2026-06-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Du har definitivt missat något.

https://en.wikipedia.org/wiki/Book_banning_in_the_United_States_(2021-present)
Men snälla! Det handlar ju om böcker som bedöms som olämpliga för barnbibliotek, inte om att förbjuda vuxna att läsa dem. Det är inte konstigare än att vissa filmer är barnförbjudna. Du har ett lite liknande fenomen i Europa där religiösa föräldrar (huvudsakligen muslimer, men även några kristna) inte tillåter att deras barn får sexualundervisning i skolan.

Om tyskarna bara hade satt 18-årsgräns på Citizen Vigilante så hade det inte varit särskilt många som hade sett den. Jag hade själv inte tittat på den om det inte vore för Streisandeffekten. Nu ser det istället ut som att den kommer att vara årets mest sedda film. Antalet torrentseeders har stigit från gårdagens 12000 till dagens 17000.
Citera
2026-06-30, 16:47
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Nej, det handlar även om allmänna bibliotek. Att bannlysa böcker samt att inte låna ut böcker för vuxna till barn är olika saker. En bok är inte heller ämnad för vuxna bara för att tokhögern inte vill att barn läser dem. Du är oärlig och flyttar målstolparna som vanligt.

Du hänvisar hela tiden till den amerikanska religösa tokhögern som att det skulle vara någon allmän kompass för hur svenska biblioteks utbud ser ut?

På 90 talet fick man inte lyssna på 2 live crew i USA och nu får man inte läsa homolitteratur, är detta nyheter?
Citera
2026-06-30, 16:56
Medlem
Citat:
Nej, det handlar även om allmänna bibliotek. Att bannlysa böcker samt att inte låna ut böcker för vuxna till barn är olika saker. En bok är inte heller ämnad för vuxna bara för att tokhögern inte vill att barn läser dem. Du är oärlig och flyttar målstolparna som vanligt.
Lite som att tokvänstern inte vill att folk skall se Citizen Vigilante, vilket har fått som effekt att filmen har blivit en succé. Men vänstern är inte känd för att tänka så bra eller att vara bekant med Streisandeffekten. Jag kommer osökt att tänka på Climategate 2009. Karin Bojs skrev en ofrivilligt komisk artikel i DN där hon drev två teser: 1. Det står ingenting som helst av intresse i de läckta dokumenten. 2. Det är djupt omoraliskt att läsa de läckta dokumenten. Hennes krishantering fungerade sådär...

Vad gäller filmen Citizen Vigilante så hade den mest neutrala recensionen jag läst en bra slutkläm: Filmen bör tilltala dem som gillar Death Wish och Dirty Harry.

De som beskriver filmen som en orgie i rasism och extremt våld lockar bara fler att vilja se filmen. Nu vet jag inte om det är jag som är avtrubbad, men jag tycker inte att filmen var exceptionellt våldsam. Och den var inte det minsta rasistisk. Sexscenen kändes ganska malplacerad.
Citera
2026-06-30, 17:21
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Lite som att tokvänstern inte vill att folk skall se Citizen Vigilante, vilket har fått som effekt att filmen har blivit en succé. Men vänstern är inte känd för att tänka så bra eller att vara bekant med Streisandeffekten. Jag kommer osökt att tänka på Climategate 2009. Karin Bojs skrev en ofrivilligt komisk artikel i DN där hon drev två teser: 1. Det står ingenting som helst av intresse i de läckta dokumenten. 2. Det är djupt omoraliskt att läsa de läckta dokumenten. Hennes krishantering fungerade sådär...

Vad gäller filmen Citizen Vigilante så hade den mest neutrala recensionen jag läst en bra slutkläm: Filmen bör tilltala dem som gillar Death Wish och Dirty Harry.

De som beskriver filmen som en orgie i rasism och extremt våld lockar bara fler att vilja se filmen. Nu vet jag inte om det är jag som är avtrubbad, men jag tycker inte att filmen var exceptionellt våldsam. Och den var inte det minsta rasistisk. Sexscenen kändes ganska malplacerad.
Det är ingen vänster som bannlyst filmen, du fortsätter vara oärlig. När du blivit motbevisad använder du en fantasifull whataboutism och sedan svamlar allmänt om vad du tycker om filmen eller hur många som du tror sett den. Du borde sluta citera mig om du inte vill bemöta vad jag skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Du hänvisar hela tiden till den amerikanska religösa tokhögern som att det skulle vara någon allmän kompass för hur svenska biblioteks utbud ser ut?

På 90 talet fick man inte lyssna på 2 live crew i USA och nu får man inte läsa homolitteratur, är detta nyheter?
Jag har aldrig nämnt svenska bibliotek. Denna diskussion har inget med Sverige att göra.
Citera
2026-06-30, 18:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
På X ser man otroligt många svenskar skriva att det är rätt att avrätta hela släkten om någon begår brott. Att det behövs fler som Sanders som går runt och dödar invandrare och folkförrädare.

Detta kommer nog rätt högt upp på listan över det mest bisarra som skrivits på Flashback. Jag har knapp någonsin sett någon skriva detta, förutom kanske just på detta forum sent en helgkväll (då med lika många felstavningar som sprit innanför västen).

