Citat:
Ursprungligen postat av
israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilia-fick-influensa-i-thailand-blev-aldrig-frisk/
"Livet fick en vändning efter familjens Thailandsresa i januari 2020.
Så fort de kom tillbaka till hemmet i norrbottniska Råneå blev de sjuka. Hos vårdcentralen testade hela familjen positivt för influensa B. Och en efter en kom de på benen.
Förutom Emilia.
– Mina föräldrar blev oroliga när jag fortfarande hade feber efter tio dagar, så vi åkte tillbaka till vårdcentralen, säger hon.
...
– Om man tänker sig tröttheten och alla smärtor man har i kroppen när man är sjuk i en svårare influensa, ungefär så känns det för mig varje dag. Jag har haft feber varje dag i sex år, säger hon."
Undra varför vården säger att det inte är autoimmunt?
Vad finns för sjukdomar som liknar postcovid?
Jag råkade en gång "fastna i feber" en längre tid.
I efterhand förstod jag att problemet var att jag låg i sängen och väntade på att bli frisk. Det funkar inte alltid så. Det kan vara värt att testa miljöombyte, att "rycka upp sig" och på något sätt bestämma sig för att bli frisk.
Visseerigen har jag en autoimmun sjukdom (det visste jag inte då), men jag hade ingen aning om att feber kunde vara psykosomatiskt! Det vet jag nu.
F.ö. är det en "grej" med nästan alla autoimmuna sjukdomar, att mycket är ett guessing game. Forskarna har ingen aning om vad t ex fibromyalgi beror på.
En annan "grej" med autoimmuna är att livsstilen påverkar så otroligt mycket... om man har en sådan sjukdom måste man träna, fasta, sova bra, äta hälsosamt etc - annars mår man PISS.
Så man undrar ju: är det verkligen riktiga sjukdomar, eller är det mer att hela vår livsstil är sjuk?
Jag tror hur som helst på den holistiska modellen - ALLT hänger ihop.