Igår, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
20%+

Har historiskt varit lätt med krypto och Tesla - och på senare tid med AI.

Ligga lång är inte min melodi, jag köper korrigeringar och säljer när jag gjort bra vinst. Kommer minst två ordentliga korrigeringar per år.

Detsamma gäller en ev. krasch, att den ska man förstås försöka köpa, inte följa med ner i. (Påstår inte att jag kommer att lyckas med det men man måste förstås ha ambitionen.)
Okej, så samma avkastning som världens bästa investerare: Warren Buffett. Lycka till, pajas.
På den tiden jag investerade på börsen hade jag ännu bättre resultat än Jaques genom att göra MOTSATT mot att köpa skit, som han gör
((Bitcoin är ju INGENTING som folk betalar massor för! Tesla har PE 342 =vinst bara 0,3 % av aktiepriset...))
Detta genom att normalt köpa företag som redan hade eller var på väg att få PE 8 eller bättre =12 % vinst minst så mer som Warren Buffetts strategi men han behåller mycket längre medan jag letar fynd och går ur då de gått upp.

((Första 9 åren köpte jag bara säkra och tjänade 30-35 % per år stadigt.
För mina senare år - innan jag skippade börsen* - är resultaten inte riktigt jämförbara, eftersom noteringarna visar resultat, INTE räknat vid nyår utan på året respektive aktie sålts, det var mer oregelbundna summor investerade och procenten räknades på tid pengarna var investerade. Liknande grundprincip men tog mer risker då oddsen var bra, vilket gav två minusår efter att jag lite slarvig efter ett + 174procentår. Men året efter minusåren fick jag +267 procent. Efter det blev det mer normala år mellan + 7 och + 85 %
utom det var inte normalt hösten 2008 då börsen rasade ungefär lika mycket som jag gick plus =45%.
Dessutom är det mycket svårare att hitta fynd på börsen nu efter mina mått p g a mycket är för dyrt.))

* ((Fastän jag tjänade bra under börsraset 2008, skippade jag börsen efter att bedragarna/klantskallarna, som ställde till raset, inte åkte dit! Tvärt om belönades de värsta i USA med välbetalda jobb åt regeringen! Så det blev för osäkert så jag ändrade till att undersöka möjligheter för egna företag utomland. Har blivit fastighet med produktionskapacitet i låglöneland där kapital värderas mycket högre, så .))
Citera
Idag, 01:44
Medlem
Jag tycker det är roligt att TS är från 2021.
Jag har hoppat ut ur marknaden några gånger sedan dess, och varje gång var det fel tajming och ledde bara till massor av kostnader.

Vi är alla överens om att crashen kommer.

Men vi vet inte när, och TS hade ju fel på 5 år minst.

Hade man tagit ut allt och lagt det i madrassen för 5 år sedan hade man missat lejonparten av denna galna bull marknad.
Citera
Idag, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Hade man tagit ut allt och lagt det i madrassen för 5 år sedan hade man missat lejonparten av denna galna bull marknad.

Precis, det är det som är risken med att ligga likvid och ”vänta på krasch”. Förutsätt att börsen snittar på 7% uppgång/år. Kommer kraschen först 7-10 år efter att du lagt pengarna i madrassen, krävs det nästan ett nytt 1929 för att metoden ska ”löna sig”. Kommer kraschen senare än så, krävs i princip jordens undergång.

För den som enbart investerar sitt överflöd (”pengar man har råd att förlora” - även om det såklart suger) har oftast inget att frukta med att ligga lång. De flesta krascher återhämtar sig inom ett par-tre år.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Precis, det är det som är risken med att ligga likvid och ”vänta på krasch”. Förutsätt att börsen snittar på 7% uppgång/år. Kommer kraschen först 7-10 år efter att du lagt pengarna i madrassen, krävs det nästan ett nytt 1929 för att metoden ska ”löna sig”. Kommer kraschen senare än så, krävs i princip jordens undergång.

För den som enbart investerar sitt överflöd (”pengar man har råd att förlora” - även om det såklart suger) har oftast inget att frukta med att ligga lång. De flesta krascher återhämtar sig inom ett par-tre år.

Man har väl mest att oroa sig för sig själv, då man lätt paniksäljer i en crash.

Men vissa företag kommer inte tillbaka. Exempelvis SBB.
Senast redigerad av krakelibrankel Idag kl. 08:42.
Citera
Idag, 09:14
Medlem
Citat:
Man har väl mest att oroa sig för sig själv, då man lätt paniksäljer i en crash.

Ja, är man nervig och paniksäljer när börsen redan gått ner 20-25% enligt någon instinktiv ”rädda vad som räddas kan”-reflex, ska man nog inte vara på börsen öht.

