Citat:
Ursprungligen postat av
Abbe2906
Hej på er!
Jag tror inte att jag hittar en bättre ställe att fråga än här. Jag är från Härnösand, men befinner mig i Göteborg för att hälsa på vänner. Helt spontant valde vi att bila till Norge imorgon (Gieranger). Jag har inga resedokument med mig. Allt jag hat är min bil och mitt körkort. Räcker detta? Jag har aldrig kört in i Norge jag vet inte hur det brukar gå till vi gränserna.
Tack i förhand!
Citat:
Ursprungligen postat av
ReklamApaNeger
Vägarna är betydligt sämre i Norge än i Sverige. Terrängen är heller inte lika plan som här men det visste du säkert redan.
Vägarna är ”sämre” i betydelsen smalare, krokigare, backigare. Vägunderhållet är det inget fel på.
Vägtullar kan betalas på plats också. Det finns olika system.
När man kommer ut ”på landet” så är det vanligt att vägarna går genom de små orterna. Det är charmigt. Vid större städer som Hamar, Kongsvinger, Sarpsborg, Drammen, Kristiansand etc kör man utanför eller i utkanten precis som hos oss.
Tänk på!
I Norge håller man stenhårt på högerregeln i städerna (och överallt). Så vårt svenska beteende om att ”störst gata kör först” ska man inte praktisera i Norge. Det finns heller inte lika många huvudleder i städerna som det finns hos oss. Det kan vara så att när du kommer till ett mindre samhälle så slutar huvudleden innan samhället fastän det är genomfartsvägen/gatan du åker på.
Och som flera har skrivit: håll rätt hastighet.
Om du ska köra upp i fjällen. Se till att ha full tank och en reservdunk. Det brukar finnas skyltar med informationen ”sista bensinmacken innan fjället”. Tanka full tank där.
I övrigt håller jag med de andra i tråden.
Jo, en sak till: möter man en buss eller långtradare på de riktigt smala vägarna, så ska man inte försöka tränga sig förbi. Man backar. Alltså personbilen backar. Alltid. Till närmaste mötesplats.
Man är också mycket duktigare än vi svenskar på att ge fri väg för utryckningsfordon.