2026-06-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Kvinnor kan ta beslut om abort på vilka grunder de vill din patetiska fjant. Om de vill slippa betalningsansar i 18 år så kan de göra det. Lägg dig inte i en diskussion om din intelligens inte ens når upp till grundläggande nivå för att förstå principen fördlaget bygger på.

Tråden handlar om att jämna ut vilkoren för män och kvinnor. Alla som säger sig vara för jämställdhet på riktigt bör backa denna idén sålänge de inte är massiva hycklare.

Det är högst relevant ur ett jämställdhetsperspektiv eftersom män och kvinnor i ett jämställt samhälle ska ha så lika förutsättningar som möjligt. Kvinnor har ju just möjligheten att som du säger det, knulla runt, och sedan avsäga sig allt ansvar.

Om man är loser för att man förespråkar jämställdhet så har du precis dömt stora delar av Sverige. Din argumentation ligger på en mongoloids nivå
Du verkar inte förstå att hela argumentationen faller på att det inte är jämställt från första början. Män kan inte bli gravida på samma sätt som kvinnor och kan därför inte ha rätt till att fatta beslut om att göra abort på samma sätt som kvinnan.
Citera
2026-06-30, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Vorre det inte rättvist om männen kunde avsäga sig faderskapet under samma period som kvinnor har rätt att göra abort?

Om mannen avsäger sig föräldraskapet så föds alltså barnet utan far.

Bara det......att barnet föds ju med en far.

Det går inte likställa kvinnors aborträtt med ett manligt dito, av sorten avsäga sig faderskapet fast ungen kommer födas.

Kvinnor och män står heller inte ansvariga FÖR VARANDRA i detta. Utan de bär ansvar för ev. född avkomma och inget annat.
Citera
2026-06-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tror du verkligen att de har det?
Könsrollerna är i regel så inbitna, att folk har en klar bild över det hela. Så jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna säger "jag vill vara pappa för vår avkomma, du får vara mamma och ta mesta delen av föräldraledighet, gå ner i arbetstid och VABBA. Jag kommer leva mitt liv nästan som vanligt. Huvudansvarig för vår avkomma får vara du". Jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna för en sådan konversation med mannen sin. Hon säger nog snarare "jag är inte redo att bli mamma". Och då blir det abort. För ingen av dem tänker "utanför boxarna". För det är så omvälvande i sig att hon är gravid. Hinns nog inte tänka utanför boxen då.

Jag och min partner lever jämställt, ja. Vi delar upp saker med både våra barn och hushållsarbetet som är varderas ansvarsområden. Det är faktiskt bra! Ger mer tid för oss båda till familjen: våra barn och varandra. Och Nu har min partner varit lite på resa med våra barn, sedan ska jag på resa med våra barn. Och senare i sommar ska vi på gemensam resa med våra barn! När barnen var yngre gick vi båda ner i arbetstid. Och tog VAB jämställt.

Däremot vet jag ju hur det i regel brukar vara, då det finns statistik för det: mammor tar ut mer föräldraledighet än pappor. Mammor tar ut mer VAB än pappor. (Källa: Försäkringskassan). Mammor går också oftare ner i arbetstid än vad pappor gör. Och detta gör att mammor tar ett större både praktiskt och känslomässigt ansvar för barnen. De är mer med sina barn, helt enkelt. Och blir den "primära föräldern" . Mammor har även redan ett försprång där, då avkomman ligger i mammornas mage och mammor redan där får en "relation" till avkomman. Mamman blir också den som folk kontaktar. Sammantaget: mer ansvar.
Vilket visar sig på undersökningar: mamman är den förälder vuxna barn först och främst ringer om det är något känslomässigt. De har mer känslomässig kontakt till mamman.

Alla kvinnor är inte redo att bära det ansvaret, som könsrollen delar ut. De ser det som ett för stort ansvar. Hade det fått bli "pappor" istället och pappan tog "mamma-rollen", så hade de kanske inte valt abort. Tänk kring detta.

Du och din partner lever uppenbart inte alls jämställt eftersom du automatiskt projicerar era snedfördelade könsroller på alla andra.

Om man som kvinna inte är redo för det som i ditt förhållande kallas mamma-rollen så bör man prata med sin partner. De allra flesta klarar faktiskt av det.
Citera
2026-06-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Här på flashback naturligtvis.

Så flashback är representativt för svenska befolkningen?

