Citat:
På den tiden jag investerade på börsen hade jag ännu bättre resultat än Jaques genom att göra MOTSATT mot att köpa skit, som han gör
Citat:
Okej, så samma avkastning som världens bästa investerare: Warren Buffett. Lycka till, pajas. 20%+
Har historiskt varit lätt med krypto och Tesla - och på senare tid med AI.
Ligga lång är inte min melodi, jag köper korrigeringar och säljer när jag gjort bra vinst. Kommer minst två ordentliga korrigeringar per år.
Detsamma gäller en ev. krasch, att den ska man förstås försöka köpa, inte följa med ner i. (Påstår inte att jag kommer att lyckas med det men man måste förstås ha ambitionen.)
Har historiskt varit lätt med krypto och Tesla - och på senare tid med AI.
Ligga lång är inte min melodi, jag köper korrigeringar och säljer när jag gjort bra vinst. Kommer minst två ordentliga korrigeringar per år.
Detsamma gäller en ev. krasch, att den ska man förstås försöka köpa, inte följa med ner i. (Påstår inte att jag kommer att lyckas med det men man måste förstås ha ambitionen.)

((Bitcoin är ju INGENTING som folk betalar massor för! Tesla har PE 342
=vinst bara 0,3 % av aktiepriset...))Detta genom att normalt köpa företag som redan hade eller var på väg att få PE 8 eller bättre =12 % vinst minst så mer som Warren Buffetts strategi men han behåller mycket längre medan jag letar fynd och går ur då de gått upp.
((Första 9 åren köpte jag bara säkra och tjänade 30-35 % per år stadigt.
För mina senare år - innan jag skippade börsen* - är resultaten inte riktigt jämförbara, eftersom noteringarna visar resultat, INTE räknat vid nyår utan på året respektive aktie sålts, det var mer oregelbundna summor investerade och procenten räknades på tid pengarna var investerade. Liknande grundprincip men tog mer risker då oddsen var bra, vilket gav två minusår efter att jag lite slarvig
efter ett + 174procentår. Men året efter minusåren fick jag +267 procent. Efter det blev det mer normala år mellan + 7 och + 85 %utom det var inte normalt hösten 2008 då börsen rasade ungefär lika mycket som jag gick plus
=45%. Dessutom är det mycket svårare att hitta fynd på börsen nu efter mina mått p g a mycket är för dyrt.))
* ((Fastän jag tjänade bra under börsraset 2008, skippade jag börsen efter att bedragarna/klantskallarna, som ställde till raset, inte åkte dit! Tvärt om belönades de värsta i USA med välbetalda jobb åt regeringen! Så det blev för osäkert så jag ändrade till att undersöka möjligheter för egna företag utomland. Har blivit fastighet med produktionskapacitet i låglöneland där kapital värderas mycket högre, så .))
Det finns aktier som går upp eller mindre ned vid större negativa börsrörelser. Min tes är dock att de som är duktiga på att välja ut aktier, de har den mentalitet som krävs att även klara av motgångar. De som inte klarar av röda siffror har sällan en bra stock-pickingförmåga eller förstår skillnaden mellan cykliska och kontracykliska aktier (skulle jag tro).