2026-06-29, 12:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Men premissen var ju att mannen inte ville ha barn.

Det är ju det han kan förhindra genom att inte spruta sina spermier i kvinnor. Hur villiga de än är.

Ja, det är sant, återigen, vad är det nu, femte gången?

Det krävs två för att dansa tango...

Ägg och ingen sperma = inget liv.
Sperma och inget ägg = inget liv.
Citera
2026-06-29, 12:42
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, det är sant, återigen, vad är det nu, femte gången?

Det krävs två för att dansa tango...

Ägg och ingen sperma = inget liv.
Sperma och inget ägg = inget liv.

Så varför dra det flera varv när det är så enkelt att förhindra att sprida dina simmare.
Citera
2026-06-29, 12:43
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så. Om han säger till kvinnan när hon är i vecka 16 "du, jag vill inte ha barn", så slipper han? Dåligt förslag. Hon lär ju inte vilja göra abort så sent i graviditeten. Och hon har trott att han kommer finnas för barnet. Och när barnet föds, lider den av att vara oönskad av sin far. Elakt mot barnet!

Bättre är väl att han axlar sitt ansvar. Barn är livet! Han borde vara glad åt att han får barn! Och om han vill, så kan han ju bara ha hand om avkomman varannan helg, betala lite underhåll. Så är han fri att disponera sin tid lite hur han vill övriga dagar i månaden. Eller så kan han ta stort ansvar.

I övrigt är förslaget korkat, då du tar rättigheten till att bestämma om sin kropp, liv och hälsa och slippa vara gravid till att män ska ha ekonomisk rättighet att slippa betala underhåll. Det är två olika saker och har inte ens med "jämställdhet" att göra.

Sådana här idiotförslag ger ju även legitimitet till synen på modern som huvudförälder och spär på den bilden. Vilket du själv kanske inte vore så glad över om du tex. Skulle hamna i en vårdnadstvist i framtiden... om barn du vill ta hand om. Om pappor skulle ses som "mindre viktiga föräldrar", som lättvindigt kan avsäga sig faderskapet, så kommer pappor till slut ses lika lättvindigt vid tex. Vårdnadstvister. Och modern som den primära föräldern som ska tilldelas vårdnaden.

Det som gör det resonemanget komplicerat är att på samma sätt kan man resonera om abort, att kvinnan vet att sex kan leda till barn, därför bör kvinnan ta sitt ansvar, barn är ju livet?

Därför blir det mer rättvist om män har en manlig aborträtt och kan således avsäga sig sitt föräldraskap, som en spermiedonator gör idag. Alternativet är att vi har som idag där det sker en asymmetrisk bedömning utifrån kön.

Nu kan man vara kritisk mot abort som preventivmedel, att det är en dålig metod, men majoriteten tycker att det bör vara kvar som alternativ, mig inräknat. Det som ifrågasätts här är ju just asymmetrin kring vem som får överge barn, inte vem som har rätt att döda barn. Och idag ses ju redan fadern som sekundär förälder, vårdnadstvister döms fortfarande till kvinnors fördel och då i egenskap som just kvinna och primär förälder.
Citera
2026-06-29, 12:44
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Så varför dra det flera varv när det är så enkelt att förhindra att sprida dina simmare.
Så varför dra det flera varv när det är så enkelt att bara hålla ihop benen och säga nej?
Citera
2026-06-29, 12:44
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Vorre det inte rättvist om männen kunde avsäga sig faderskapet under samma period som kvinnor har rätt att göra abort?

Om mannen avsäger sig föräldraskapet så föds alltså barnet utan far.

Om du verkligen inte vill bli pappa ska du göra vasektomi. Barn som du inte vill ha blir till genom att din sperma hamnar i kvinnan, ta ansvar för den din jävla ärthjärna och sluta böla ut i fåniga trådar på flashback.
Citera
2026-06-29, 12:45
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Så varför dra det flera varv när det är så enkelt att bara hålla ihop benen och säga nej?

Men käften, jag ska få knulla hur mycket jag vill.

Lär din kontrollera ditt sprut eller knipsa, din jävla tönt.
Citera
2026-06-29, 12:47
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Men käften, jag ska få knulla hur mycket jag vill.

Lär din kontrollera ditt sprut eller knipsa, din jävla tönt.

Har du en kvinna som välkomnar det, absolut.

Annars är handen din "fitta".
Citera
2026-06-29, 12:51
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:
Har du en kvinna som välkomnar det, absolut.

Annars är handen din "fitta".

Jag är kvinna och tänker inte ändra någon livsstil bara för att män är värdelösa på att ta ansvar för sin sperma.

Obligatorisk vasektomi för alla pro-lifers!
Citera
2026-06-29, 12:52
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Jag är kvinna och tänker inte ändra någon livsstil bara för att män är värdelösa på att ta ansvar för sin sperma.

Obligatorisk vasektomi för alla pro-lifers!
Så du vill knulla utan ansvar? Du vill ha kuk, men inte sperma?
Citera
2026-06-29, 12:54
Medlem
LaettMjoelks avatar
Citat:

Jag vill att små män som jag inte ens skulle släppa i närheten av min gudomliga fitta ska hålla käft, sköta sitt och ge fan i vilken typ av vård jag söker om oönskad graviditet skulle uppstå.
Citera
2026-06-29, 12:57
Medlem
Citat:
Själv har du förstås aldrig velat knulla utan att få avkomma?
Citera
2026-06-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
96% av alla aborter sker innan vecka 9.
60% av dessa sker vid vecka 6 eller innan.

Då är det embryon som aborteras bort. Som inte kan suga på tummen och som har ett mycket outvecklat nervsystem. Det är inte barn. Utan ett eventuellt blivande barn (missfallrisken finns ju fortsatt, så inte säkert det hade blivit barn ens om aborten inte gjordes).

Men förslaget här är att när kvinnor vill ha kroppslig autonomi genom tex. Aborträtten. Så tycker TS att män ska ha ekonomisk och juridisk rätt till abort. Och kallar dessa två helt olika saker för "rättvisa". Vilket dels är ogenomtänkt, då det är olika saker. Dessutom drabbar denna "rättvisa" tredje person: det levande födda barnet. För den är det inte rättvist, att bara för att Lisa fick göra abort, så fick Sveas barns pappa skita i sitt barn...

Självklart ska män ha samma rätt som kvinnor att avsäga sig föräldraskap.

Om en kvinna inte vill gravid men är oansvarig nog att sära på benen så hon blir gravid ändå, så har ju hon en utväg, nämligen att döda det oskyldiga ofödda barnet.

Men om en man som inte vill ha barn är oansvarig nog att göra någon gravid, så har han NOLL rättigheter att komma ur den situationen.

Tycker du det låter rättvist? Jämställt och bra?

Nej du, ska abort vara tillåtet så ska även män ha en utväg och slippa bli förälder mot sin vilja. Allt annat är djupt orättvist. Men det är klart, när orättvisor drabbar män så ser ju feministerna inga problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in