Hur vet du förresten att de tänker så?
Citera
2026-06-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Du verkar inte förstå att hela argumentationen faller på att det inte är jämställt från första början. Män kan inte bli gravida på samma sätt som kvinnor och kan därför inte ha rätt till att fatta beslut om att göra abort på samma sätt som kvinnan.

Nähä. Men dåså. Då kan vi med andra ord inte ha någon jämställdhet öht enligt dig!
Citera
2026-06-30, 10:41
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du kanske ska läsa här vad jag skriver, så du fattar bättre:

Nyliberalistiskt dravel och snömos...
Citera
2026-06-30, 10:44
Medlem
Citat:
Kvinnor kan ta beslut om abort på vilka grunder de vill din patetiska fjant. Om de vill slippa betalningsansar i 18 år så kan de göra det. Lägg dig inte i en diskussion om din intelligens inte ens når upp till grundläggande nivå för att förstå principen fördlaget bygger på.

Tråden handlar om att jämna ut vilkoren för män och kvinnor. Alla som säger sig vara för jämställdhet på riktigt bör backa denna idén sålänge de inte är massiva hycklare.

Det är högst relevant ur ett jämställdhetsperspektiv eftersom män och kvinnor i ett jämställt samhälle ska ha så lika förutsättningar som möjligt. Kvinnor har ju just möjligheten att som du säger det, knulla runt, och sedan avsäga sig allt ansvar.

Om man är loser för att man förespråkar jämställdhet så har du precis dömt stora delar av Sverige. Din argumentation ligger på en mongoloids nivå

Det går inte jämna ut några villkor i detta, eftersom syvende och sist så är det endast kvinnan som blir gravid, och alltså endast hon som kan bestämma över abort eller inte.

När det stadiet är passerat så står båda könen i läget att de bär ansvar för en född avkomma.
Och det är avkommans rättigheter som då smäller högre.
Inget av könen har då nån möjlighet att slippa undan ex. underhållstöd för barn.
Citera
2026-06-30, 10:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Förklara då
Ser dina övriga inlägg.

Meningslöst.
Citera
2026-06-30, 10:50
Medlem
Citat:
gäller inte detta kvinnor också? om de har haft sex oskyddade så får de skylla sig själva?

Vart skrev jag att kvinnorna inte har något ansvar?
Citera
2026-06-30, 11:14
Medlem
Citat:

Det märkliga är att du fortfarande behandlar frågan som om den bara handlar om mannen och kvinnan.

Den gör inte det. Den här frågan har absolut ingenting att göra med Jämlikhet.

Så länge frågan gäller graviditeten och om den ska fullföljas, handlar den om kvinnans kropp, och psykiska välmående och därför är det också kvinnan som måste fatta beslutet.

Men i samma ögonblick som beslutet är fattat att fullfölja graviditeten finns det en tredje part i ekvationen – barnet. Hela ditt resonemang om "jämställdhet" bygger på att du låtsas som att barnet inte existerar.

Det är därför jämställdhetsargumentet haltar. Du väger två vuxnas rättigheter mot varandra, medan lagen väger ett barns rättigheter mot de vuxnas önskan att undgå ansvar.

Barnet har aldrig valt att bli till. De vuxna valde däremot frivilligt att ha sex och visste att graviditet är en möjlig konsekvens. När barnet väl finns är det inte längre en fråga om vem som "vinner" mellan mannen och kvinnan. Då handlar det om att barnets rättigheter väger tyngre än båda de vuxnas önskan att ångra sig.

Du argumenterar alltså som om det fortfarande bara finns två personer i rummet. Det gör det inte.

Ta på dig ett gummi eller klipp ledningen.
Citera
2026-06-30, 11:16
Medlem
Citat:
gäller inte detta kvinnor också? om de har haft sex oskyddade så får de skylla sig själva?

De gäller definitivt kvinnor...de har inget valfrihet alls, blir de gravida så MÅSTE de ta ansvar för detta...dvs antingen välja graviditet, smärtsam förlossning och ta hand om barn eller göra abort på de sätt som nu finns för detta. Att göra abort är liksom inte: ingenting.
Senast redigerad av Merapi 2026-06-30 kl. 11:32.
Citera
2026-06-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ser dina övriga inlägg.

Meningslöst.

Ok. Då vet vi att du inte har något att komma med öht. Hej då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto