Citat:
Ursprungligen postat av
Nyepost
Kvinnor kräver ofta att de ska accepteras så som de är. Oavsett om det är 40-50 kg övervikt eller tre ungar från en kåkfarare. Män å andra sidan försöker leva upp till kvinnors krav om hög status och vältränad kropp. Nu är det ju grovt generaliserat här. Men varför kräver inte du som man att kvinnor accepterar att du är arbetslös och tjockis tex? Det om något är väl äkta kärlek.
Har inte följt hela tråden, men tycker frågeställningen är intressant.
Jag upplever dock att den blir lite väl svartvit. För mig handlar relationer inte om att någon part kräver att den andra ska acceptera allt, utan om ömsesidig attraktion och respekt.
Jag försöker själv inte leva upp till någon generell mall eller kravbild, och jag tror inte det är hållbart att bygga en relation på sådant heller. Om det börjar i krav snarare än i acceptans och intresse för varandra som människor, så brukar det sällan hålla i längden.
För mig handlar acceptans snarare om jämlikhet och att båda får vara människor med brister och styrkor, inte att den ena sidan ska ta allt medan den andra anpassar sig.