2026-06-28, 23:48
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Jag orkar inte sitta och leta bland alla dina inlägg, liksom du inte orkar leta upp fallet som bevisar att nån fick 3 år för oaktsam våldtäkt. Jag skulle gärna vilja läsa om det fallet faktiskt. Eller hur många av de 26 som dömdes för oaktsam våldtäkt 2023 dömdes för våldtäkt och fick 3 år (eller mer)

Men snälla du, det var du som började tramsa, som vanligt. Nu får du faktiskt skärpa dig bonnaläppen

Nej det var du som tramsade och påstod att människor som friats i domstol var uppenbart skyldiga trots att du inte kan veta det.

Jag ska se om jag orkar leta upp en dom imorgon så den andra tönten också blir nöjd, men jag tvivlar på att det duger åt honom ändå.
Citera
2026-06-28, 23:55
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej det var du som tramsade och påstod att människor som friats i domstol var uppenbart skyldiga trots att du inte kan veta det.

Jag ska se om jag orkar leta upp en dom imorgon så den andra tönten också blir nöjd, men jag tvivlar på att det duger åt honom ändå.

Jag tramsade inte. Det var just pga alla de fallen som samtyckeslagen kom till. Jag påstod dessutom inte att de var uppenbart skyldiga. Jag skrev att det var uppenbart att de legat med någon utan samtycke. Detta var alltså innan samtyckeslagen.

Ja det hade varit bra om du hittade nåt underlag på hur många som döms för oaktsam våldtäkt får 3 år eller mer. Min gissning är att det inte är alls många och de få som får 3 år förtjänar det troligen. Men som sagt, ser fram emot vad du kan gräva fram.
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-28 kl. 23:59.
Citera
2026-06-29, 17:37
Medlem
Citat:
Du låter som en kristen fundamentalist som tror att jorden är sextusen år gammal. "Hur vet du att dinosaurier funnits, var du där? Har du sett dom?"

Du fick något som var bättre än en dom, BRÅ gick igenom alla våldtäktsdomar sedan 2017 för en utvärdering. Duger inte det åt dig så kan jag inte hjälpa dig. Sök i tråden om samtyckeslagen om du orkar, där har det laddats upp ett par stycken tror jag.

HD tolkar väl bara lagen så som den är skriven? Om lagen är skriven åt helvete så kan ju inte HD göra något åt det.

Ibland ser man inte skogen för alla träd uppenbarligen.

Har du hittat någonstans i BRÅs rapport att någon döms endast på de kriterier du angav?

Ingen lagstiftning är felfri och det är bra och sunt med debatt om saker och ting. Dock är bevisbördan fortfarande hög då endast ca 5 till 10 % (beroende på källa) ens leder till åtal.

Och nån galopperande rättsosäkerhet råder knappast då Sverige rankas som det fjärde rättssäkraste landet.
Citera
2026-06-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69

Har du hittat någonstans i BRÅs rapport att någon döms endast på de kriterier du angav?

Ingen lagstiftning är felfri och det är bra och sunt med debatt om saker och ting. Dock är bevisbördan fortfarande hög då endast ca 5 till 10 % (beroende på källa) ens leder till åtal.

Och nån galopperande rättsosäkerhet råder knappast då Sverige rankas som det fjärde rättssäkraste landet.

Att endast 5 - 10 % leder till åtal betyder inte nödvändigtvis att bevisbördan är hög.
Citera
2026-06-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Att endast 5 - 10 % leder till åtal betyder inte nödvändigtvis att bevisbördan är hög.

Sant, men det är en stark indikator. Att sexualbrott är svåra att bevisa ligger även i sakens natur eftersom de oftast sker inom fyra väggar.

Vidare visar statistik att runt 20% av tjejer i åldern 20 rill 24 år har uppgett att de blivit utsatta för någon form av sexualbrott.

Så med så pass få fall som leder till åtal kan man dra med rimligt hög trolighet utgå ifrån att bevisbördan är tämligen hög.
Citera
2026-06-29, 19:49
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Det har varit tillräckligt många fall för att de ska få en helt egen rubrik i sammanfattningen, tror du de hade gjort den rubriken om några sådana fall inte fanns?

Hur många % av alla fall som leder till åtal säger ingenting om hur hög bevisbördan är. Därtill kan bevisbördan vara hög utan att lagen är bra, om beviskraven är idiotiska (som de är i den här lagstiftningen).

Vi diskuterar inte om Sverige är mer eller mindre rättssäkert än andra länder, vi diskuterar huruvida DEN HÄR LAGEN är rättssäker.
Citera
2026-06-29, 20:52
Medlem
Citat:
Det har varit tillräckligt många fall för att de ska få en helt egen rubrik i sammanfattningen, tror du de hade gjort den rubriken om några sådana fall inte fanns?

Hur många % av alla fall som leder till åtal säger ingenting om hur hög bevisbördan är. Därtill kan bevisbördan vara hög utan att lagen är bra, om beviskraven är idiotiska (som de är i den här lagstiftningen).

Vi diskuterar inte om Sverige är mer eller mindre rättssäkert än andra länder, vi diskuterar huruvida DEN HÄR LAGEN är rättssäker.

Men BRÅs rapport, med 26 domar (en massa enligt dig) bygger inte på det du påstår i ditt inlägg. (FB) Hur påverkar feministiska lagar parbildning och barnafödande i Sverige och väst?

