Jag läste just en brittisk analys, som kommer fram till att Iran sannolikt har valt att försöka "korrigera" tillämpningen av MoU:n från start, istället för att se mellan fingerarna och hoppas att det blir bättre framöver.
En av de bakgrundsfaktorer som väger rätt tungt i analysen (och som jag redan hade glömt bort

) är Khameneis "godkännande" av MoU:n. Den gör det väldigt klart att det INTE är ett alternativ för (resten av) den iranska regimen att backa på en enda enskild punkt, tvärtom leder det till att han INTE godkänner att Iran förhandlar med USA.
Jag undrar om USA också glömt bort den biten, men Khameneis ord är i princip "lag" i Iran.
Enligt analysen är det därför självklart att Iran reagerar som man gör, men Irans reaktioner är egentligen ett försök till konstgjord andning för att hålla fredsprocessen och MoU:n vid liv. För om de INTE kan lova Irans högste ledare att de fortsättningsvis litar på att USA håller sin del så gäller inte hans godkännande av MoU:n. Och då är det MoU:n i helhet som blir "null and void".
Khamenei gjorde ju väldigt tydligt att han själv var av annan åsikt, men att han valde att lita på regimens förespråkare för att de försäkrade honom om att MoU:n kommer att fungera. Nu är det (redan) klart att MoU:n inte fungerar, och den lever därför på nådetid. Och vad Irans förhandlare än har kommit överens så spelar det ingen som helst roll om Khamenei tar sin hand från MoU:n, då är USA och Iran tillbaka på noll. Eller kanske -100 är en bättre beskrivning.
Återigen, antingen vet USA det här och har planerat att använda det för att stjälpa det avtal Trump just undertecknat, eller så är de sådana satans idioter att de inte ens satt sig in i hur motståndaren tänker och fungerar. Take you pick, men slutresultatet kommer snart att vara detsamma: en "död" MoU.