2026-06-28, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag var ledsen för att de alltid spelade fotboll i gympan i mellanstadiet högstadiet. Blev vald sist och alla utom de i motståndarlaget var arga på mig för att jag spelade så dåligt.

Tror det där skedde på rasterna på min tid.
Citera
2026-06-28, 07:35
Medlem
Nej jag var duktig på idrott. Har många medaljer, främst i fotboll.
Citera
2026-06-28, 07:54
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Nej jag var duktig på idrott. Har många medaljer, främst i fotboll.

Samma här.. Jag var jätteduktig på idrott men jag hade ju idrott utanför
skoltid också så.. Jag tog alla medaljer i skolan var det som att ta godis
från ett barn
Har dom ens idrott i skolorna idag? Jag märkte redan på min tid att många
av tjejerna oftast satt på bänken. Det var mer sport att lura läraren att dom
hade mens eller ont i magen. Dom ville inte ens försöka.
Vet inte om dom böla på natten?

Edit
Och..
De utländska tjejerna påstod att det var emot deras religion att idrotta.
De deltog aldrig, och det var heller ingen som tvingade dem, inte då i alla fall.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2026-06-28 kl. 08:25.
Citera
2026-06-28, 10:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Nej, jag idrottade mycket som ung men utmärkte mig aldrig i varken negativ eller direkt positiv bemärkelse.

Att många andra var bättre bekom inte mig, inte heller i vuxen ålder.

Livet är för långt för att gå runt och jämföra sig själv med andra.
Citera
2026-06-28, 10:50
Avslutad
Jag var kass på idrott, antagligen för att jag inte kände något större intresse för det. Skolkade mycket från idrottslektionerna och om jag var med så var det bästa att få sitta på avbytarbänken och titta på. Men ledsen? Nej jag brydde mig helt enkelt inte om andra var duktiga på det och fick medaljer.
Citera
2026-06-28, 11:00
Medlem
Ganonitos avatar
Nej, fanns värre saker att gråta över.
Citera
2026-06-28, 13:10
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Nä, jag närvarade i princip aldrig på en idrottslektion efter femte klass, och tyckte det var organiserat idiotbeteende för högljudda dampungar. Så jag har aldrig mått dåligt över att jag inte kan sparka boll.
Citera
2026-06-28, 13:15
Medlem
HBTKuks avatar
Nä då. Det hanterades genom simmärken. Där kunde alla briljera. Baddaren, Silverfisken och alla de andra klassikerna.
Citera
2026-06-28, 13:36
Medlem
olasvenssons avatar
Nej inte direkt. Men var lite avundsjuk på alla som hade många simmedaljer. Jag tog några få. En del älskade att simma och jag, på den tiden, inte så mycket.

Idag simmar jag betydligt mer.
Citera
2026-06-28, 15:19
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Som ung var det en begränsad utbud av idrotter. Hade det funnits tex judo eller tae kwon do hade jag nog sysslat med det som barn.

Nu pratar vi om 80/90talet samt början av 2000.

Jag grät som fan i min säng till sömns sådär 1997 för att jag sög på skolmästerskapet. Det jag inte förstod förrens senare i livet är att de som stod på pallen och fick en bronsmedalj i längdhopp har i 4-6 är spelat innebandy och fotboll under skoltid som raster och idrottslektionen samt på kvällen. Det blev ju typ 2,5 pass gånger 2-3 i veckan och därmed mer rörlighet än att förlita sig på att vara duktig på enbart idrottstimmen och jag hade faktiskt 500 meter till planen.

Jag tror (som många också tror ) att man märkte ingen skillnad då man övade som barn . Idag i vuxenåldern vet vi att om man äter 400 kcal mindre och äter 30 gr mer protein och styrketränar eller promenerar det blir en skillnad efter 1-3 veckor.

Bättre blev det inte att Lilla Sportspegeln gick på tv och vissa av barnen hade massvis med lokaler och medaljer från friidrott, skidåkning, brottning, motocross.

Pokalerna och medaljerna var ett kvitto på att man var duktig. Jag fick två medaljer senare i livet då jag gick gymnasiet i en annan idrott och då blev det mer att det var principen,jag sket i om det var brons eller silver bara jag fick en medalj.

Så frågeställningen blir

- Grät du dig till sömns efter skolmästerskapet för att du inte fick en medalj?
- Deltog du i någon idrott och kämpande som fan men vann inget?
- Var det viktigt för dig att vara duktig i idrott?

Nu var detta 1997 och jag kan vara tänka mig hur det är att vara barn 2026 som 9-12 åring och att smartphones har tagit över.
Kom att reflektera över just detta efter att jag i 40+ ålder börjat tränat bordtennis i en klubb. Jag spelade jättemycket pingis som ung, i skolan och på fritidsgårdar, dock aldrig seriöst och organiserat. Under trettio år nuddade jag inte ens pingisrack. Dock hela tiden sysslat med andra racketsporter som padel, badminton och tennis.

