2026-06-26, 21:45
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
Då är vi två.

Vill också hitta en klubb. Köpa en tröja.

Minns Serie A när det gick på TV3 ...typ 1996-2000.

Men aldrig riktigt följt det fullt ut.

När Zlatan drog dit höjde man ett ögonbryn....Men det blir ju både Inter, AC Milan, Juve.

Sen tröttnade man...

Men vete fan vilka man skall välja ... Har du tips så !

Heja på Parma, vi behöver bli fler

När ni väljer lag, hitta något ni kan connecta med. Typ sett en match som gillade, fastnat för tröjorna, kanske en spelare som ni gillar typ, ni nämnde Zlatan exempel, kanske besökt en stad i Italien som ni gillade med mera.

Varför jag hejar på Parma är Tomas Brolin fel, min första idol. När jag såg Parma spela för första gången på TV, jag älskade deras tröjor. Sen dess vart jag fast. Fick nya idoler som Zola och Asprilla.

Lycka till och hoppas ni hittar något, ni är välkomna att diskutera hära.
Citera
2026-06-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Jag minns Serie A från eurosport. Tror även dom visade från Nederländerna? Jag har inte heller tittat på Serie A sedan Zlatan spelade där. Minns en Milan derby match där jag höll på Inter för polaren var Zlatan fanboy.

Jag kommer med 95% följa Fiorentina pga Kurt Hamrin och Gabriel Bautista. Samt deras snygga tröjor under 90talet. Nintendo och 7Up tröjorna speciellt!

5% Att jag kommer börja följa Como 1907. Fabregas verkar gå under radarn lite här. Rikaste ägarna i Italien men eftersom det är Italien så är det inga jätte summor som slängs ut. Fixade Champions League fotboll för första gången i historian till kommande säsong.

Ja just Eurosport körde ju också...

Det stämmer nog bra med Nederländerna också, har svagt minne av det med på söndagar...?

Bautista ! Hårdaste frisparkarna ! Livsfarlig var han...

Bra lag att heja på, Glenn Hysén var ju där med!

Bologna är väl närmast hjärtat här, är en sucker för Klas Ingesson och Kenneth Andersson...Kenneth var ju där rätt länge...
Citera
2026-06-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
Igor Protti RIP - vilken legend. Kommer ihåg när Uno kryss Due.. alla plingen i TV rutan om vem som hade gjort mål. Då kom hans namn upp. Då hade ingen livescore som man kan kolla idag.

Han var hedersmedborgare i både Bari och Livorno. Genuint älskad av fansen. Jag har följt hans farväl och vuxna män fäller tårar för en hjälte som de inte känner personligen.

Hans farväl i Bari:
https://youtu.be/aNrgJI48J-U?t=85
Citera
2026-06-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tydligen klart att Gonçalo Ramos kommer till Milan. Man dillar om ett totalpris på mellan €65m och €75m. Jag är lite förvånad men det är en tydlig signal att Milans ägare är redo att investera och har en vilja. Det kan nog gjuta olja på vågorna efter att hela havet stormat i Milan.

Nu när jag funderat på det så är jag inte alls lika säker på att stormen avtar. Ett märkligt överpris på en ok spelare.

Tiden då stora spelare aktivt sökte sig till Milan kan nu snart vara över. Är Modric den sista dinosaurien? Borde fortfarande finnas några spelare som är födda kring 2000 och växte upp med Milan som sitt favoritlag?
Citera
2026-06-27, 19:38
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Nu när jag funderat på det så är jag inte alls lika säker på att stormen avtar. Ett märkligt överpris på en ok spelare.

Tiden då stora spelare aktivt sökte sig till Milan kan nu snart vara över. Är Modric den sista dinosaurien? Borde fortfarande finnas några spelare som är födda kring 2000 och växte upp med Milan som sitt favoritlag?

Han hade en bra säsong i Portugal för tusen år sedan. Lyckas knappt göra mål i Frankrikes bästa lag. Denna värvning kommer sågas till fotknölarna. Det enda positiva är väl att han fortfarande ung.
Citera
2026-06-27, 21:02
Medlem
På tal om lo Zar.

Det finns ett antal av dessa hjältar i provinserna. Jag brukar med jämna mellanrum dilla om Gigi Riva, som gamlingar på Sardinien fortfarande har på väggen tillsammans med alla de andra helgonen och korset. Men han är för stor i sammanhanget. Han är på nivå med Maradona i Napoli.

Jag tänker mer på typ Daniele Conti, son till Bruno. Kapten för ett hårt kämpande Cagliari, där laget alltid höll samman. Allt runt omkring kunde vara kaos, typ oändligt många tränare per säsong och Cellino i fängelset för att bygga en ny arena utan tillåtelse. Men laget var alltid enat. Och det var till stor del Contis förtjänst. Han symboliserade Cagliari som ett hårt arbetande, ibland brutalt men också skickligt lag.

Mitt favoritcitat är: ”Cagliari era la mia nazionale".

PS
Jag har såklart hans bok ”La mia vita in rossoblu”. Där hans pappa skrev förordet.
Senast redigerad av Brille68 2026-06-27 kl. 21:22.
Citera
2026-06-28, 00:38
Medlem
Crociatis avatar
Zion Suzuki, Japans första målvakt höjer sin status under VM. Manchester United, Aston Villa och Leeds är intresserade av honom. Blir svårt för Parma att behålla honom. Ju längre Japan går i VM, så kommer många fler lag ställa sig i kön.

