Citat:
Ursprungligen postat av
blacklodge77
du missar poängen helt- jag jämför en bil från 1970 som då innehåll allt som var modernt på sin tid, och jag jämför den med en bil som har allt som är modernt för sin tid. Hur svårt skall det vara att förstå att du blir lurad, du blir blåst och du är en nyttig idiot som inte förstår det
Och det jag säger är att det inte är så självklart att en sådan jämförelse är speciellt rättvis. Om du behöver en bil för att ta dig till jobbet så kan du få en för ungefär samma pris idag som 1970, men du får många fler finesser i bilen än vad du fick då. Så här har vi två olika sätt att jämföra:
1. En bil med allt det senaste från respektive tid
2. En bil som duger jättebra för daglig transport
Vad är det som gör att alternativ 1 är det självklara sättet att mäta?
Sen finns det även rätt många exempel på saker som blivit väsentligt billigare. Telefonsamtal exempelvis, i synnerhet internationella. Flygbiljetter är också mycket billigare. Och lagringsutrymme till datorer. Fram till 2000-talet fick du lägga många tusenlappar på en hårddisk som du fyllde på nolltid. Idag kan du med lätthet köpa en hårddisk som du får kämpa för att fylla på tio år.
Däremot håller jag med dig om att det är lustigt att bostadspriser inte räknas med när man tittar på inflationen.