Som jag skrev, de pengar en privatperson bör ha på börsen, bör vara överflödet efter att boende och bekvämt liv i övrigt är tillsett. Personlig åsikt: Dock i form av ett månadssparande om minst 10% av nettolönen. Då köper du även under sura perioder, tanken på vilket gör det psykologiskt lättare att bara ligga kvar.
Citera
Idag, 12:46
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:

Säljer man i dipp el. krasch så har man inte på börsen att göra, det är ju då man ska köpa. Alternativt bara hålla om man är all in.

Klarar man inte volle så ska man inte vara investerad i volatila tillgångar, jag investerar personligen endast i sådant som är volle.
Citera
Idag, 16:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Säljer man i dipp el. krasch så har man inte på börsen att göra, det är ju då man ska köpa. Alternativt bara hålla om man är all in.

Klarar man inte volle så ska man inte vara investerad i volatila tillgångar, jag investerar personligen endast i sådant som är volle.

Delar helt din uppfattning. De flesta borde därmed inte vara på börsen mer än via passiva indexfonder där räntebärande papper utgör minst hälften eller mer av tillgången. Jag är förvånad över hur många det är som inte klarar av att se röda siffror utan att bli bedrövade och få ångest.

// CC
Citera
Idag, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Delar helt din uppfattning. De flesta borde därmed inte vara på börsen mer än via passiva indexfonder där räntebärande papper utgör minst hälften eller mer av tillgången. Jag är förvånad över hur många det är som inte klarar av att se röda siffror utan att bli bedrövade och få ångest.

// CC
Indexfonder sjunker som ett snitt. Är man så nervöst lagd måste det vara det allra sämsta. En annan aktie kanske inte sjunker om börsen i helhet går ner. Indexfonden kan du dock vara säker på att den gör det.
Citera
Idag, 17:37
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Indexfonder sjunker som ett snitt. Är man så nervöst lagd måste det vara det allra sämsta. En annan aktie kanske inte sjunker om börsen i helhet går ner. Indexfonden kan du dock vara säker på att den gör det.

Därav att jag skrev att räntebärande papper behöver utgöra >50% av tillgången. Det finns aktier som går upp eller mindre ned vid större negativa börsrörelser. Min tes är dock att de som är duktiga på att välja ut aktier, de har den mentalitet som krävs att även klara av motgångar. De som inte klarar av röda siffror har sällan en bra stock-pickingförmåga eller förstår skillnaden mellan cykliska och kontracykliska aktier (skulle jag tro).

// CC
Citera
Idag, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Därav att jag skrev att räntebärande papper behöver utgöra >50% av tillgången. Det finns aktier som går upp eller mindre ned vid större negativa börsrörelser. Min tes är dock att de som är duktiga på att välja ut aktier, de har den mentalitet som krävs att även klara av motgångar. De som inte klarar av röda siffror har sällan en bra stock-pickingförmåga eller förstår skillnaden mellan cykliska och kontracykliska aktier (skulle jag tro).

// CC
Precis många av dem lider ju av ett så gravt förståndshandikapp så de tror att ingen kan prestera bättre än en indexfond. Bara för att de inte klarar det så tror de att ingen annan gör det heller.
Dräller av såna dårar här på forumet.
Citera
Idag, 18:26
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Precis många av dem lider ju av ett så gravt förståndshandikapp så de tror att ingen kan prestera bättre än en indexfond. Bara för att de inte klarar det så tror de att ingen annan gör det heller.
Dräller av såna dårar här på forumet.

Rörande enig. Majoriteten kan inget om investeringar och är för arroganta för att lära sig.
Senast redigerad av JacquesDuquesne Idag kl. 18:30.
Citera
Idag, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, är man nervig och paniksäljer när börsen redan gått ner 20-25% enligt någon instinktiv ”rädda vad som räddas kan”-reflex, ska man nog inte vara på börsen öht.

Som jag skrev, de pengar en privatperson bör ha på börsen, bör vara överflödet efter att boende och bekvämt liv i övrigt är tillsett. Personlig åsikt: Dock i form av ett månadssparande om minst 10% av nettolönen. Då köper du även under sura perioder, tanken på vilket gör det psykologiskt lättare att bara ligga kvar.

Det är lätt att säga, men svårt i praktiken.
Jag kommer ihåg 2008. Man tänkte att ”nu är botten nådd” men det fortsatte i en konstant bear market i flera månader. Från toppen 2007 i oktober till botten mars 2009 var det en lång period. Och det var ju inte bara USA krisen 2008, utan sen blev det greklandskrisen 2009 och isländska bankerna, Swedbank i Baltikum osv.

Swedbank gav ut pref aktier, med särskild företrädesrätt vid konkurs. Och många tog ut sina pengar från Swedbank för att man var rädda för en bank run.

Så det är lätt att sitta och säga ”ha is i magen” men svårt att agera så när allt bara lyser rött.

Lika dant i IT crashen. Det var många som hade stoppat sina livs besparingar i Ericsson, och sen gick det som det gick och Ericsson har aldrig kommit tillbaka till dom nivåerna igen.
Senast redigerad av krakelibrankel Idag kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in