Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Om jag kommer ihåg rätt ville advokaten ogiltligförklara hela Encrochat eftersom det kom från Frankrike.
Så det är väl i beatraktarens ögon om det var rättvis bevisning. Utan Encrochat inget brott. De måste fortfarande bevisa alltihop eller hur?
Frågan är varför någon skulle smida mordplaner på någon som inte finns. Jag gissar att polisen skulle bli intresserade i alla fall. Om det är så detaljerad information som gäddorna skickar. Ibland t.om övergreppsmaterial.
Jag tycker de påminner om Dumpen när du nämnde t.e.x spaningsarbete. Jag har skrivit det förut. Men lagändringar har ofta kommit genom att folk trotsar lagen. Som miljörörelsen håller på t.ex
Jag menar inte att polisen ska jobba exakt som Dumpen. Det borde du förstå. Tills polisen får mer verktyg får vi förlita oss på att Dumpen drar upp gäddor och varnar samhället för slöddret.
Din jämförelse med miljörörelsen är nästan ännu mer skrämmande. Att du likställer ett kommersiellt medborgargarde som hänger ut människor på sociala medier, utdelar civil död och raserar familjer - med civil olydnad från miljöaktivister - visar hur farligt ditt synsätt är. Civil olydnad handlar om att ta sitt straff för att belysa en brist i lagen. Dumpen tar inget ansvar, de tjänar pengar på människors rädslor och agerar åklagare, domare och bödel på samma gång.
När en miljöaktivist limmar fast sig på motorvägen handlar det om civil olydnad. Det skapar irritation, bilköer och logistiska problem för folk som ska till jobbet eller hämta på förskolan - men aktivisten gömmer sig inte. De sitter kvar, väntar på polisen, låter sig bäras iväg och tar sedan sitt straff och sina böter i en svensk domstol.
Du skriver att
vi får förlita oss på att Dumpen drar upp gäddor och varnar samhället för slöddret. Men du glömmer en fundamental sak i din blinda iver:
Vem har gett Dumpen mandatet att bestämma vilka som är
slöddret? Var är deras bevis? Var är läkarjournalerna som fastställer pedofili? Var är domstolsbesluten?
Om du och jag sitter på Snapchat och planerar i detalj hur vi ska mörda Jultomten - och polisen plötsligt brakar in genom din dörr, trycker upp dig mot väggen, sätter handfängsel på dig och burar in dig för förberedelse till mord på en sagofigur... Hur skulle det kännas? Du skulle stå där helt jävla maktlös och skrika: ”Men han finns ju inte på riktigt! Det fanns inget offer!”. Och polisen skulle bara hånflina dig i ansiktet och säga: ”Det skiter vi i, du skrev det i en chatt så nu ryker du.”
Det är exakt den totalitära mardrömmen du försvarar. Det finns inget barn på Dumpens bänkar. Det har aldrig funnits ett barn där. Ändå tycker du att det är rimligt att utdela civil död för ett brott mot ett spöke.
Jag säger inte att problemet med pedofili inte existerar. Men jag vägrar att förespråka rena medeltidsfasoner där en känslostyrd pöbel jagar häxor i digitala fantasivärldar. Jag vill att polisen gör sitt jobb. Räcker inte lagarna till? Ja, då är det en politisk fråga för riksdagen att lösa. Det är absolut ingen fribiljett för ett vinstdrivande medborgargarde att ta lagen i egna händer och rigga fällor utifrån situationer som inte ens existerar i verkligheten.
Jag förstår att din hjärna går på högvarv och vill tänka: ”Men OM det hade suttit ett riktigt barn där...”. Men du måste faktiskt klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den andra tanken är den här krasst fysiska realiteten: Nu satt det inget barn där. Det har aldrig funnits ett barn där. Du kan inte straffa människor för vad som händer i en alternativ tidslinje i ditt eget huvud.
Vi tycker helt enkelt fundamentalistiskt olika om vad en demokrati och en rättsstat är.