2026-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Varför måste varje generation analysera och älta om samma sak om och om igen?

Vi har aborträtt, det är bra. Det betyder samtidigt att man faktiskt också FÅR säga nej till abort och föda sitt barn. Alltid.

Så med det sagt, undervisning om kvinnors och mäns fertilitet och preventivmedrl - så är alla unga människor rustade att förstå hur det biologiska fungerar och det egna ansvaret.

Det är få som gör abort lättvindigt. Vi vet att det finns ett fåtal tjejer som beter sig så, men de flesta har tagit sina beslut på allvar och vill aldrig hamna där igen.

Aborträtten är fundamental.

Håller inte med.
Vi borde säga detta till unga istllet:
Nu är du könsmogen och så fort du knullar får du vara beredd på att det blir ett barn du kommer få ta hand om".

Har aldrig förstått varför vi ska förespråka att sex ska vara nåt man bara har för njutningens skulle och att det ska komma med noll konsekvenser, i naturen funkar det inte alls så.
Detta med abort och preventivmedel är något väldigt nytt hos människan, ett påhitt, vi snackar senaste 100 åren ungefär.
Innan det fick kvinnan känna hårda konsekvenser av att knulla en kille som inte ville ha barn.
Vet du vad som hände då? Då stack mannen och lämnade kvinnan ensam med ungen.

Vi ska lära tjejer och kvinnor att dom ska söka kärlek, inte sex.
Citera
2026-06-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Är det inte dags att alla bibelviftare och abortförespråkare lägger ner stridsyxan och tillsammans arbetar för ett gemensamt mål? Kort och gott: Nollvision för aborter.

Mig veterligen finns ingenting positivt med en oönskad graviditet. Så vad krävs för att nå detta mål? Människan är inte korkad, vi vet ju vad som kan hända vid oskyddat sex (eller om skydden av någon anledning fallerar). Det sker sexuella övergrepp, våldtäkter och så vidare där en abort naturligtvis måste erbjudas. Men att det sker nästan hundra aborter om dagen är fullständigt barockt!

https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/424c1688ea874235888d3b08d7a0f2f1/2025-5-9592.pdf

Nu är jag inget geni men om jag förstått det rätt så gjorde alltså nästan två procent av alla kvinnor i åldrarna 15-44 år en abort 2024. Totalt vansinne!

Men hur skall man nå dit? Det är ju inte informationen eller utbildningen som är problemet. Vad är det som gör att vi människor tycker det är helt normalt att utföra en abort (som om man klippte naglarna ungefär) när det i själva verket är ett liv som avslutas - någonting som kanske inte rör oss medvetet, men garanterat omedvetet. Den psykotiska galningen Moder Teresa var sannerligen sjuk i huvudet, men på ett sätt så kanske hon har lite rätt i detta:

https://motherteresainstitute.org/acceptance-speech.html

Vad gör det med oss att vi normaliserat aborter på detta slentrianmässiga vis? Vem vet. Men ingenting positivt är min gissning.

Nå, vad tycks? Vad bör göras och hur nå målet om nollvision?
Alltså det beror ju också på NÄR aborten genomförs!
Citera
2026-06-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Håller inte med.
Nu är du könsmogen och så fort du knullar får du vara beredd på att det blir ett barn du kommer få ta hand om".

Har aldrig förstått varför vi ska förespråka att sex ska vara nåt man bara har för njutningens skulle och att det ska komma med noll konsekvenser, i naturen funkar det inte alls så.
Detta med abort och preventivmedel är något väldigt nytt hos människan, ett påhitt, vi snackar senaste 100 åren ungefär.
Innan det fick kvinnan känna hårda konsekvenser av att knulla en kille som inte ville ha barn.

Och då ska det även bli olagligt att fresta kvinnor... Mannen kan inte ansvarsbefrias då faktiskt mannen tom kan bära ansvaret för att en oönskad graviditet ens händer i till att börja med!
Citera
2026-06-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Och då ska det även bli olagligt att fresta kvinnor... Mannen kan inte ansvarsbefrias då faktiskt mannen tom kan bära ansvaret för att en oönskad graviditet ens händer i till att börja med!

Att du väljer att bli penetrerad av en man du tycker är attraktiv och bra personlighet är inget mannen kan göra något åt.
Män vill knulla, kvinnor väljer vem dom ska bli knullad av, thats it.

Det är kvinnan som har allt ansvar egentligen, hon kan säga nej till att bli knullad och då blir det heller inga barn.
Citera
2026-06-28, 20:33
Medlem
Citat:
Alltså det beror ju också på NÄR aborten genomförs!
Sant! Det är en svår fråga.
Citera
2026-06-28, 20:37
Medlem
Citat:
Att du väljer att bli penetrerad av en man du tycker är attraktiv och bra personlighet är inget mannen kan göra något åt.

