2026-06-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det spelar ingen roll hur mycket någon smörar.
Man bryter kontakten när man får vetskap om att det är ett barn.
Man ger sig inte iväg till mötesplatsen där man tror att barnet finns.
Så enkelt är det.

Jo gubbarna skall låta bli men många av dessa är funktionsnedsatta och kan inte säga nej. Du är medveten om att inte en enda fjortis tjatar på dessa bestar om knullträffar online? Väldigt lågt hängande frukt och det blir inte en sanning bara för att Dumpen rapar detta om och om igen.

Sanningen är den att grabbar i 20 års åldern sätter på barn, ja Gunnar 78 med dubbelhaka kanske försöker men det tar inte många sekunder innan han blockas irl. Du fattar trögt?
Citera
2026-06-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Ok, så temporärt ska rättsstaten upphöra så medborgargarden , folkdomstolar och pöbel får härja fritt i lugn och ro med att skapa nya lagar. Tyvärr tror jag inte att det fungerar i en sann demokrati.
Vilken lag saknar du och vad behöver införas?
Dumpen deklarerade med buller och bång en Lex dumpen som skulle skydda helt värnlösa svenska barn och då skulle dumpen inte behövas längre.
Mig veterligen har ingen lagförts hittills enligt den nya lagen och av vad jag kan förstå publicerar dumpen 3-4 gäddor per vecka. The show must go on och cash måste in.
Jag det är uppenbart att du bara vill se det du vill se, men min fråga handlade om proportionalitet
som du i sedvanlig ordning selektivt duckade för.

Dumpen har ju utgivningsbevis så de rör sig i lagens ramar. Lex Dunpen är nog bara början.
Dumpen har flera förslag om du surfar in på deras sida

Menar du gråzoner?
Citera
2026-06-30, 10:39
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Om jag kommer ihåg rätt ville advokaten ogiltligförklara hela Encrochat eftersom det kom från Frankrike.
Så det är väl i beatraktarens ögon om det var rättvis bevisning. Utan Encrochat inget brott. De måste fortfarande bevisa alltihop eller hur?

Frågan är varför någon skulle smida mordplaner på någon som inte finns. Jag gissar att polisen skulle bli intresserade i alla fall. Om det är så detaljerad information som gäddorna skickar. Ibland t.om övergreppsmaterial.

Jag tycker de påminner om Dumpen när du nämnde t.e.x spaningsarbete. Jag har skrivit det förut. Men lagändringar har ofta kommit genom att folk trotsar lagen. Som miljörörelsen håller på t.ex
Jag menar inte att polisen ska jobba exakt som Dumpen. Det borde du förstå. Tills polisen får mer verktyg får vi förlita oss på att Dumpen drar upp gäddor och varnar samhället för slöddret.

Din jämförelse med miljörörelsen är nästan ännu mer skrämmande. Att du likställer ett kommersiellt medborgargarde som hänger ut människor på sociala medier, utdelar civil död och raserar familjer - med civil olydnad från miljöaktivister - visar hur farligt ditt synsätt är. Civil olydnad handlar om att ta sitt straff för att belysa en brist i lagen. Dumpen tar inget ansvar, de tjänar pengar på människors rädslor och agerar åklagare, domare och bödel på samma gång.

När en miljöaktivist limmar fast sig på motorvägen handlar det om civil olydnad. Det skapar irritation, bilköer och logistiska problem för folk som ska till jobbet eller hämta på förskolan - men aktivisten gömmer sig inte. De sitter kvar, väntar på polisen, låter sig bäras iväg och tar sedan sitt straff och sina böter i en svensk domstol.

Du skriver att vi får förlita oss på att Dumpen drar upp gäddor och varnar samhället för slöddret. Men du glömmer en fundamental sak i din blinda iver:

Vem har gett Dumpen mandatet att bestämma vilka som är slöddret? Var är deras bevis? Var är läkarjournalerna som fastställer pedofili? Var är domstolsbesluten?

