2026-06-29, 22:30
Medlem
Inte osannolikt att Emilia fick resevaccin som kan påverka immunsystemet så att det blir sämre rustat för andra virusinfektioner. Dessutom finns det dokumenterade biverkningar av de här vaccinen som stämmer med hennes symtom. Kombinationen vaccin + infektion kan ha blivit en dubbelsmäll som systemet aldrig återhämtade sig från.

Om det är orsaken kommer vi aldrig få veta.

Det behöver naturligt inte vara så men det skulle kunna förklara varför en frisk 15-årig tjej inte kunde hantera en influensainfektion.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-06-29 kl. 22:33.
Citera
2026-06-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennan22
Du får gärna vara lite mer specifik om vad

Om någon har liknande som problem som henne, vad kan man göra "för att bli frisk själv" eller vart kan man söka sig utomlands, vilka länder har bättre vård för sånt här. Du verkar ha lite koll på ämnet.
LDN är det enda jag hört tidigare. Vet att bara det är nästan omöjligt att få utskrivet i Sverige...
Citera
2026-06-29, 23:49
Avstängd
Hade em liknande sak
Typ ett år svag feber
Ingen visste
Sen blev jag nedsatt arbetsförmåga
Typ postcovid
Läkarna ligger efter i virus fprskning
Citera
2026-06-29, 23:51
Avstängd
Citat:
Det finns olika virus och bakterier som liknar de symptom som man får av postcovid.
Som det ser ut idag så finns det mig veterligen ingen vård i Sverige. Hon får försöka bli frisk själv eller åka utomlands
Exakt
Okänt och Sverige ligger långt efter
Jag är en av drabbade
Ingen diagnos
Citera
2026-06-29, 23:52
Avstängd
Citat:
Metformin är ett bra tips mot virus, inflammation samt förebyggande mot diabetes. Bra säkerhetsprofil.
LDN är ett annat tips. Bägge kan kombineras och är bra mot autoimmuna sjukdomar.

Tror man inte på autoimmuna sjukdomar och istället vill behandla rotorsaken så kan man kolla sig för olika virus/bakterier, mögel. Sådant kan skapa amyloidproteiner och skräp i kroppen.

Det svåra är diagnosticering. Behandlingar finns för det mesta
Var får.man tag i dessa
Citera
2026-06-29, 23:56
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilia-fick-influensa-i-thailand-blev-aldrig-frisk/

"Livet fick en vändning efter familjens Thailandsresa i januari 2020.

Så fort de kom tillbaka till hemmet i norrbottniska Råneå blev de sjuka. Hos vårdcentralen testade hela familjen positivt för influensa B. Och en efter en kom de på benen.

Förutom Emilia.

– Mina föräldrar blev oroliga när jag fortfarande hade feber efter tio dagar, så vi åkte tillbaka till vårdcentralen, säger hon.
...
– Om man tänker sig tröttheten och alla smärtor man har i kroppen när man är sjuk i en svårare influensa, ungefär så känns det för mig varje dag. Jag har haft feber varje dag i sex år, säger hon."

Undra varför vården säger att det inte är autoimmunt?
Vad finns för sjukdomar som liknar postcovid?

Jag råkade en gång "fastna i feber" en längre tid.

I efterhand förstod jag att problemet var att jag låg i sängen och väntade på att bli frisk. Det funkar inte alltid så. Det kan vara värt att testa miljöombyte, att "rycka upp sig" och på något sätt bestämma sig för att bli frisk.

Visseerigen har jag en autoimmun sjukdom (det visste jag inte då), men jag hade ingen aning om att feber kunde vara psykosomatiskt! Det vet jag nu.

F.ö. är det en "grej" med nästan alla autoimmuna sjukdomar, att mycket är ett guessing game. Forskarna har ingen aning om vad t ex fibromyalgi beror på.

En annan "grej" med autoimmuna är att livsstilen påverkar så otroligt mycket... om man har en sådan sjukdom måste man träna, fasta, sova bra, äta hälsosamt etc - annars mår man PISS.

Så man undrar ju: är det verkligen riktiga sjukdomar, eller är det mer att hela vår livsstil är sjuk?

Jag tror hur som helst på den holistiska modellen - ALLT hänger ihop.
Citera
2026-06-30, 00:14
Medlem
– Jag har fått kämpa och blivit väldigt dåligt bemött. De har bland annat sagt; ”Om du inte tänker att du är sjuk så blir du frisk”, ”En diagnos är ju bara några bokstäver” och ”Febertermometern kan visa fel”.

Förvånar tyvärr inte. Jag undrar om denna form av nonchalans är lika vanligt inom sjukvården i andra länder.
Citera
2026-06-30, 00:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Finns också misstankar om att det är funktionella symptom, vilket tas upp här:
https://youtu.be/jauFkIuKgnQ?si=k8zFhiFj8NfPrTd0

Det vill säga en trigger, i här fallet ett virus, drabbade patienten (men också övriga familjemedlemmar). Då mobiliserades immunförsvaret igång hos samtliga familjemedlemmar men patientens immunförsvar normaliserade sig inte av någon anledning efteråt. Immunresponsen slår inte riktigt av trots att infektionen är över och CRP-provet blivit normalt igen. Hos en predisponerad individ skulle triggern lika gärna kunna ha varit någonting annat som mobiliserat igång immunförsvar/nervsystem, t ex en whiplashincident eller vad som helst. Symptombilden hos en whiplashpatient, en ME-patient osv osv är ju väldigt snarlik med värk, fatigue och intryckskänslighet för ljus och ljud. Helt enkelt en symptomflora som brukar passa in på ett central sensitivity syndrome (central sensitisering med gliacellsaktivering)

Det finns mycket teorier.
Citera
2026-06-30, 00:41
Medlem
pn222jws avatar
Lymfterapi är helt ofarlig och hjälper till mot det mesta - jag hoppas den lilla tjejen erbjudits det.
Citera
2026-06-30, 01:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt
Okänt och Sverige ligger långt efter
Jag är en av drabbade
Ingen diagnos

Men vad märkligt. Jag har en vän som en dag efter att ett besvärligt tandproblem åtgärdades gick från dennes normala kroppstemperatur 36,4 C till förhöjda 37,1° ganska konstant.
Stor trötthet som följd. Yrsel ibland.

Läkare kollar bara efter infektion i kroppen. (Nu flera år med detta som vardag.)

Vad mer kan det vara?
Citera
2026-06-30, 01:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Lymfterapi är helt ofarlig och hjälper till mot det mesta - jag hoppas den lilla tjejen erbjudits det.

Hur bokar man det?
Citera
2026-06-30, 02:09
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hur bokar man det?
Genom remiss från läkare (men om man har pengar kan man själv ordna det). Otroligt skön behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in