2026-06-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vralak
Ej ekonomiskt eftersom FK träder in.

I de fall barn inte har någon juridisk far handlar det om one-night-stands där kvinnan knappt känner fadern, eller att han bor i något helt annat land. Ska one-night-stands förbjudas eller vad är din poäng?

Barnet blir inte erkänd ekonomiskt av sin pappa, om det är Försäkringskassan som betalar underhållsstödet. Och inte heller erkänd juridiskt av sin pappa. Sådant skadar ett barn. Att veta att underhållsstödet kommer från pappan, är givetvis iaf. någon slags Connection med pappan. Någon slags känsla av at pappan bryr sig.
Citera
2026-06-28, 17:16
Medlem
Smugumins avatar
Hjärndöd ts då mannen ej far illa oavsett preventivmedelsstatus hos kvinnan. Att välja att ha sex innebär att man accepterar risken för graviditet då inget preventivmedel garanterar 0% risk för graviditet.
Citera
2026-06-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
förstår inte riktigt vart du vill komma med det.

Men är det bra för barn så visst känner en som suttit på barnhem, för hans föräldrar dog tidigt, han sa inget negativt om det och har ett fungerande liv idag

Då är det upp till staten att försörja detta barn tills det hittar villiga föräldrar.
Citera
2026-06-28, 17:18
Medlem
Citat:
Du är så dålig på juridik.

kvinnan fick ju till en våldtäkt igenom inte samtyckt till sex utan kondom.

Det är precis samma sak om en man ssäger så till enh kvinna angående ppiller.

De4t borde även du förstå men tydligen inte, eller så ljuger du som vanligt för du vill fortsätta bedra svenska män

Beskriv då för mig hur lögn om p-piller är en våldtäkt.

Läs här vad en våldtäkt är först:
"Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt. Våldtäkt kan också vara oaktsam, dvs. att gärningspersonen borde ha förstått att den andra inte samtyckte till den sexuella handlingen."
Källa: https://www.aklagare.se/ordlista/v/valdtakt/

Att skippa kondom under samlaget mot den andras vilja är en handling "jämförlig med samlag", eftersom man ju faktiskt har samlag. På ett sätt (utan kondom) som det inte finns samtycke till.

Så. Beskriv nu för mig på vilket vis lögn om p-piller är en våldtäkt. Är lögnen jämförlig med samlag? menar du det?
Citera
2026-06-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Beskriv då för mig hur lögn om p-piller är en våldtäkt.

Läs här vad en våldtäkt är först:
"Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt. Våldtäkt kan också vara oaktsam, dvs. att gärningspersonen borde ha förstått att den andra inte samtyckte till den sexuella handlingen."

Att skippa kondom under samlaget mot den andras vilja är en handling "jämförlig med samlag", eftersom man ju faktiskt har samlag. På ett sätt (utan kondom) som det inte finns samtycke till.

Så. Beskriv nu för mig på vilket vis lögn om p-piller är en våldtäkt. Är lögnen jämförlig med samlag? menar du det?

läs vad du själv skriver ditt mongo och byt ut kondom emot p piller.

du är ovanligt korkad i dina försvar till alla kvinnor idag
Citera
2026-06-28, 17:25
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Samtycket i lagen om våldtäkt och oaktsam våldtäkt gäller dock endast sexuella handlingar jämförliga med samlag, under själva sexakten. Ska man kunna straffas för våldtäkt, så har man begått en sexuell handling jämförlig med samlag, som det inte fanns samtycke om.

Att ljuga om p-piller är inte en sexuell handling "jämförlig med samlag". Och är därför inte våldtäkt.

Att ljuga om att man hejar på AIK är inte en sexuell handling "jämförlig med samlag". Och är därför inte våldtäkt.

Jag tycker lagen är glasklar I att man kan villkora samtycke. Om det skulle visa sig att efter man kommit överens om att samtycke endast finns om hon hejar på AIK så är ju handlingarna I sig ofrivilliga om det skulle visa sig att hon egentligen gillar Elfsborg.
Citera
2026-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit mannen inte vill ha barnet, jag har skrivit han blev lurad till skaffa barn med en kvinna han inte ville ha barn med, vilket är något helt annat som jag inte tycker är okey, Men du tycker är ett helt acceptabelt beteende

sedan är du helt ute och cyklar som vanligt barnet har inte rätt till något förens det är myndigt, pengarna tillfaller målsmannen, och du tycker det är helt ok så länge det är kvinnan

Återigen: varför i helvete låg han med en kvinna han absolut inte vill ha barn med? Rätt korkat beteende av honom. Han borde ha låtit bli sex med henne, om han nu absolut inte kan se henne som mor till sin avkomma.

Pengarna tillfaller avkomman. Det kostar mer än 2500 i månaden med barn. Så även om underhållsstödet kommer in på målsmannens konto, så är det avkomman som får glädje av dessa pengar till: mat, kläder, förnödenheter, fritidsaktiviteter, leksaker, blöjor/vagn/babyskydd/spjälsäng etc. (när avkomman är liten). Att få barn är en ekonomisk nedförsbacke, med eller utan underhåll. Så de där pengarna är barnets.

