2026-06-30, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det är nog inte bara det att hon "inte var redo för att bli mamma".
Hon skulle ju igenom en 9 månaders lång graviditet, med alla risker det innebär för kropp, liv och hälsa. Och därefter gå igenom förlossning, med alla de risker det innebär för kropp, liv och hälsa.
Sedan sömnlösa dygn, en kropp som kanske inte alltid läker ihop efter graviditet och förlossning. En kropp som inte blir sig helt lik. Sätta avkomman i första rummet. Stressa mellan jobb och familjeliv och alltid känna sig otillräcklig, både som mor och som arbetstagare. Oro över avkomman! Ständig oro! Gränslös kärlek, som spär på oron.

Hon var nog inte redo för vare sig graviditet, förlossning eller det föräldraskapet innebär.

Hade hon varit pappa till barnet, hade hon kanske varit mer redo?
Slippa graviditet och förlossning. Och veta att mamman backar upp och tar huvudansvaret för avkomman när avkomman väl är född! Eftersom det är så flertalet mammor gör.

Så. Hon kanske också var redo att bli pappa!
Men inte redo att bli mamma.

Din vän hade kunnat höra med henne om detta. Kanske hade blivit ett givande samtal, som hade lett till att hon hade valt att föda avkomman istället för att göra abort. Vem vet!

Hur vet du att de inte redan haft ett sådant samtal?

Väldigt nedvärderande mot både mannen och kvinnan att anta att de inte redan samtalat om detta.

Här a slöjar du allt hur du på riktigt ser på saker och ting. Du skriver alltid att du lever i ett jämställt förhållande men samtidigt gör du skillnad på papparoll och mammaroll. Hur kommer det sig?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-06-30 kl. 08:48.
Citera
2026-06-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Kvinnor tänker sällan själva. De lär sig från skolboken och TV om vad som är korrekt, och sedan så tycker de så. Lite robot-aktigt, men det är som det är. Nu röstar de på Maggan också, och landet går i fördärv.

Män tänker: "Vi måste stoppa all invandring! ."

Män tänker även: "Vi måste få upp födelsetalen! Förbjud abort! ."

Sen tänker de: "Men jag ska minsann inte betala för några ungar.! "

Sist tänker de:"Män borde kunna avsäga sig föräldraskap. "

Repeat.
Citera
2026-06-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Vilken massa klena småpojkar det var i den här tråden då!
Rätten till abort handlar om rätten till sin egen kropp, dvs en kvinna ska inte tvingas, agera inkubator. Därmed finns det inget behov av någon "jämställdhet", då män (som föddes som män) inte kan bli gravida och därmed aldrig behöver ta ställning i den frågan.

Att det sen sitter en massa fjollor härinne som tycker att det är höjden av manlighet att knulla runt oskyddat men inte vill ta konsekvenserna för det, det är ganska irrelevant ur ett jämställdhetsperspektiv. Säg att ni är värdelösa losers utan att säga det, liksom.

Kvinnor kan ta beslut om abort på vilka grunder de vill din patetiska fjant. Om de vill slippa betalningsansar i 18 år så kan de göra det. Lägg dig inte i en diskussion om din intelligens inte ens når upp till grundläggande nivå för att förstå principen fördlaget bygger på.

Tråden handlar om att jämna ut vilkoren för män och kvinnor. Alla som säger sig vara för jämställdhet på riktigt bör backa denna idén sålänge de inte är massiva hycklare.

Det är högst relevant ur ett jämställdhetsperspektiv eftersom män och kvinnor i ett jämställt samhälle ska ha så lika förutsättningar som möjligt. Kvinnor har ju just möjligheten att som du säger det, knulla runt, och sedan avsäga sig allt ansvar.

Om man är loser för att man förespråkar jämställdhet så har du precis dömt stora delar av Sverige. Din argumentation ligger på en mongoloids nivå
Citera
2026-06-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Män tänker: "Vi måste stoppa all invandring! ."

Män tänker även: "Vi måste få upp födelsetalen! Förbjud abort! ."

Sen tänker de: "Men jag ska minsann inte betala för några ungar.! "

Sist tänker de:"Män borde kunna avsäga sig föräldraskap. "

Repeat.

Halmgubbsmästaren är ute och slåss mot väderkvarnar ser jag.

Var är alla dessa män som säger allt detta? Är det något du fantiserar ihop i dina våta drömmar?
Citera
2026-06-30, 08:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det slipper du. Det är kvinnan som får ta på sig det fulla ansvaret
Jösses.
Du har verkligen missuppfattat hela mitt inlägg.
Citera
2026-06-30, 08:47
Medlem
Det gör män genom att sätta på sig en kondom.
Citera
2026-06-30, 08:52
Medlem
Citat:
Halmgubbsmästaren är ute och slåss mot väderkvarnar ser jag.

Var är alla dessa män som säger allt detta? Är det något du fantiserar ihop i dina våta drömmar?

Jag skrev ju att de tänker(?).
Citera
2026-06-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jösses.
Du har verkligen missuppfattat hela mitt inlägg.

Förklara då
Citera
2026-06-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag skrev ju att de tänker(?).

Var är då alla som tänker detta?

Fortfarande bara i dina våta drömmar?
Citera
2026-06-30, 09:03
Medlem
Citat:
Var är då alla som tänker detta?