Om du och jag sitter på Snapchat och planerar i detalj hur vi ska mörda Jultomten - och polisen plötsligt brakar in genom din dörr, trycker upp dig mot väggen, sätter handfängsel på dig och burar in dig för förberedelse till mord på en sagofigur... Hur skulle det kännas? Du skulle stå där helt jävla maktlös och skrika: ”Men han finns ju inte på riktigt! Det fanns inget offer!”. Och polisen skulle bara hånflina dig i ansiktet och säga: ”Det skiter vi i, du skrev det i en chatt så nu ryker du.”

Det är exakt den totalitära mardrömmen du försvarar. Det finns inget barn på Dumpens bänkar. Det har aldrig funnits ett barn där. Ändå tycker du att det är rimligt att utdela civil död för ett brott mot ett spöke.

Jag säger inte att problemet med pedofili inte existerar. Men jag vägrar att förespråka rena medeltidsfasoner där en känslostyrd pöbel jagar häxor i digitala fantasivärldar. Jag vill att polisen gör sitt jobb. Räcker inte lagarna till? Ja, då är det en politisk fråga för riksdagen att lösa. Det är absolut ingen fribiljett för ett vinstdrivande medborgargarde att ta lagen i egna händer och rigga fällor utifrån situationer som inte ens existerar i verkligheten.

Jag förstår att din hjärna går på högvarv och vill tänka: ”Men OM det hade suttit ett riktigt barn där...”. Men du måste faktiskt klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den andra tanken är den här krasst fysiska realiteten: Nu satt det inget barn där. Det har aldrig funnits ett barn där. Du kan inte straffa människor för vad som händer i en alternativ tidslinje i ditt eget huvud.

Vi tycker helt enkelt fundamentalistiskt olika om vad en demokrati och en rättsstat är.
Citera
2026-06-30, 10:44
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då förstår jag hur du menar och tack för klargörandet.

Vi har helt enkelt landat i att vi har två olika fokus i den här tråden. Du fokuserar helt på individnivån, det personliga ansvaret och det djupt vidriga i drifterna - och där köper jag helt att inga exempel med gräsklippare eller Systembolaget förändrar den saken eller skapar någon sympati. Det har aldrig varit mitt syfte heller. Jag har bara försökt förklara att det är skillnad på text i en chattlogg och handling i verkligheten genom mitt exempel med gräsklipparen.

Mitt fokus har hela tiden varit systemnivån - hur vi som samhälle skyddar rättsstaten och undviker kollektivt misstänkliggörande, så att inte oskyldiga stryker med när ett privat medborgargarde tar lagen i egna händer.

Men vi har fått lägga ut våra respektive ståndpunkter och det är skönt att vi kunde hålla en saklig och städad ton hela vägen.
Ja håller med, tack själv! Det hela är ju ganska enkelt för en människa med möjlighet till reflektion. Jag tycker strukturer i samhället som Dumpen är ett uttryck för, är jäkligt obehagliga. Sen finns skribenter som dels blivit konfronterade av dumpen och dels varit utsatta för övergrepp, det gör diskussionen explosiv på ett mindre bra sätt. Men ett ämne som engagerar, för min del eftersom jag anser att Dumpen har hittat område där man bara för behöver sätta upp en skylt där det står ”bekämpar pedofiler” så har man 20-30% av befolkningen med sig och med högafflarna i högsta hugg. Med den makten kan man göra mycket och det finns typ inget annat fenomen som ger denna kraft, som används precis på samma sätt oavsett det är nån med intellektuell funktionsnedsättning eller tidigare dömd pedofil på rymmen.
Citera
2026-06-30, 10:59
Medlem
Citat:
Din jämförelse med miljörörelsen är nästan ännu mer skrämmande. Att du likställer ett kommersiellt medborgargarde som hänger ut människor på sociala medier, utdelar civil död och raserar familjer - med civil olydnad från miljöaktivister - visar hur farligt ditt synsätt är. Civil olydnad handlar om att ta sitt straff för att belysa en brist i lagen. Dumpen tar inget ansvar, de tjänar pengar på människors rädslor och agerar åklagare, domare och bödel på samma gång.

