2026-05-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Känns lite som att den här tråden har spårat ur, jag skapade tråden men då handlade det inte om solsegel. Vi kommer inte att komma till Mars på 2 månader med hjälp av något solsegel.
Sorry!
Men du kan ändå trösta dig med att det jag skrev om IMPULS-lagen också gäller raketmotorer som skickas till Mars! Du måste alltså kasta iväg en rörelsemängd(..rörelsemängd P= massan i kilo * hastigheten i m/s) åt nåt håll för att raketen ska röra sig åt det andra hållet i syfte att få de två rörelsemängderna att direkt ta ut varandra , och detta eftersom innan du kastade ut något så var summan av alla rörelsemängderna på raketen lika med 0 och därför måste den fortsätta vara det även när du kastar ut nåt från raketen.
Fotoner har också en rörelsemängd men den ligger som sagt kring 10^-27 nivån så det skulle krävas många fotoner per sekund för att få någon dragkraft på en sådan fotondriven raket.

Men en motor som inte använder rörelsemängder i sin framdrivning är alltså svårt att tro på eftersom precis allt som vi känner till "hittills" funkar med hjälp av rörelsemängder.

Jag kollade in hemsidan om "pulsarfusion" och deras påstådda fusionsdrivna plasma motorer.
Självklart är det just sånt vi behöver men det låter ju alldeles för bra för att vara sant. Vi har ju fått lära oss vid det här laget att så kallade startup bolag numera inte drar sig för att fabulera helt vilt om det anses gynna dom. Vi minns "MARS ONE" som på fullaste allvar pratade om att skicka "rena amatörer" med en enkelbiljett till Mars 2024 på ett direkt självmordsuppdrag för att där sakta dö med hela den "humanistiska" civilisationen gloende ifrån Jorden via betalkanaler, och observera att inga jävla medier här i väst som ska vara så jävla duktiga och fria säger dom hade någon som helst invändning över detta lallande från "Mars Ones" ledning utan de tyckte visst hela bunten att det här var nog en helt naturlig och "FRÄSCH" utveckling som vi genast bara måste anamma så fort som möjligt!
Så vad jag säger är bara att vi inte har särskilt mycket hjälp av dagens journalistskrå när det gäller att gräva fram "sanningar" längre! Tänk Johan "kukhuvet" Kucukaslan så förstår man snabbt hur många procent av vad det nuvarande medielandskapet spottar ur sig idag är sanningar att ta på allvar!
https://pulsarfusion.com/
Citera
2026-06-19, 12:39
Medlem
morgonstjaernans avatar
Hur stor besättning och vad för slags utrustning behövs för att kunna etablera sig på Mars med en expedition under en längre tid?
Citera
2026-06-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Hur stor besättning och vad för slags utrustning behövs för att kunna etablera sig på Mars med en expedition under en längre tid?

Det är en väldigt svår fråga att svara på för dom flesta här tror jag. Artemis programmet kan nog svara på det i framtiden.
Citera
2026-06-20, 18:03
Medlem
Citat:
Det beror också på vilken definition som används för "längre tid".

I alla fall så tolkar jag frågan som att expeditionen ska vara 'självförsörjande' i något avseende. T.ex för att slippa lita till FRAMTIDA politiska beslut från dem som troligtvis assisterat expeditionen att komma iväg.

Då röstar jag på att studera ett tidspann om t.ex 60 år - Vilket ju också ungefärligen sammanfaller med hur länge vi jordiska människor testat varianter på rymdresor.

Självklart är energiförsörjning den centralaste frågan om det måste tillföras från vår Jord eller kan lokalproduceras. Både biologisk energi (e.g "mat") och fordons-/maskinbränsle. Nu väljer jag att anse att den frågan måste vara löst - Annars vore det nog inte alls läge för en långtidsexpedition.

Till skillnad från traditionell sci-fi så föreslår jag att sedan lägga fokus på kompetensförsörjning. Dvs vuxna människor med fysisk och mental kapacitet att lösa problem och vara "herde" för de AI-hjordar som säkerligen kommer att kunna utföra massor av nyttiga/tråkiga/viktiga uppgifter. Kanske - eller förmodligen - upp till 100% av expeditionens verkliga grundläggande syfte.

Så människorna blir sannolikt reducerade till en liten stam av vaktmästare/överlevare med huvudsakligt fokus just på att - Överleva långsiktigt.

Dels gäller det då att ta väl vara på de resurser som lagts i potten från början (resenärerna). För att slippa räkna upp alla detaljer som det omfattar så väljer jag ett par liknelser/termer som många redan är insatta i: Vettiga metoder för långvarig samhällsnytta/"Äldrevård" och botande av åkommor/"Sjukvård".

Men om vi inte lägger för mycket absolut framtidstro på Evigt Liv så kommer ett antal av dessa viktiga vuxna så småningom vara i behov av "replacement". Kortast möjliga sammandrag av vad som krävs för detta skulle kunna belysas med benämningen "komplett utbildningsväsende".

Med dess punkter lösta så kan man sedan byta "typ 60 år" mot "för evig framtid"... ;)
Citera
2026-06-28, 22:29
Medlem
NASA har backat ett projekt kallat Pulsed Plasma Rocket som ska kunna ta människor till Mars på circa 2 månader. Ryssland har även något Plasma raket projekt på gång. Ett system som skulle ionisera väte till plasma och accelerera laddade partiklar genom magnetfält. Undra bara hur Ryssland kan ha råd att utveckla system för rymdfärder med det krig som pågår mot Ukraina.
Citera
2026-06-28, 23:01
Medlem
Citat:

Minsta rimliga besättning: 6–8 personer
Robust etableringsbesättning: 10–20 personer
Under Marsförhållanden behövs:
Överlappande kompetens (medicin, teknik, geologi, IT, EVA/utomhusarbete)
Backup för sjukdom/skador
Dygnet-runt-operationer
Psykologisk stabilitet (isolering + konfliktrisk)
Typisk rollfördelning i en 8–12-personersbas
2–3 ingenjörer
1–2 läkare
2 geologer
1–2 livsuppehållssystem/biologi
1 IT/kommunikation
1 befälhavare
Citera
Igår, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TikTokrr
Minsta rimliga besättning: 6–8 personer
Robust etableringsbesättning: 10–20 personer
Under Marsförhållanden behövs:
Överlappande kompetens (medicin, teknik, geologi, IT, EVA/utomhusarbete)
Backup för sjukdom/skador
Dygnet-runt-operationer
Psykologisk stabilitet (isolering + konfliktrisk)
Typisk rollfördelning i en 8–12-personersbas
2–3 ingenjörer
1–2 läkare
2 geologer
1–2 livsuppehållssystem/biologi
1 IT/kommunikation
1 befälhavare

Kanske inte helt exakt men troligen en bra uppskattning.
Citera
Igår, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
NASA har backat ett projekt kallat Pulsed Plasma Rocket som ska kunna ta människor till Mars på circa 2 månader. Ryssland har även något Plasma raket projekt på gång. Ett system som skulle ionisera väte till plasma och accelerera laddade partiklar genom magnetfält. Undra bara hur Ryssland kan ha råd att utveckla system för rymdfärder med det krig som pågår mot Ukraina.
Det var väl 1964 som sovjet skickade upp första satelliten där man testade Pulsed Plasma tekniken. Hade nog inte så mycket med Ukraina att göra.
Citera
Igår, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det var väl 1964 som sovjet skickade upp första satelliten där man testade Pulsed Plasma tekniken. Hade nog inte så mycket med Ukraina att göra.

Fast då hade dom ju pengar fortfarande
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in