2026-06-29, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Hemmafrueran räknas som 1940 till 1970 ...

Och nu missar även du att alla kvinnor inte var gifta och hade yngre barn...Framförallt inte samtidigt. Innan hemmafrueran arbetade gifta kvinnor om de var tvungna. Den arbetsmarknaden kan inte på något vis jämföras med dagens.
Alla var bönder förr i tiden. Självklart jobbade även de fruarna
Citera
2026-06-29, 19:38
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Alla var bönder förr i tiden. Självklart jobbade även de fruarna
Alla var inte bönder nej, men självklart väldigt många. Bonhustrurna arbetade på familjens EGNA gård. De arbetade för SIG SJÄLVA . De behövde inte lämna bort sina barn till främlingar, pendla iväg till arbetsplatsen, de hade tid för barn och hushåll(det verkligt stora arbetet) under dagens gång, var inte särskilt styrda av ett schema etc. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med dagens arbetsmarknad. Vilket jag redan skrivit i flera inlägg. Sedan får man minnas att ju bättre bonden hade det, ju mindre arbetade frun. Frun på säteriet arbetade inte alls och patron själv slet inte lika hårt fysiskt.
Senast redigerad av Incendio 2026-06-29 kl. 19:42.
Citera
2026-06-29, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Alla var inte bönder nej, men självklart väldigt många. Bonhustrurna arbetade på familjens EGNA gård. De arbetade för SIG SJÄLVA . De behövde inte lämna bort sina barn till främlingar, pendla iväg till arbetsplatsen, de hade tid för barn och hushåll(det verkligt stora arbetet) under dagens gång, var inte särskilt styrda av ett schema etc. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med dagens arbetsmarknad. Vilket jag redan skrivit i flera inlägg. Sedan får man minnas att ju bättre bonden hade det, ju mindre arbetade frun. Frun på säteriet arbetade inte alls och patron själv slet inte lika hårt fysiskt.
Ja det gjorde ju männen (bönderna) med
Citera
2026-06-29, 19:57
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Ja det gjorde ju männen (bönderna) med
Bönderna arbetade mer åt sig själva, men män hade helt andra och många många fler yrken även innan industrialismen. De få sammanhang där gifta kvinnor arbetade var på gården(på den egna eller,om det handlade om torpare eller statare, på gården de tillhörde), som hjälp i makens verksamhet, som tvätterska och under början av 1800-talet kunde gifta kvinnor som var tvungna att arbeta få tillstånd att ha en liten verksamhet i hemmet(men just denna era var kort och dessa kvinnor var få).
Citera
2026-06-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Kvinnor kräver ofta att de ska accepteras så som de är. Oavsett om det är 40-50 kg övervikt eller tre ungar från en kåkfarare. Män å andra sidan försöker leva upp till kvinnors krav om hög status och vältränad kropp. Nu är det ju grovt generaliserat här. Men varför kräver inte du som man att kvinnor accepterar att du är arbetslös och tjockis tex? Det om något är väl äkta kärlek.

Har inte följt hela tråden, men tycker frågeställningen är intressant.

Jag upplever dock att den blir lite väl svartvit. För mig handlar relationer inte om att någon part kräver att den andra ska acceptera allt, utan om ömsesidig attraktion och respekt.

Jag försöker själv inte leva upp till någon generell mall eller kravbild, och jag tror inte det är hållbart att bygga en relation på sådant heller. Om det börjar i krav snarare än i acceptans och intresse för varandra som människor, så brukar det sällan hålla i längden.

För mig handlar acceptans snarare om jämlikhet och att båda får vara människor med brister och styrkor, inte att den ena sidan ska ta allt medan den andra anpassar sig.
Citera
2026-06-29, 20:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, kvinnor behöver inte män mer än vad män behöver kvinnor.

Jo. Hela civilisationen skulle rasa samman utan män. All infrastruktur och teknologi skulle sluta fungera efter ett par veckor utan män.
Citera
2026-06-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo. Hela civilisationen skulle rasa samman utan män. All infrastruktur och teknologi skulle sluta fungera efter ett par veckor utan män.

Om kvinnor inte fanns, så skulle vård/skola/barnomsorg/lokalvård/handel kollapsa.
Kvinnor och män är som varsin hjärnhalva. Båda behövs, men fyller olika funktioner.
Citera
2026-06-29, 20:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om kvinnor inte fanns, så skulle vård/skola/barnomsorg/lokalvård/handel kollapsa.
Kvinnor och män är som varsin hjärnhalva. Båda behövs, men fyller olika funktioner.

Jag har aldrig påstått att kvinnor inte behövs.
Citera
2026-06-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har aldrig påstått att kvinnor inte behövs.

Och jag har hela tiden påstått att båda könen behövs, lika mycket. Då de fyller så pass olika funktioner och kompletterar varandra bra. Precis som varsin hjärnhalva. Båda hjärnhalvorna behövs.

Men du kontrade mitt påstående att båda behövs och behöver varandra med att:
"Hela civilisationen skulle rasa samman utan män. All infrastruktur och teknologi skulle sluta fungera efter ett par veckor utan män."

Och då visade jag dig vart kvinnor behövs. Och att det hade blivit en kollaps även utan kvinnor.

Båda könen behövs. Som sagt. Båda könen behöver varandra.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in