2026-06-30, 06:55
Avstängd
SvD lät AI-modellerna Claude, Grok, ChatGPT och Gemini göra SvD:s valkompass 20 ggr var och sedan beräknade de ett snittresultat. Då är Grok den enda modellen som har en politisk slagsida, den lutar åt höger

https://www.svd.se/a/43L60G/svd-s-valkompass-sa-svarar-ai-modellerna-chat-gpt-gemini-claude-och-grok
Citera
2026-06-30, 07:56
Medlem
Inte så konstigt, med tanke på vem det är som ligger bakom modellen. Sen vet jag inte riktigt vad slutsatsen är i texten (jag vägrar låta schibby ta min data mot betalning och sälja den), men det känns som på nivån "Vi lät autocorrect rösta - så här röstade den". Jag tror det vore bra om vi utbildade folk mer i vad en språkmodell faktiskt är så folk slutar se den som nåt arkanskt.
Citera
2026-06-30, 08:28
Medlem
Höger enligt svensk media och deras måttstock?
I så fall betyder det ingenting.
Citera
2026-06-30, 09:12
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Grok är den absolut sämsta ai:n. Pga allt färre ingenjörer är villiga att arbeta åt den psykiskt sjuka Elon Musk, som ständigt lägger sig i ingenjörernas arbete, och förstör deras arbete genom sina låg-iq förslag. Samt avskedar sina ingenjörer om de tex vill umgås med sina barn på julafton, vilket Elon anser är oacceptabelt.
Citera
2026-06-30, 09:45
Medlem
Svensklistans avatar
Jag såg att Kalla Fakta gjort ett inslag

https://www.tv4.se/artikel/4il6URL79TTWW90qjK2rbz/starka-reaktioner-efter-grok-granskningen-det-aer-vidrigt
Citera
2026-06-30, 09:54
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Grok är den absolut sämsta ai:n. Pga allt färre ingenjörer är villiga att arbeta åt den psykiskt sjuka Elon Musk, som ständigt lägger sig i ingenjörernas arbete, och förstör deras arbete genom sina låg-iq förslag. Samt avskedar sina ingenjörer om de tex vill umgås med sina barn på julafton, vilket Elon anser är oacceptabelt.
Nonsens och misslyckat försök till smutskastning igen, det biter inte för en sekund men du kommer fortsätta försöka. ingen överraskning där.
Citera
2026-06-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
SvD lät AI-modellerna Claude, Grok, ChatGPT och Gemini göra SvD:s valkompass 20 ggr var och sedan beräknade de ett snittresultat. Då är Grok den enda modellen som har en politisk slagsida, den lutar åt höger

https://www.svd.se/a/43L60G/svd-s-valkompass-sa-svarar-ai-modellerna-chat-gpt-gemini-claude-och-grok

Grok är den enda AI-modellen som är neutral, alla andra har kraftig slagsida åt vänster.

Jag förstår att i ett vänsterextremt land kan det vara obehagligt med en neutral AI-modell som inte är vänsterextrem.
Citera
2026-06-30, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Höger enligt svensk media och deras måttstock?
I så fall betyder det ingenting.

Om du inte var så snål, utan hade råd att läsa artikeln, så skulle du se att de andra modellerna fördelar sig jämnt mellan de olika partierna, medan Grok inte gör det. Så det har ingen betydelse vilket håll Grok lutar, problemet är att det lutar åt något håll!
Citera
2026-06-30, 10:05
Medlem
Citat:

Alla AI-modeller är tvättade för att inte följa logik.
Grok är minst tvättad och mest sannfärdig. You do the math.

Det måste försvinna enorma resurser som ström och arbetstimmar när de stora AI-modellerna måste promtas till att vara politiskt korrekta.

Inte konstigt att de hallicunerar när de byggs upp till att aldrig kunna svara helt sannfärdigt.

Det är nästan något mänskligt vid det, de fungerar dåligt precis som människor som inte får utrycka sina innersta tankar i trygghet - de mår de dåligt
Citera
2026-06-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rrrrr555
Grok är den enda AI-modellen som är neutral, alla andra har kraftig slagsida åt vänster.

Jag förstår att i ett vänsterextremt land kan det vara obehagligt med en neutral AI-modell som inte är vänsterextrem.
Ja, en AI-modell som säger sanningen kan säga obehagliga sanningar.
Citera
2026-06-30, 11:12
Medlem
Citat:
Om du inte var så snål, utan hade råd att läsa artikeln, så skulle du se att de andra modellerna fördelar sig jämnt mellan de olika partierna, medan Grok inte gör det. Så det har ingen betydelse vilket håll Grok lutar, problemet är att det lutar åt något håll!
Du gör dig själv till åtlöje utan att begripa det själv.
Citera
2026-06-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Du gör dig själv till åtlöje utan att begripa det själv.

Det är de dummas skoning, de vet inte om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in