Det är kvinnan som har allt ansvar egentligen, hon kan säga nej till att bli knullad och då blir det heller inga barn.
Men om jag går ut och frestar någon person med droger på stan? Om jag verkligen försöker få en tjej onykter (kanske tom drogar henne)? Vad händer om jag lurar tjejen genom att inte använda mig av säkert preventivmedel? Vad gäller vid våldtäkt och för minderåriga med outvecklad hjärna?

Ett klassiskt exempel på en kvinnohatare som vill kontrollera kvinnor utan att ens betänka implikationerna av en graviditet och totalt ansvarsbefria mannen.
Citera
2026-06-28, 20:50
Medlem
Citat:

Är du våldtäksman?
Citera
2026-06-28, 21:03
Medlem
Citat:
Håller inte med.

..förespråka?... så klart vi kvinnor vill kunna ligga även bara för njutningens skull med någon vi tycker mycket om, men då behöver man veta hur man skyddar sig. Det är så klart en lyx eftersom det inte alltid varit så men det är ju därför det numera finns olika slags preventivmedel.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-28 kl. 21:05.
Citera
2026-06-28, 21:06
Medlem
Citat:
Men om jag går ut och frestar någon person med droger på stan? Om jag verkligen försöker få en tjej onykter (kanske tom drogar henne)? Vad händer om jag lurar tjejen genom att inte använda mig av säkert preventivmedel? Vad gäller vid våldtäkt och för minderåriga med outvecklad hjärna?

Ett klassiskt exempel på en kvinnohatare som vill kontrollera kvinnor utan att ens betänka implikationerna av en graviditet och totalt ansvarsbefria mannen.

Är du minderårig bör du kanske inte ha sex alls, men det är ju därför jag säger att vi ska lära tjejer ansvar vid sex istället för att bara logga för abort och preventivmedel.

Det är ditt ansvar vem du blir penetrerad av, precis som det är mitt ansvar vem jag ger mina pengar till.
Vill jag minska risken för att bli rånad så går jag inte ut på kvällen och absolut inte ensam, samma för tjejer som inte vill bli drogade och tvångsknullade.

Har redan sagt att abort vid våldtäkt är okej, men som redan bevisats är det extremt litet antal av alla aborter som är från våldtäkter.

Vad i ordet "ansvar" är det du inte förstår?
Jag ansvarar för vilken mat som kommer in i min mun, en tjej ska kunna ta samma ansvar över vilken kuk hon får i sin fitta.
Citera
2026-06-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
..förespråka?... så klart vi kvinnor vill kunna ligga även bara för njutningens skull med någon vi tycker mycket om, men då behöver man veta hur man skyddar sig. Det är så klart en lyx eftersom det inte alltid varit så men det är ju därför det numera finns olika slags preventivmedel.

Ok där skiljer sig våra åsikter åt.
Ett av problemen till så många aborter är ju för att vi under lång tid uppmanat kvinnor och tjejer att dom ska kunna knulla på samma vilkor som männen, men naturligt är det inte så.
Många honom mår dessutom dåligt av att knulla flera olika män och naturen har inte tänkt att det ska va så heller.

Idag har väl en genomsnittlig 18 årig tjej knullat 5 killar redan medans för 100 år sedan var den genomsnittlige 18 åriga tjejen oskuld.
Citera
2026-06-28, 21:30
Medlem
Timoteuss avatar
Diskuterar vi verkligen rätt sak i den här tråden?
Det är mycket prat om krogragg och ensamma mammor och överkörda pappor.
Men minns jag helt bort i tok om jag tror mig ha läst statistik på att en stor del av alla aborter görs i redan existerande relationer eller tom barnfamiljer?

Tex att föräldrarna inser att de inte klarar ett tredje barn. Eller att paret som får sitt första plus på testet slås av insikten att detta är inte en relation som är sund eller stark nog att vi vare sig som gifta eller skilda kommer att kunna ge ett barn en bra uppväxt. Osv.
Det är ju lite svårt att lagstifta om obligatorisk självinsikt och harmoni i hemmet, liksom...

Någon mer påläst här i tråden?
Senast redigerad av Timoteus 2026-06-28 kl. 21:32.
Citera
2026-06-28, 21:34
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Eftersom det är mannens plånbok och pengar är det mannen som bestämmer om han ska betala underhåll eller inte.

Inte riktigt samma sak som att betala med sin kropp och bestånde men. Betala underhåll är enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in