påstår.

Så frågan är: blir svenskarna bara fattigare och fattigare men luras av våra politiker och företag att tro att vi blir rikare och rikare?

https://www.svd.se/a/dnVOPw/sveriges-satt-att-mata-inflation-ifragasatts-sa-kan-inflationen-ha-underskattats

https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-kostade-en-ny-bil-for-50-ar-sedan/

Flera av dina jämförelser är helt irrelevanta, t ex det med bilarna.

Hur mycket utrustning och hur komplex var en Volvo i grundutförande 1970 och hur ser en instegsmodell ut idag vad gäller standardutrustning fysisk storlek krockskydd etc etc?

Och hur många timmar fick en arbetare knega förr i tiden innan de fick ihop pengar till de saker du jämför, mot hur många timmar de får jobba idag för motsvarande och jämförbara saker?

Jag skull tro att köpkraften är högre idag där gemene man än den var förr..
Citera
2026-06-30, 19:39
Medlem
min mamma kunde resa runt 3 ggr om året till thailand på 90talet på en minimumlön.
vet inte vad flyg, 4*hotel mat för 2 veckor o så kostar men gissar det är nog 4x högre idag.
jag har inte råd att resa alls typ.
jag saknar dock verkligen 250g marabou med faktiskt 40% kakao för 5kr
idag är det väl typ 160g runt 25% kakao och 25kr
Citera
2026-06-30, 19:41
Medlem
mlon.eusks avatar
Inflationsbeskattning är ett ganska bra begrepp.

Och att skatt är stöld!
Citera
2026-06-30, 19:54
Medlem
Jag har oerhört svårt att förlika mig med att ett nummer av Kalle Anka kostar 90 kr. Hur motiveras det? Absurt.
Citera
2026-06-30, 20:14
Medlem
meganegerdases avatar
Andreas Cervenkas bok girigsverige förklarar inflationen på ett bra sätt, och hur den blir kraftigt missvisande:
-Fastigjeter finns inte med
-kvakmlitwtsjusteringar som gör att r ex laptops blir billigare i KPI trots att priset inte nödvändigtvis sjunkit
Citera
2026-06-30, 20:14
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vad kostade en 55' tums tv 2000 och vad kostar det idag?

Vad kostade en laptop 1998 och vad kostar det idag?

Det var väll en extremt dålig jämförelse..
Båda var nya på den tiden
Citera
2026-06-30, 20:17
Medlem
Det som stör mig är när priserna går upp tex med el smör osv men inte går tillbaka
Citera
2026-06-30, 20:56
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Vadå? Inflationen stiger för att ni glatt velat skicka miljarder till Ukraina och MENA. Hur ska staten annars samla in pengarna tänker ni? Ni fick ju vad ni ville genom era röster på sossarna osv.

Inflationen har ökat i en takt där lönen inte hängt med för 5 öre, det har medfört att hela sveriges befolkning har blivit fattigare.

Köpkraften avtar, omvärlden kommer ikapp och flera av dom har blåst förbi oss.

Vi har förlorat.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-06-30 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in