2026-06-28, 22:43
Medlem
EvilElviss avatar
Har ni blivit atackerade av en mås någongång? Är de extra agressiva kring Jönköpingstrakten?
Är det vanligt att måsar puttar omkull män i 50 års åldern?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

Citat:

Det blev en rejäl smäll.

– Den smäller ju hårt in i mig och träffar rygg, axel och nacke. Så jag dimper ner i backen och landar på en trottoarkant. Och slår i ett revben, slår upp armbåge och min fot viks också

Måsen fortsatte anfalla.
Citera
2026-06-28, 22:50
Medlem
Han kanske hade tittat på fotboll och druckit lite för många öl.
Hade var sjuk innan som ledde till balansproblem.
Citera
2026-06-28, 23:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Han kanske hade tittat på fotboll och druckit lite för många öl.
Hade var sjuk innan som ledde till balansproblem.

Ja en mås viftar man bort som ett ickeproblem. Även om den har ungar. Det är inte ditt problem, det är en mås.
Citera
2026-06-28, 23:15
Medlem
Måsen fortsatte anfalla...........underbar journalistik........men inga skador av de fortsatta anfallen således...........häpnadsväckande
Citera
2026-06-28, 23:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis
Har ni blivit atackerade av en mås någongång? Är de extra agressiva kring Jönköpingstrakten?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

En mås är inte att leka med.Var uppe på taket i en våning på Östermalm för en herrans massa år sedan. När jag öppnade takfönstret anföll den helt hejdlöst aggressivt. Hade så klart ungar där uppe Riktigt jävla otäck. En tennisrack hade kanske fungerat.
Citera
2026-06-28, 23:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Dom hade säkert ungar som dom ville skydda.
Citera
2026-06-28, 23:59
Medlem
Telepatisks avatar
Haha var det bara en (fisk?)mås? När jag läste snabbt först så antog jag att det var ett gäng fiskmåsar, kanske 20 st som samordnat attackerade honom

Läste att en fiskmås bara väger 500 kg..

Här har vi en som gick till motattack
Satte tänderna i hungrig mås – man gripen
Citera
Igår, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis

När man läser artikeln, så låter det ju som de har rejäla problem med måsar i Jönköping. De både skitar ner och är aggressiva där de bygger bon. Och på något ställe har de byggt 40 bon (tror en boende) och har tagit över helt. Låter illa!

Och ja, jag och en familjemedlem blev attackerade av en mås en gång. Riktigt otäckt! Och igår hände det igen. Men då gjorde jag ett trick: höll upp handen som "stopp" (fått lära mig det av en släkting) och då vände måsen och flög iväg.
Citera
Igår, 02:38
Medlem
trickydicks avatar
Måsar kan vara riktigt aggressiva när dom har ungar. En kvinnlig bekant blev hackad i huvudet så hon började blöda av en måsjävel.
Citera
Igår, 02:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
När man läser artikeln, så låter det ju som de har rejäla problem med måsar i Jönköping. De både skitar ner och är aggressiva där de bygger bon. Och på något ställe har de byggt 40 bon (tror en boende) och har tagit över helt. Låter illa!

Och ja, jag och en familjemedlem blev attackerade av en mås en gång. Riktigt otäckt! Och igår hände det igen. Men då gjorde jag ett trick: höll upp handen som "stopp" (fått lära mig det av en släkting) och då vände måsen och flög iväg.

Ett annat trick är att gå nära husväggar för där kan dom inte flyga.
Citera
Igår, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ett annat trick är att gå nära husväggar för där kan dom inte flyga.

Bra tips! Båda gångerna vi har blivit attackerade, så har vi dock varit på rätt öppna platser, med flera meter till närmsta husvägg.

Jag fattar egentligen inte varför måsarna drar sig in till städer för. Visst, de finns mat i städer. Men det är inte deras rätta miljö.

Och kajor, skator, gråsparvar etc. som bor här året om. Dessa märker man knappt av. Måsarna tar verkligen över. Skitar ner, skriker och attackerar folk.
Citera
Igår, 06:10
Medlem
Klandalfs avatar
En torped? Blev han angripen under vattenytan av fågeln? Ingenstans går man längre säker för dessa bevingade marodörer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in