Citat:
Ursprungligen postat av
ShijieMeng69
Hur vet du att de inte redan haft ett sådant samtal?
Väldigt nedvärderande mot både mannen och kvinnan att anta att de inte redan samtalat om detta.
Här a slöjar du allt hur du på riktigt ser på saker och ting. Du skriver alltid att du lever i ett jämställt förhållande men samtidigt gör du skillnad på papparoll och mammaroll. Hur kommer det sig?
Tror du verkligen att de har det?
Könsrollerna är i regel så inbitna, att folk har en klar bild över det hela. Så jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna säger "jag vill vara pappa för vår avkomma, du får vara mamma och ta mesta delen av föräldraledighet, gå ner i arbetstid och VABBA. Jag kommer leva mitt liv nästan som vanligt. Huvudansvarig för vår avkomma får vara du". Jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna för en sådan konversation med mannen sin. Hon säger nog snarare "jag är inte redo att bli mamma". Och då blir det abort. För ingen av dem tänker "utanför boxarna". För det är så omvälvande i sig att hon är gravid. Hinns nog inte tänka utanför boxen då.
Jag och min partner lever jämställt, ja. Vi delar upp saker med både våra barn och hushållsarbetet som är varderas ansvarsområden. Det är faktiskt bra! Ger mer tid för oss båda till familjen: våra barn och varandra. Och Nu har min partner varit lite på resa med våra barn, sedan ska jag på resa med våra barn. Och senare i sommar ska vi på gemensam resa med våra barn! När barnen var yngre gick vi båda ner i arbetstid. Och tog VAB jämställt.
Däremot vet jag ju hur det i regel brukar vara, då det finns statistik för det: mammor tar ut mer föräldraledighet än pappor. Mammor tar ut mer VAB än pappor. (Källa: Försäkringskassan). Mammor går också oftare ner i arbetstid än vad pappor gör. Och detta gör att mammor tar ett större både praktiskt och känslomässigt ansvar för barnen. De är mer med sina barn, helt enkelt. Och blir den "primära föräldern" . Mammor har även redan ett försprång där, då avkomman ligger i mammornas mage och mammor redan där får en "relation" till avkomman. Mamman blir också den som folk kontaktar. Sammantaget: mer ansvar.
Vilket visar sig på undersökningar: mamman är den förälder vuxna barn först och främst ringer om det är något känslomässigt. De har mer känslomässig kontakt till mamman.
Alla kvinnor är inte redo att bära det ansvaret, som könsrollen delar ut. De ser det som ett för stort ansvar. Hade det fått bli "pappor" istället och pappan tog "mamma-rollen", så hade de kanske inte valt abort. Tänk kring detta.