2026-06-29, 13:32
Medlem
Amazon Prime är som Temu, fast amerikanskt.
De mest populära varorna säljs och hanteras av Amazon. Då finns det inga mellanhänder, varorna skeppas från Amazons lager och därför kan dom erbjuda gratis frakt (dom tjänar pengar ändå).
Men många varor väljs via "virtuella butiker", t.ex. elektronikföretaget Anker, klädföretaget Danish Endurance, trädgårdsföretaget Verkster (Bosch, Gardena, Bacho m.fl.). Dessa använder Amazon som skyltfönster och ibland för lagerhållning och distribution. Men då är priset ofta högre än på andra ställen. Och om det inte är märkt med "Prime" så har man inte fri frakt. Något att tänka på.
Citera
2026-06-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Har skaffat Amazon prime medlemsskap sedan en tid. Det kostar 69 kr/mån.

Citat:
Beställer numer i princip allt vi behöver i hushållet, tillbehör till bil, båt, husgeråd, förbrukningsartiklar, verktyg, elektonik.
Du svarar på din egen fråga. Någon som går från att handla någon gång per år (om alls) till att köpa i princip allt från Amazon blir såklart en otrolig vinstaffär för bolaget eftersom de är en sådan jätte och kan köpa in produkter till väldigt lågt pris. Även om de säljer det billigare än mindre butiker tjänar de ändå pengar på grejerna. Allt handlar om volymer för Amazon.

"Haken" är väl att du handlar mindre från svenska företag och göder Bezos ytterligare, samt en ökad risk att du köper piratkopior och annat skräp om du inte håller koll på vad det är du köper. Amazon tillåter tredjepartssäljare och där kan det ibland bli problem om du får fel grejer. Håller man sig till att köpa produkter där Amazon står som både säljare och avsändare är det i regel mindre risk för fel och lättare att reklamera om det blir något problem.
Citera
2026-06-29, 13:47
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det handlar om att de vill locka kunder och ta marknadsandelar. Med tiden kommer priset stiga och kvaliteten på tjänsten att minska. Man måste redan t ex se reklam ibland på Amazon Prime.

Det kommer snart reklam på Netflix också. Värdelöst, varför betala för sånt?
Citera
2026-06-29, 13:56
Medlem
Möjligt men känns helt ok jämfört med att alla måste betala 1200 kr per år för skiten på SVT med tvång..

Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Har haft prime i två år nu och allt fungerar klockrent, en gång har det strulat men pengarna tillbaka per omgående utan frågor.
Beställer i princip samma saker som du gör och är helt nöjd, men prime tv tycker jag är mest skräp.
Citera
2026-06-29, 14:02
Medlem
Ok men min lokala handel drivs av en fet grinig kärring, där dom alltid slår in fullt pris i kassan trots extrapris enligt märkningen på hyllan, och så ska man behöva tjafsa om ex 20 kr, medans kön växer bakom mig. Nej fy fan är trött på sådant.
Kan inte ta hänsyn till dåliga företagare utan måste välja att göra affär med dom som ger mig bäst pris, värde och servise.
Skulle butikshandeln vara bra kanske jag valt den.

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
För att jag tycker man ska ägna lokal handel en liten tanke? Grejen är ju att företag som Amazon påverkar samhället ganska rejält vare sig om man vill det eller ej.
Citera
2026-06-29, 14:03
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Det handlar om att de vill locka kunder och ta marknadsandelar. Med tiden kommer priset stiga och kvaliteten på tjänsten att minska. Man måste redan t ex se reklam ibland på Amazon Prime.
Nej, man måste inte, men man måste betala extra om man vill slippa.
Citera
2026-06-29, 14:04
Medlem
Balisers avatar
Haken är att man inte får bli förvånad om affärerna omkring en börjar stänga.
Citera
2026-06-29, 14:15
Medlem
Citat:
Ok men min lokala handel drivs av en fet grinig kärring, där dom alltid slår in fullt pris i kassan trots extrapris enligt märkningen på hyllan, och så ska man behöva tjafsa om ex 20 kr, medans kön växer bakom mig. Nej fy fan är trött på sådant.
Kan inte ta hänsyn till dåliga företagare utan måste välja att göra affär med dom som ger mig bäst pris, värde och servise.
Skulle butikshandeln vara bra kanske jag valt den.

Det låter som att du snarast bör göra en sista beställning från Amazon. Ett gång högafflar, nån knölpåk och facklor. Sen startar du ett grannuppror mot snålkärringen, förhoppningsvis har hon en vettig man bakom sig som kan dra i nödbromsen när ni börjar patrullera gator och torg.

Gör något, starta en namninsamling, du kommer bli förvånad över hur många som är som du.

Nej, nu är det dags för lite jäklarannama precis som vårat fäder före oss alltid haft.

Reclaim the streets!
Citera
2026-06-29, 14:51
Medlem
Citat:

Vi har också Prime och tjejen beställer allt möjligt. Kommer dagen efter. Skitsmidigt men man kan absolut hitta billigare saker. Men det är reklam hela tiden på streamingtjänsten. 2 minuter Innan filmen, några avbrott mitt i filmen. Värst på kvällarna.

Detta är i Spanien. Så reklam får ni nog vänja er vid i Sverige så småningom också.

Amazon känns inte lika stora i Sverige men det kommer nog.
Citera
2026-06-29, 14:52
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Haken är väl att de knappast alltid är billigast, men man kanske luras att tro att de är det.
Citera
2026-06-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Skulle jag råka beställa 2ggr i månaden från Amazon är det väl 29kr i frakt jag riskerar utöver eventuellt en extra leveransdag. Ser inte att dealen att betala 69kr per månad för att få handla till "särskilda villkor endast för mig" inte låter så lockande.

I övrigt kan jag tycka att det är lite sorgligt att internet tagit över i princip helt. Visst att du tycker det är snabbt att kunna få en bal toalettpapper hemkört inom ett dygn men hur kul är det där gången man är en rulle kort och den lokala ICA-butiken lagt ner?

Jag har haft Amazon Prime ett par år och främst är det utbudet och att frakten är gratis som är den stora saken.

Jag handlar inte jätte-mycket men gratis-frakten gör att även småsaker går att beställa så man köper inget extra när man väl beställer för att frakten inte ska bli så dyr i förhållande till varan.

Oftast är det mycket billigare än lokala storaffärer och så är det extremt smidigt att sitta i lugn och ro och leta efter det man vill ha och klicka en gång så ligger det utanför dörren 1-2 dagar efter - särskilt om man har 4-5 mil till närmaste stad med många affärer.
Citera
2026-06-29, 15:23
Medlem
Jag har haft Prime i över ett år och är väldigt nöjd, många gånger så kan man få saker för halva priset jämfört med ex. Clas Ohlsson. Bland det bästa är att det aldrig är något strul med att skicka tillbaka saker. Det har hänt några gånger att jag använt något några dagar och sen känner att det inte var värt pengarna, då är det bara att skicka tillbaka och du får tillbaka hela beloppet, jag har gjort detta säkert fem gånger, då en gång med en sak som kostade över 2000 kr.

Sen av någon anledning får man väldigt sällan upp amazons varor på t.ex prisjakt eller när man söker på google. Jag brukar jämföra pris ofta och skulle säga att för det flesta varor över 100kr brukar amazon ha liknande pris eller billigare, jämfört med andra affärer. Den enda gången det är klart billigare med t.ex Biltema är för riktigt billiga saker, som t.ex tändare, glas osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in