Fortfarande bara i dina våta drömmar?

Här på flashback naturligtvis.
Citera
2026-06-30, 10:08
Medlem
Citat:
Hur vet du att de inte redan haft ett sådant samtal?

Väldigt nedvärderande mot både mannen och kvinnan att anta att de inte redan samtalat om detta.

Här a slöjar du allt hur du på riktigt ser på saker och ting. Du skriver alltid att du lever i ett jämställt förhållande men samtidigt gör du skillnad på papparoll och mammaroll. Hur kommer det sig?

Tror du verkligen att de har det?
Könsrollerna är i regel så inbitna, att folk har en klar bild över det hela. Så jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna säger "jag vill vara pappa för vår avkomma, du får vara mamma och ta mesta delen av föräldraledighet, gå ner i arbetstid och VABBA. Jag kommer leva mitt liv nästan som vanligt. Huvudansvarig för vår avkomma får vara du". Jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna för en sådan konversation med mannen sin. Hon säger nog snarare "jag är inte redo att bli mamma". Och då blir det abort. För ingen av dem tänker "utanför boxarna". För det är så omvälvande i sig att hon är gravid. Hinns nog inte tänka utanför boxen då.

Jag och min partner lever jämställt, ja. Vi delar upp saker med både våra barn och hushållsarbetet som är varderas ansvarsområden. Det är faktiskt bra! Ger mer tid för oss båda till familjen: våra barn och varandra. Och Nu har min partner varit lite på resa med våra barn, sedan ska jag på resa med våra barn. Och senare i sommar ska vi på gemensam resa med våra barn! När barnen var yngre gick vi båda ner i arbetstid. Och tog VAB jämställt.

Däremot vet jag ju hur det i regel brukar vara, då det finns statistik för det: mammor tar ut mer föräldraledighet än pappor. Mammor tar ut mer VAB än pappor. (Källa: Försäkringskassan). Mammor går också oftare ner i arbetstid än vad pappor gör. Och detta gör att mammor tar ett större både praktiskt och känslomässigt ansvar för barnen. De är mer med sina barn, helt enkelt. Och blir den "primära föräldern" . Mammor har även redan ett försprång där, då avkomman ligger i mammornas mage och mammor redan där får en "relation" till avkomman. Mamman blir också den som folk kontaktar. Sammantaget: mer ansvar.
Vilket visar sig på undersökningar: mamman är den förälder vuxna barn först och främst ringer om det är något känslomässigt. De har mer känslomässig kontakt till mamman.

Alla kvinnor är inte redo att bära det ansvaret, som könsrollen delar ut. De ser det som ett för stort ansvar. Hade det fått bli "pappor" istället och pappan tog "mamma-rollen", så hade de kanske inte valt abort. Tänk kring detta.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-06-30 kl. 10:11.
Citera
2026-06-30, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad fan dravlar du om - lämna dessa trådar för några timmar för dina inlägg börjar osa utmattning - du sitter för fasiken dygnet runt och spammar dynga... "Hon kanske också var redo att bli pappa...". Herregud!

Du kanske ska läsa här vad jag skriver, så du fattar bättre:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tror du verkligen att de har det?
Könsrollerna är i regel så inbitna, att folk har en klar bild över det hela. Så jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna säger "jag vill vara pappa för vår avkomma, du får vara mamma och ta mesta delen av föräldraledighet, gå ner i arbetstid och VABBA. Jag kommer leva mitt liv nästan som vanligt. Huvudansvarig för vår avkomma får vara du". Jag tror faktiskt inte att en gravid kvinna för en sådan konversation med mannen sin. Hon säger nog snarare "jag är inte redo att bli mamma". Och då blir det abort. För ingen av dem tänker "utanför boxarna". För det är så omvälvande i sig att hon är gravid. Hinns nog inte tänka utanför boxen då.

Jag och min partner lever jämställt, ja. Vi delar upp saker med både våra barn och hushållsarbetet som är varderas ansvarsområden. Det är faktiskt bra! Ger mer tid för oss båda till familjen: våra barn och varandra. Och Nu har min partner varit lite på resa med våra barn, sedan ska jag på resa med våra barn. Och senare i sommar ska vi på gemensam resa med våra barn! När barnen var yngre gick vi båda ner i arbetstid. Och tog VAB jämställt.

Däremot vet jag ju hur det i regel brukar vara, då det finns statistik för det: mammor tar ut mer föräldraledighet än pappor. Mammor tar ut mer VAB än pappor. (Källa: Försäkringskassan). Mammor går också oftare ner i arbetstid än vad pappor gör. Och detta gör att mammor tar ett större både praktiskt och känslomässigt ansvar för barnen. De är mer med sina barn, helt enkelt. Och blir den "primära föräldern" . Mammor har även redan ett försprång där, då avkomman ligger i mammornas mage och mammor redan där får en "relation" till avkomman. Mamman blir också den som folk kontaktar. Sammantaget: mer ansvar.
Vilket visar sig på undersökningar: mamman är den förälder vuxna barn först och främst ringer om det är något känslomässigt. De har mer känslomässig kontakt till mamman.

Alla kvinnor är inte redo att bära det ansvaret, som könsrollen delar ut. De ser det som ett för stort ansvar. Hade det fått bli "pappor" istället och pappan tog "mamma-rollen", så hade de kanske inte valt abort. Tänk kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in