Efter att ha tränat ungefär ett år, spelade jag på vår klubbträning ett set mot en 12-årig kille, som jag visste att hade "vinnarskalle", alltså nyspråksordet för problem med känsloreglering. Jag försökte verkligen bara lägga tillbaka lagom bollar, inte för lätta, inte för svåra. Tyvärr tappade han fokus och tålamod, började missa mer och mer.

Till slut vann jag setet motvilligt, efter att han med tårar i ögonen bara slog hårdare och hårdare i ren frustration. Efter setet sprutade tårarna som en jävla fontän. Min första instinkt var att gå fram, ge honom en örfil och säga att han ska sluta skämma ut sig när han beter sig som en liten tjej.

För mig var hans reaktion totalt överdriven och stod på inget vis i proportion till "nederlaget". Jag har ägnat mig åt racketsporter sen jag var fem år gammal, och inte ens som liten unge bölade jag om jag torskade. Aldrig någonsin, har inte ens varit nära tårar. Kanske det alltid varit viktigare för mig att ha kul, än att vinna. Vet ej om det är jag som är känslomässigt hämmad, kan ta förluster eller om lillkillen behöver jobba med att hantera sina känslor?
Citera
2026-06-29, 17:33
Medlem
Incendios avatar
Jag spelade fotboll och var bra på idrott i största allmänhet. Några medaljer på skolmästerkap förekom inte, men jag deltog ibland i andra tävlingar utan att vinna och mitt fotbollslag sög, så vi vann rätt sällan. Jag var en vinnarskalle och blev urförbannad varenda gång. Mer dramatiskt än så var det inte.
Jag tänker ofta på det idag. Jag coachar vår dotter i hennes ena idrott och maken coachar i den andra. Idag finns det en massa töntiga "utjämnande regler", det ska delas ut gröna kort(när dotterns åldersgrupp höll på med det fick de dela ut kortet till en i motståndarlaget. Nu måste den egna ledaren dela ut kortet för att förbundet tror att barn blir ledsna annars) och resultat ska inte räknas förrän de blir tonåringar. Det tar bort en hel del från sporten och framförallt är det bara så onödigt.
När jag(som alltså är 33 år) spelade fotboll publicerades vår serie i tidningen med poäng och allt när vi var nio år gamla. Sällan bra resultat för mitt lag, men ingen dog av det.
Idag ska alla ha medaljer(jäkligt dyrt för arrangörer) och idiot-tränare som skapar idiot-lag finns ändå kvar. De bryr sig liksom inte om regler.
Samma grej med att barnmatcher numer ska ha publikvärdar som ska prata fair play och ansvara flr den sociala och mentala miljön under matcher.... Vårt lag har struntat i det. Rövlag lyssnar inte hur mycket man än säger åt dem att sluta fula sig eller skrika på barn och bra folk(vilket ändå de flesta är) behöver inga tillsägelser.
Senast redigerad av Incendio 2026-06-29 kl. 17:38.
Citera
2026-06-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jag spelade fotboll och var bra på idrott i största allmänhet. Några medaljer på skolmästerkap förekom inte, men jag deltog ibland i andra tävlingar utan att vinna och mitt fotbollslag sög, så vi vann rätt sällan. Jag var en vinnarskalle och blev urförbannad varenda gång. Mer dramatiskt än så var det inte.
Jag tänker ofta på det idag. Jag coachar vår dotter i hennes ena idrott och maken coachar i den andra. Idag finns det en massa töntiga "utjämnande regler", det ska delas ut gröna kort(när dotterns åldersgrupp höll på med det fick de dela ut kortet till en i motståndarlaget. Nu måste den egna ledaren dela ut kortet för att förbundet tror att barn blir ledsna annars) och resultat ska inte räknas förrän de blir tonåringar. Det tar bort en hel del från sporten och framförallt är det bara så onödigt.
När jag(som alltså är 33 år) spelade fotboll publicerades vår serie i tidningen med poäng och allt när vi var nio år gamla. Sällan bra resultat för mitt lag, men ingen dog av det.
Idag ska alla ha medaljer(jäkligt dyrt för arrangörer) och idiot-tränare som skapar idiot-lag finns ändå kvar. De bryr sig liksom inte om regler.
Samma grej med att barnmatcher numer ska ha publikvärdar som ska prata fair play och ansvara flr den sociala och mentala miljön under matcher.... Vårt lag har struntat i det. Rövlag lyssnar inte hur mycket man än säger åt dem att sluta fula sig eller skrika på barn och bra folk(vilket ändå de flesta är) behöver inga tillsägelser.

Alltså mindre barn som gråter. Det finns hopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in