Parma satsar fortfarande på unga spelare, Benjamin Cremaschi (21 år) som kom föra sommaren på lån från Inter Miami. Mittfältaren har skrivit ett kontrakt till juni 2031. Han är från USA, fick Golden Boot förra året U20 VM i Chile. Inter Miami fick 4 miljoner Euro.

En annan ung spelare som Parma har värvat är Simone Lontani (18 år) kommer från Milans Primavera, där han gjorde 10 mål och 3 assist förra säsongen. Kommer på free-transfer.
Citera
2026-06-28, 01:07
Medlem
Crociatis avatar
Idag börjar U19 EM i Wales

Italien är i Grupp B tillsammans med Kroatien, Serbien och Ukraina.

Det fungerar även som ett kval till U19 VM nästa år i Azerbajdzjan.
1:an och 2:an går direkt till VM och 3or gör upp om den sista platsen till VM via play-off.

Italien möter Serbien första matchen på måndag.
Torsdag möter man Kroatien och sen på söndag Ukraina.

I den andra gruppen finns Wales, Spanien, Tyskland och Danmark.

Turneringen håller på från 28 juni till 11 juli.

Såhär ser Italiens U19 trupp ut.

Målvakter
Citat:
Massimo Pessina, 25 december 2007 (18 år) - Bologna
Tommaso Vannucchi, 5 mars 2007 (19 år) - Pontedera

Försvarare
Citat:
Matteo Cocchi,1 februari 2007 (19 år) - Inter
Cristiano De Paoli, 27 januari 2008 (18 år) - Como
Mattia Marello, 13 mars 2008 (18 år) - Inter
Federico Nardin, 18 februari 2007 (19 år) - Roma
Andrea Natali, 28 januari 2008 (18 år) - AZ Alkmaar
Niccolò Rizzo, 19 juli 2007 (18 år) - Juventus
Francesco Verde, 21 februari 2007 (19 år) - Juventus

Mittfältare
Citat:
Federico Coletta, 29 maj 2007 (19 år) - Benfica
Christian Comotto, 25 april 2008 (18 år) - Spezia
Mattia Liberali, 6 april 2007 (19 år) - Catanzaro
Matteo Mantini, 13 februari 2007 (19 år) - Grasshopper
Emanuele Sala (Kapten), 28 november 2007 (18 år) - Milan
Samuel Wiafe, 22 juni 2008 (18 år) - Modena

Anfallare
Citat:
Antonio Arena, 10 februari 2009 (17 år) - Roma
Javison Idele, 23 januari 2007 (19 år) - Atalanta
Destiny Elimoghale, 23 april 2009 (17 år) - Juventus
Jamal Iddrissou, 22 september 2007 (18 år) - Inter
Mattia Mosconi, 26 mars 2007 (19 år) - Inter
Citera
2026-06-28, 01:22
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Han var hedersmedborgare i både Bari och Livorno. Genuint älskad av fansen. Jag har följt hans farväl och vuxna män fäller tårar för en hjälte som de inte känner personligen.

Hans farväl i Bari:
https://youtu.be/aNrgJI48J-U?t=85

Mäktigt, fin ceremoni. Italienare är bäst på hylla sina legender.
Hoppas Bari kommer tillbaka till Serie A, fast nu har de en lång väg att gå när de gick ner till C.
Citera
Igår, 00:50
Medlem
Crociatis avatar
U19 EM i Wales, kan man se på UEFA.com play
Idag spelar Italien mot Serbien, start klockan 19:00 enligt livescore.

En spelare som många lag jagar i Italiens U19 är offensiva mittfältaren Mattia Liberali (19 år) - spelar idag i Catanzaro.

De som har visat intresse är Como, Lazio, Palermo, Sassuolo, Cagliari, Bologna och Juventus.

Sassuolo som nyligen hämtad Alberto Aquilani, tränade Catanzaro förra säsongen. Gjorde succé med de och var nära på ta laget till Serie A . Har lagt ett bud på spelare, men Catanzaro har tackat nej till det erbjudandet.

Como har också lagt ett bud för italienska talangen. Como ska spela UEFA Champions League, behöver förstärka laget och måste köpa in italienska spelare. Laget som hade minst italienare i sin start elva förra säsongen. Får se om Catanzaro säljer till sjölaget.

Liberali är skolad i Milan, kom till Catanzaro förra året. Om Catanzaro säljer, kommer Milan få 50% av summan. Han beräknas vara värd 6 miljoner euro.
Senast redigerad av Crociati Igår kl. 00:59.
Citera
Igår, 17:41
Medlem
Crociatis avatar
U19 matchen mellan Italien-Serbien började 17:00.

Just nu leder Italien med 1-0, Mattia Liberali är målskytt på straff.
Citera
Igår, 18:57
Medlem
Crociatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crociati
U19 matchen mellan Italien-Serbien började 17:00.

Just nu leder Italien med 1-0, Mattia Liberali är målskytt på straff.

En match som Italien vann med 2-0.
Jamal Iddrissou från Inter avgjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in