När en miljöaktivist limmar fast sig på motorvägen handlar det om civil olydnad. Det skapar irritation, bilköer och logistiska problem för folk som ska till jobbet eller hämta på förskolan - men aktivisten gömmer sig inte. De sitter kvar, väntar på polisen, låter sig bäras iväg och tar sedan sitt straff och sina böter i en svensk domstol.

Du skriver att vi får förlita oss på att Dumpen drar upp gäddor och varnar samhället för slöddret. Men du glömmer en fundamental sak i din blinda iver:

Vem har gett Dumpen mandatet att bestämma vilka som är slöddret? Var är deras bevis? Var är läkarjournalerna som fastställer pedofili? Var är domstolsbesluten?

Om du och jag sitter på Snapchat och planerar i detalj hur vi ska mörda Jultomten - och polisen plötsligt brakar in genom din dörr, trycker upp dig mot väggen, sätter handfängsel på dig och burar in dig för förberedelse till mord på en sagofigur... Hur skulle det kännas? Du skulle stå där helt jävla maktlös och skrika: ”Men han finns ju inte på riktigt! Det fanns inget offer!”. Och polisen skulle bara hånflina dig i ansiktet och säga: ”Det skiter vi i, du skrev det i en chatt så nu ryker du.”

Det är exakt den totalitära mardrömmen du försvarar. Det finns inget barn på Dumpens bänkar. Det har aldrig funnits ett barn där. Ändå tycker du att det är rimligt att utdela civil död för ett brott mot ett spöke.

Jag säger inte att problemet med pedofili inte existerar. Men jag vägrar att förespråka rena medeltidsfasoner där en känslostyrd pöbel jagar häxor i digitala fantasivärldar. Jag vill att polisen gör sitt jobb. Räcker inte lagarna till? Ja, då är det en politisk fråga för riksdagen att lösa. Det är absolut ingen fribiljett för ett vinstdrivande medborgargarde att ta lagen i egna händer och rigga fällor utifrån situationer som inte ens existerar i verkligheten.

Jag förstår att din hjärna går på högvarv och vill tänka: ”Men OM det hade suttit ett riktigt barn där...”. Men du måste faktiskt klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Den andra tanken är den här krasst fysiska realiteten: Nu satt det inget barn där. Det har aldrig funnits ett barn där. Du kan inte straffa människor för vad som händer i en alternativ tidslinje i ditt eget huvud.

Vi tycker helt enkelt fundamentalistiskt olika om vad en demokrati och en rättsstat är.
Om miljörörelsen stoppar en brandbil eller ambulans och orsakar dödsfall då är det ok?
De tar väl visst ansvar. Sara är ju dömd, missat det?

"Bevisen" finns i dokumentationen loggar och konfrontationen. Vad jag vet har det inte funnits några frågetecken angående gäddornas intentioner än så länge.

Om någon sitter och planerar ett mord är inte jag förvånad om polisen blir intresserad.
Är du det? Personen kanske tror att någon är jultomten och vill döda den personen.

Kom med något konkret hur Dumpen ska jobba istället för allt gnäll. Det är ju tydligt att de gör skillnad. Och det de vill mest är de vi gör nu. Alltså pratar om det.
Ditt enda förslag verkar vara att Dumpen ska fiska med riktiga barn.

Dumpen har en avskräckande effekt.
När polisen är lika skickliga på att fånga gäddor som Dumpen. Kan de avveckla verksamheten.
Citera
2026-06-30, 11:01
Avstängd
Citat:
Dumpen har ju utgivningsbevis så de rör sig i lagens ramar. Lex Dunpen är nog bara början.