Du tror alltså att "otroligt många svenskar" förespråkar en rättsordning som är extremt mycket brutalare än något vi ens haft på medeltiden, eller antagligen inte ens tidigare under folkvandringstid/vikingatid. Inte ens då var det norm att "avrätta hela släkten" för att någon begår ett brott.
Citera
2026-06-30, 18:05
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Jag har aldrig nämnt svenska bibliotek. Denna diskussion har inget med Sverige att göra.

Vi pratar om en film

Du nämner ”högern” i svepande formuleringar och sen när du blir ifrågasatt kommer du med snäva bortförklaringar om den religösa tokhögern i USA samt klistrar Elon Musk på epitet

Diskussionen har redan spårat
Citera
2026-06-30, 18:11
Medlem
Citat:
Det är ingen vänster som bannlyst filmen, du fortsätter vara oärlig. När du blivit motbevisad använder du en fantasifull whataboutism och sedan svamlar allmänt om vad du tycker om filmen eller hur många som du tror sett den. Du borde sluta citera mig om du inte vill bemöta vad jag skriver.

Ja, jag tror ju inte att du har sett den. Och jag noterar roat hur tokvänstern desperat vill att folk inte skall se den, vilket resulterar i Streisandeffekten. Följande notis från TT är publicerad i de största Svenska dagstidningarna (DN, SvD, Aftonbladet, Expressen):

"Elon Musk lade ut den omtalade filmen ”Citizen vigilante” på X på torsdagen.
Filmen är förbjuden i Tyskland på grund av sitt extremt våldsamma och invandrarfientliga innehåll.
”Här är den. Filmen är nu tillgänglig på X i 48 timmar. Njut”, sade Musk i en video på plattformen, rapporterar The Wrap.
”Citizen vigilante” är inspirerad av ett fall i Hamburg där en grupp tonåringar våldtog en ung flicka och lämnade henne att dö.
Huvudrollen spelas av Armie Hammer, som 2021 anklagades för våldtäkt och för att ha skickat meddelanden med sexuella och kannibaliska inslag till främmande kvinnor.
Hammer åtalades aldrig för brotten och har förnekat alla anklagelser."

Jag har svårt att tänka mig en bättre reklam för filmen. Alldeles gratis dessutom. Jag kommer att tänka på när SD köpte reklamplats i en T-banestation i Stockholm. När stollevänstern glatt rev ned reklamen fick SD enormt mycket uppmärksamhet. Folk inom PR-branschen uppskattade att vänstern genom sitt agerande gav SD gratisreklam som var värd minst 20 ggr mer än vad de hade betalat för reklamkampanjen i T-banan. Vänstern är alltid redo att agera nyttiga idioter.

Tycker du att det är opassande att skriva vad man tycker om en film i en tråd som handlar om den filmen i forumet Kultur & Media/Film? Det ligger väl närmare ämnet än bokcensur på amerikanska bibliotek?
Citera
2026-06-30, 18:42
Medlem
Kommer den släppas på bluray och DVD?

Finns det merch?

Vill ha en T-shirt med Citizen Vigilante.
Citera
2026-06-30, 20:23
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Tar filmen upp hur migranterna som kaozar kom till Europa? Eller väljer Uwe att utelämna detta samt anlita en jude som huvudperson?

Dags för goyim att kriga mot fienderna som de släppt in. Kriga åt judarna, kom igen!

Precis. Uwe har gjort en del propagandafilmer tidigare om den alltid så hemska vita mannen som automatiskt föds in i fascismen.
Citera
2026-06-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Precis. Uwe har gjort en del propagandafilmer tidigare om den alltid så hemska vita mannen som automatiskt föds in i fascismen.
Ja där ser man, huvudpersonen betraktar sig själv som halvjude och pappan var aktivist i U.S. Communist Party i Jew York

Det förklarar varför budskapet i filmen är att vita män som vågar ifrågasätta massinvandringspolitiken är galna massmördare..
Citera
2026-06-30, 23:08
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hmmm... brukar inte huvudbudskapet från diverse kulturkrigare på högerfronten vara att de inte gillar politiska budskap eller ideologi i filmer och media...

SÅ; hur många av dessa höger-fånar har några problem med "Citizen Vigilantes" politiska budskap...
Citera
2026-06-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Hmmm... brukar inte huvudbudskapet från diverse kulturkrigare på högerfronten vara att de inte gillar politiska budskap eller ideologi i filmer och media...

SÅ; hur många av dessa höger-fånar har några problem med "Citizen Vigilantes" politiska budskap...
Filmen visar att grov kriminalitet har en stark koppling till massinvandring. Vi höger-fånar uppfattar inte det som ett politiskt budskap, utan som en korrekt beskrivning av verkligheten.

Filmer som enligt höger-fånar har ett politiskt budskap, visar att grov kriminalitet har en stark koppling till rasism hos vita män. Vänster-fånar uppfattar inte det som ett politiskt budskap, utan som en korrekt beskrivning av verkligheten.

Det är därför som vänster-fånar inte uppfattar SVT som politiskt vinklat, medan höger-fånar gör det. Det beror helt på vilka politiska glasögon du tittar med. Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in