Jag tycker det är helt ok att barnet får underhållsstöd. Oavsett om det är mamman eller pappan som tar hand om det. Jag bryr mig om barnets rätt och om båda föräldrarnas skyldigheter.

Är de pappan som tar hand om barnet helt eller mer än 50%, så är det mamman som ska betala underhåll. Är det mamman som tar hand om barnet helt eller mer än 50%, så är det pappan som ska betala underhåll. Barnets rättigheter går före föräldrarnas. Föräldrarna har i princip bara skyldigheter, när väl barnet är fött. Så som det ska vara.
Citera
2026-06-28, 17:28
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nja, i mitt fiktiva fall så ljög kvinnan om att hon använde P-piller och förde därmed mannen bakom ljuset... Att han får betala underhåll blir därmed en helt sjuk konsekvens.

Vet man inte hur barn blir till är man antingen efterbliven eller ett barn och bör således inte ha sex.
En vuxen man vet hur barn blir till och vet där med risken. Det är bådas ansvar att skydda sig men också att ta hand om barnet som trots skydd kan komma till världen.
Citera
2026-06-28, 17:31
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Intressant nog så rapporteras det idag om ett likvärdigt fall fast med omvända roller. Mannen sa att han använt kondom men struntade i det: https://www.friatider.se/slarvade-med-kondomen-far-tre-ars-fangelse

Straffet blev 3 år på anstalt och 240 000:- i skadestånd.

Om vi har likhet inför lagen så bör väl rimligtvis också en kvinna som ljuger om p-pillren dömas för våldtäkt, med likvärdigt straff.

Ja om snubben samtycker på villkoret att hon tar p-piller torde hon rimligtvis begå en våldtäkt.
Citera
2026-06-28, 17:41
Medlem
Citat:
[/b]

läs vad du själv skriver ditt mongo och byt ut kondom emot p piller.

du är ovanligt korkad i dina försvar till alla kvinnor idag

Nej. Byt ut kondom mot femidom (kvinnliga motsvarigheten till kondom). Så snackar vi!
Om mannen säger att han bara vill ha sex med kvinnan under förutsättning att hon använder femidom, annars vill han inte, och hon ljuger och säger att det sitter på plats. Han kör in sin dolme och de ligger och han kommer i henne och just som han har kommit i henne så säger hon "du förresten, jag hade inget femidom". Så är det jämförbart! Eftersom de hade samlag, under förutsättning att där fanns en barriär som skyddar mot både oönskad graviditet och könssjukdomar. Men nu kläcker hon ut att där inte fanns en barriär... Han får total panik och ville ju verkligen inte ha sex utan femidom! Där hade det absolut kunna bli en dom om våldtäkt.

Lögn om p-piller är inte jämförbart. Egentligen har han ju inte med att göra huruvida hon proppar sin kropp med hormoner eller inte.

Det är barriärmetoder som kondom/femidom (eller avbrutet samlag) man bör ha rätt att kräva av sin sexpartner. Och om denna ljuger om detta och inte har samtycke till sex utan kondom/femidom (eller utan avbrutet samlag) så är det = våldtäkt.

Kondom/femidom/avbrutet samlag är ju liksom komponenter som ingår vid själva samlaget. Och om de uteblir mot den andras vilja = våldtäkt.

P-piller ingår inte i ett samlag. Det är ju något kvinnan tar vid annat tillfälle, dag efter dag, månad efter månad. Är inte en del i själva akten.

Blev det tydligare så för dig?
Citera
2026-06-28, 17:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Samtycket i lagen om våldtäkt och oaktsam våldtäkt gäller dock endast sexuella handlingar jämförliga med samlag, under själva sexakten. Ska man kunna straffas för våldtäkt, så har man begått en sexuell handling jämförlig med samlag, som det inte fanns samtycke om.

Att ljuga om p-piller är inte en sexuell handling "jämförlig med samlag". Och är därför inte våldtäkt.

Att ljuga om att man hejar på AIK är inte en sexuell handling "jämförlig med samlag". Och är därför inte våldtäkt.
Du snurrar in dig i dina resonemang här. Det är ingen som helst skillnad på att en person har gått med på att ha sex med kondom eller med p-piller. Den sexuella handlingen är att föra in penisen i vaginan, den handlingen blir inte annorlunda om man gör den utan p-piller eller utan kondom. Däremot tar det bort samtycket, man har inte gått med på att ha helt oskyddat samtal. I båda fallen har man ju sex på ett sätt som man inte kommit överens om.
Citera
2026-06-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tycker lagen är glasklar I att man kan villkora samtycke. Om det skulle visa sig att efter man kommit överens om att samtycke endast finns om hon hejar på AIK så är ju handlingarna I sig ofrivilliga om det skulle visa sig att hon egentligen gillar Elfsborg.

Då har du inte fattat lagen.

Läs och försök att fatta:

Då har hon ljugit och är en skitstövel. Men det är inte olagligt av henne att ljuga och säga att hon hejar på AIK. Det har inget med själva samlaget att göra.

En utebliven kondom/ett icke avbrutet samlag har med själva samlaget att göra, det är rentav en del av samlaget. Och finns inte samtycke till utebliven kondom/ett icke avbrutet samlag, så är det = våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in