2026-06-29, 07:51
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
NI kan helt sluta att hoppas. Brottsmålsnummer är ändå offentliga och kan lämmnas ut

Du blandar ihop äpplen och päron här. Att domar och brottsmålsnummer är offentliga handlingar enligt den svenska offentlighetsprincipen är det ingen som har förnekat. Polisen eller domstolen får absolut lämna ut dem till den som begär ut dem - det är grundlagen.

Men det du helt missar är att GDPR reglerar vad privata, kommersiella aktörer får göra med dessa uppgifter digitalt.

Bara för att en uppgift är offentlig hos en myndighet betyder det inte att vem som helst får bygga sökbara databaser, indexera personuppgifter eller publicera dem i vinstdrivande syfte på nätet. Det är exakt det här som är kärnan i målet som EU-domstolen prövar den 9 juli.

Frågan som ska avgöras är om Sveriges system med det frivilliga ”utgivningsbeviset” - som sajter som Lexbase, Krimfup och Dumpen använder som en sköld för att runda GDPR - överhuvudtaget är lagligt enligt EU-rätten.

Om EU-domstolen slår fast att det svenska undantaget bryter mot GDPR, innebär det att dessa sajter inte längre kan gömma sig bakom Yttrandefrihetsgrundlagen. Då blir deras verksamheter olagliga. Att du personligen kan gå till en domstol och be om ett papper har ingenting att göra med om en privat sajt har rätt att driva en digital uthängningsverksamhet på nätet.
Citera
2026-06-29, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du anger några citat, men jag kan inte hitta dem. Vad är källorna?

Jag tror du blandar ihop två olika saker här. Den ena är om GDPR är tillämplig, den andra är vad GDPR tillåter. Den andra frågan är bara relevant om svaret på den första är jakande.

Mitt inlägg som du svarade på handlar om den första frågan. Om GDPR inte är tillämplig, så blir den andra frågan irrelevant. Och om behandlingen är helt manuell och personuppgifterna inte ingår i/ska ingå i ett register hos arbetsgivaren, så är inte GDPR tillämplig.

Så du har rätt i att GDPR inte tillåter godtycklig behandling av såna personuppgifter. Det är därför arbetsgivarna behandlar dem på ett sånt sätt att GDPR inte blir tillämplig.

Som sagt jag kanske misstolkar dig eller så har jag tolkat allt fel men som jag förstått det så får inte en arbetsgivare ens fråga om registerutdrag överhuvudtaget. Ska hitta stycke och källa åt dig så fort tillfälle ges! Har jag tolkat fel och du korrekterar mig så uppskattar jag det såklart så man lär sig.
Citera
2026-06-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Som sagt jag kanske misstolkar dig eller så har jag tolkat allt fel men som jag förstått det så får inte en arbetsgivare ens fråga om registerutdrag överhuvudtaget. Ska hitta stycke och källa åt dig så fort tillfälle ges! Har jag tolkat fel och du korrekterar mig så uppskattar jag det såklart så man lär sig.

Om de ändå ber om att du frivilligt lämnar ett utdrag och inte gör det så kommer du ju sållas bort direkt.
Citera
2026-06-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Om de ändå ber om att du frivilligt lämnar ett utdrag och inte gör det så kommer du ju sållas bort direkt.

Nej för naturligtvis har EU tänkt åt oss i detta också:

"Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) är ett samtycke bara giltigt om du kan neka utan att drabbas av negativa konsekvenser. Om du nekar och det leder till att du inte får jobbet, har du blivit tvingad."

"Eftersom en arbetssökande befinner sig i en beroendeställning gentemot arbetsgivaren anser Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att samtycke nästan aldrig kan användas som grund för insamling av uppgifter i arbetslivet. Du ska kunna neka utan risk för repressalier."

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/dataskydd-pa-olika-omraden/arbetsliv/tillaten-behandling--vilka-krav-galler/rattslig-grund/
Citera
2026-06-29, 14:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Inga problem. Ja, hitta gärna någon källa, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Om jag tolkar Tintangel rätt så menar han att de bara genom att be om registerutdrag har brutit mot GDPR. Jag håller inte med on den tolkningen, men om det vore så så skulle det vara ganska dumt av arbetsgivaren att be om ett.

Citat:

"Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) är ett samtycke bara giltigt om du kan neka utan att drabbas av negativa konsekvenser. Om du nekar och det leder till att du inte får jobbet, har du blivit tvingad."

"Eftersom en arbetssökande befinner sig i en beroendeställning gentemot arbetsgivaren anser Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att samtycke nästan aldrig kan användas som grund för insamling av uppgifter i arbetslivet. Du ska kunna neka utan risk för repressalier."

https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/dataskydd-pa-olika-omraden/arbetsliv/tillaten-behandling--vilka-krav-galler/rattslig-grund/
Okej, det här är extremt förvirrande, för du anger två citat och länkar till en källa, men inga av de citaten förekommer i källan? Dock står ganska liknande saker.

Vad som står är i huvudsak korrekt, men som jag påpekade ovan så blandas två olika saker återigen ihop: om GDPR gäller vs vad som gäller under GDPR. När GDPR inte gäller så spelar det ingen roll vad GDPR säger, och som jag förklarade i ett inlägg ovan (och utvecklas i ADs dom som också länkades ovan) så gäller inte GDPR när hantering av personuppgifter är helt manuell och inte ingår i eller ska ingå i ett register hos arbetsgivaren (GDPR artikel 2.1).
Citera
2026-06-29, 16:01
Medlem
Citat:

Vad som sägs och görs är två olika saker.
Jag är skeptisk.
Men självklart positivt att det ändå finns med i tanken.
Citera
2026-06-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
NI kan helt sluta att hoppas
Brottsmålsnummer är ändå offentliga och kan lämmnas ut

Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Du blandar ihop äpplen och päron här. Att domar och brottsmålsnummer är offentliga handlingar enligt den svenska offentlighetsprincipen är det ingen som har förnekat. Polisen eller domstolen får absolut lämna ut dem till den som begär ut dem - det är grundlagen.
Personuppgifter får egentligen inte stå på domarna enligt GDPR. Det kommer bli intressant att läsa vad man kommit fram till i EU-domen som kommer om en vecka. De kanske poängterar detta.
Citera
2026-06-29, 17:59
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Personuppgifter får egentligen inte stå på domarna enligt GDPR. Det kommer bli intressant att läsa vad man kommit fram till i EU-domen som kommer om en vecka. De kanske poängterar detta.
Ja, för när man börjar peta i allt detta blir det ringar på vattnet. Är det egentligen OK att kunna dra ett sms till transportstyrelsen för ta reda på vem som äger en bil?
Citera
2026-06-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
oj då gäller det om att slå igen dörren till social media
Lexbase gör förr oss vad det kontantlösa samhället gjorde för tjuven
Citera
2026-06-30, 09:55
Medlem
Vad händer ifrågan?Kommer de hitta nya kryphål eller kommer ade att stoppas? Kommer nog ta flera år innan något händer.
Citera
2026-06-30, 15:10
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Team8888
Vad händer ifrågan?Kommer de hitta nya kryphål eller kommer ade att stoppas? Kommer nog ta flera år innan något händer.
Snare dagar. Det är stora pengar det handlar om i viten m.m.
Citera
2026-06-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Funderar på fira med lämna in en stämning där jag förekommer.

Man kan förbereda med stämning redan nu och om de blir fällda 9 juli så bara köra på med advokat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in