Citerar även från BRÅs rapport om de massvis av domar (26) som du hänvisar till. "I flera av den här typen av fällande domar är dessutom den tilltalades berättelse tydligt motsägelsefull och inte trovärdig."
Citera
2026-06-29, 21:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Men BRÅs rapport, med 26 domar (en massa enligt dig) bygger inte på det du påstår i ditt inlägg. (FB) Hur påverkar feministiska lagar parbildning och barnafödande i Sverige och väst?

Citerar även från BRÅs rapport om de massvis av domar (26) som du hänvisar till. "I flera av den här typen av fällande domar är dessutom den tilltalades berättelse tydligt motsägelsefull och inte trovärdig."

Så din invändning är att du inte tycker att 26st är massa domar? Jag svarade på uppmaningen från dig att visa en enda dom och jag tycker i alla fall att 26 är många fler än 1.

Att rätten tycker att den tilltalades berättelse är motsägelsefull och inte trovärdig visar ju bara på problemet med lagstiftningen. Den anklagade ska i en rimlig rättsstat inte behöva bevisa sin oskuld.

Om ord står mot ord så baseras domen på vem som är den mest vältaliga av parterna, tycker du själv det låter som rättssäkerhet? Detta handlar om fall där rätten inte vet NÅGONTING om vad som skett, allt grundas i berättelser från parter i målet.

Hur svårt är det att ljuga ihop en sammanhängande historia jämfört med när man inte ens tänkt tanken på att behöva redogöra i detalj för hur ditt senaste ligg gick till?
Citera
2026-06-29, 21:38
Medlem
Citat:
Så din invändning är att du inte tycker att 26st är massa domar? Jag svarade på uppmaningen från dig att visa en enda dom och jag tycker i alla fall att 26 är många fler än 1.

Att rätten tycker att den tilltalades berättelse är motsägelsefull och inte trovärdig visar ju bara på problemet med lagstiftningen. Den anklagade ska i en rimlig rättsstat inte behöva bevisa sin oskuld.

Om ord står mot ord så baseras domen på vem som är den mest vältaliga av parterna, tycker du själv det låter som rättssäkerhet? Detta handlar om fall där rätten inte vet NÅGONTING om vad som skett, allt grundas i berättelser från parter i målet.

Hur svårt är det att ljuga ihop en sammanhängande historia jämfört med när man inte ens tänkt tanken på att behöva redogöra i detalj för hur ditt senaste ligg gick till?

Enbart ord mot ord räcker inte till en fällsnde dom. Vilket du vet lika väl som jag, annars hade du lyckats skaka fram en enda dom.

Det finns heller ingenstans i BRÅs rapport en enda dom som bygger på enbart ord mot ord. I samtliga domar finns stödbevisning som stödjer BOs utsaga. Om dessutom GM beslås med ett antal lögner kommer troligen den samanvägda bedömningen visa att det inte finns något annat rimligt alternativ förklaring. Det vill säga bortom rimligt tvivel.

Noterar även att du helt avstår att kommentera ditt påstånde att "Det finns massa domar när ena parten menar att samtycke funnits medan den andra i efterhand menat att samtycke inte fanns."
Citera
2026-06-29, 21:41
Medlem
Citat:
Du har rätt i att det inte är ok.

Vad du och andra feminister verkar ha svårt att förstå är att bara för att det inte är ok, och olagligt så betyder det inte att man bör släppa på kravet att bevisa ett brott bortom rimligt tvivel innan man låser in någon i tre år.

Nu är du där igen, hitta en enda dom där det inte är bevisat bortom rimligt tvivel. Skulle viljs se det domskälet.
Citera
2026-06-29, 21:55
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Enbart ord mot ord räcker inte till en fällsnde dom. Vilket du vet lika väl som jag, annars hade du lyckats skaka fram en enda dom.

Det finns heller ingenstans i BRÅs rapport en enda dom som bygger på enbart ord mot ord. I samtliga domar finns stödbevisning som stödjer BOs utsaga. Om dessutom GM beslås med ett antal lögner kommer troligen den samanvägda bedömningen visa att det inte finns något annat rimligt alternativ förklaring. Det vill säga bortom rimligt tvivel.

Noterar även att du helt avstår att kommentera ditt påstånde att "Det finns massa domar när ena parten menar att samtycke funnits medan den andra i efterhand menat att samtycke inte fanns."

Du har ju fått 26 domar din fjant, om jag begär ut domarna, tror du att du tolkar dem bättre än BRÅ?

Vad tror du BRÅ menar med sin rubrik som bokstavligen är Enbart muntlig bevisning accepteras oftare som tillräckligt för en fällande dom? hjälp mig förklara vad i det stycket du menar att jag inte fångar in i mitt ursprungliga inlägg.

Vad menar du när du skriver "ord mot ord"? Är inte det samma sak som muntlig bevisning enligt dig? Var tydlig och konkret, för något är jävligt konstigt i hur du resonerar.
Citera
2026-06-29, 21:58
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nu är du där igen, hitta en enda dom där det inte är bevisat bortom rimligt tvivel. Skulle viljs se det domskälet.

BRÅ har sett 26.

Jag ska försöka hitta någon när jag har tid, det är mycket fotboll nu.

Men jag tänker inte börja ringa domstolar och begära ut skiten åt dig om du inte vill att jag fakturerar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in