Menar du gråzoner?
Inom lagens ramar? Har dumpen inte blivit dömda för förtal?
Nog bara början, hur menar du eller handlar det om en ovanligt lång startsträcka?
Impulskollen var också fantastiska i början enligt Sara.
Var fick du gråzon ifrån?
Citera
2026-06-30, 11:02
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
En del av gäddorna är de facto dömda tidigare, för övrigt handlar det om spekulationer och antaganden. När frontfigurerna säger att detta inte är första gången avser de chattande och försök till träff med minderåriga. Anhängarna tolkar det som att det inte är första gången gäddan har våldtagit ett barn ty det har enligt dem hänt X antal gånger för samtliga gäddor .
Att dessa vrak har raggat upp X antal fjortisar och våldtagit dem har nog inget med verkligheten att göra . Det skulle i så fall handla om tusentals fjortisar som är villiga att hoppa i säng med Börje 50+. , något som jag har svårt att tro och inget mina döttrar har drömt om.
Ja galenskap. Det hade inte varit svårt för Dumpen att få typ även dömda pedofiler med sig och typ hela svenska folket, om dom varit lite försiktiga/selektiva och inte gjort det så jäkla enkelt för sig. Men då hade dom inte kunna leva på det, inte varit så kontroversiella och därmed mycket mindre omtalade. Men jag förväntar mig inget annat av Patrik Sjöberg som jag tycker vara både korkad, bitter och uppfylld av sig själv som nån avdankad idrottsman. Just att han verkar likgiltig för barn och anhöriga till gäddor och kan liksom bara ha sympatier för de som varit utsatta för samma sak som honom.

Jag kunde ha haft mer sympatier för Sara Nilsson, iaf om hon hade använt Dumpen som en katalysator, lämnat det bakom sig och sedan engagerat sig på annat sätt än Dumpen, hon har nog hjärna och kapacitet för det.

För visst fan kan jag iaf känna att de som engagerar sig i bra saker (oftast ideellt då) förtjänar lite upphöjd status för det de gör, men nu blev det Dumpen för hela slanten och det var synd.
Citera
2026-06-30, 11:06
Avstängd
Citat:
Om miljörörelsen stoppar en brandbil eller ambulans och orsakar dödsfall då är det ok?

"Bevisen" finns i dokumentationen loggar och konfrontationen. Vad jag vet har det inte funnits några frågetecken angående gäddornas intentioner än så länge.

Om någon sitter och planerar ett mord är inte jag förvånad om polisen blir intresserad.
Är du det? Personen kanske tror att någon är jultomten och vill döda den personen.

Kom med något konkret hur Dumpen ska jobba istället för allt gnäll. Det är ju tydligt att de gör skillnad. Och det de vill mest är de vi gör nu. Alltså pratar om det.

När polisen är lika skickliga på att fånga gäddor som Dumpen. Kan de avveckla verksamheten.
Lika skickliga?? Polisen ca 1000. per år , dumpen ca 150. Du jagar verkligen spöken.
Citera
2026-06-30, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja galenskap. Det hade inte varit svårt för Dumpen att få typ även dömda pedofiler med sig och typ hela svenska folket, om dom varit lite försiktiga/selektiva och inte gjort det så jäkla enkelt för sig. Men då hade dom inte kunna leva på det, inte varit så kontroversiella och därmed mycket mindre omtalade. Men jag förväntar mig inget annat av Patrik Sjöberg som jag tycker vara både korkad, bitter och uppfylld av sig själv som nån avdankad idrottsman. Just att han verkar likgiltig för barn och anhöriga till gäddor och kan liksom bara ha sympatier för de som varit utsatta för samma sak som honom.

Jag kunde ha haft mer sympatier för Sara Nilsson, iaf om hon hade använt Dumpen som en katalysator, lämnat det bakom sig och sedan engagerat sig på annat sätt än Dumpen, hon har nog hjärna och kapacitet för det.

För visst fan kan jag iaf känna att de som engagerar sig i bra saker (oftast ideellt då) förtjänar lite upphöjd status för det de gör, men nu blev det Dumpen för hela slanten och det var synd.
Instämmer till fullo till ovan nämnda inlägg.
Citera
2026-06-30, 11:17
Medlem
Citat:

Menar du gråzoner?

Tänker du på Dumpens 20-punktersprogram (ledsen om det skall vara 30 punkter)? Ja Sara hade lite synpunkter och drog iväg spam till 30.000 förtroendevalda och responsen var inte att leka med, rena oförskämdheter även om dom flesta politiker inte bemödade sig med att svara. Nån sossekärring blev ju extra förbannad och sa till Dumpen på skarpen att ta bort henne från deras mejllista så det finns lite att jobba på för våra vänner inom Dumpen.

Tyckte lite synd om fina Sara faktiskt, även om hon är jobbig så behöver inte politikerna vara så där otrevliga mot henne. En och annan punkt där var väl helt i sin ordning och det kanske kan bli något i framtiden.
Citera
2026-06-30, 11:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Det är nästan fascinerande hur du lyckas producera så många logiska haverier i ett och samma inlägg, buffalo.

För det första: Att du påstår att mitt förslag är att de ska fiska med riktiga barn är en så absurd lögn att den faller på sin egen orimlighet. Mitt förslag är, och har hela tiden varit, att privatpersoner ska sluta leka poliser.

Var har jag skrivit att polisen ska fiska med riktiga barn? Det är en så osmaklig och desperat lögn att den faller på sin egen orimlighet. Du lägger rena lögner i min mun för att du har slut på sakliga argument. Jag har skrivit - gång på gång - att polisen ska få arbeta med de lagliga metoder som Sveriges riksdag har beslutat om. Mitt förslag är, och har hela tiden varit, att privatpersoner och kommersiella bolag ska inte leka poliser och domare.

Jag vet mycket väl att hon är dömd. Hon dömdes för grovt förtal för att hon hängde ut en specifik person på Dumpen. Att du använder det faktumet för att bevisa att de "tar ansvar" är det absolut största och mest komiska självmålet i den här trådens historia.

För det tredje: Du tror fortfarande att polisen kan låsa in någon för mord på Jultomten. Polisen kan tycka att man är mentalt sjuk, men i en rättsstat kan du inte dömas för mord på ett spöke.
Citera
2026-06-30, 11:46
Medlem
Citat:
Det är nästan fascinerande hur du lyckas producera så många logiska haverier i ett och samma inlägg, buffalo.

För det första: Att du påstår att mitt förslag är att de ska fiska med riktiga barn är en så absurd lögn att den faller på sin egen orimlighet. Mitt förslag är, och har hela tiden varit, att privatpersoner ska sluta leka poliser.

Var har jag skrivit att polisen ska fiska med riktiga barn? Det är en så osmaklig och desperat lögn att den faller på sin egen orimlighet. Du lägger rena lögner i min mun för att du har slut på sakliga argument. Jag har skrivit - gång på gång - att polisen ska få arbeta med de lagliga metoder som Sveriges riksdag har beslutat om. Mitt förslag är, och har hela tiden varit, att privatpersoner och kommersiella bolag ska inte leka poliser och domare.

Jag vet mycket väl att hon är dömd. Hon dömdes för grovt förtal för att hon hängde ut en specifik person på Dumpen. Att du använder det faktumet för att bevisa att de "tar ansvar" är det absolut största och mest komiska självmålet i den här trådens historia.

För det tredje: Du tror fortfarande att polisen kan låsa in någon för mord på Jultomten. Polisen kan tycka att man är mentalt sjuk, men i en rättsstat kan du inte dömas för mord på ett spöke.

Men du har ju tjatat i flera inlägg att det inte är riktiga barn. Och att om de var det skulle de vara legitimt.
Därför drog jag den slutsatsen.
Eller hur menade du att Dumpen skulle jobba?

Men du har inget emot miljörörelsen som försöker ställa sig över lagen?

Hur ska Dumpen göra då?
Kanske en retorisk fråga eftersom vi diskuterar det men.
Håller du med om att det de gör idag är effektivt för att få uppmärksamhet?

Om någon vill mörda någon så blir polisen intresserad.
Även om personen kanske inte finns.
Men det är nog en farlig person som går med de tankarna oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in