2026-06-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dressingdress
Har man sett Fanny&Alexander minns man Biskopens hem, strikt,tomt,kallt, färglöst. Den känslan finns i deras gotlandhus,ångest
Haha,spot on!
Citera
2026-06-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Haha,spot on!

Elsa är verkligen helt personlighetslös. Hon representerar färgen beige rent intellektuellt och själsligt. En ljus färg vars enda egenskap är att man kan täcka över den med andra(s) färger. Lätt att måla över, lyser aldrig igenom.
Citera
2026-06-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berlinmuriel
Har jag drömt att hon sagt i podden att övervåningen och nedervåningen i Gotlandshuset skiljer sig så himla mycket åt och att de ska inreda utifrån det? Själv ser jag absolut ingen skillnad, utan dagens bild från vardagsrummet på övervåningen är precis så beige, tom och trist som resten av huset.

Har läst det på bloggen. Det enda syftet med det var väl att kunna måla med plast-färg på övervåningen i betalt samarbete istället för ÄGGOLJETEMPERAAAAAAAAA (som är ett av elsas mest använda ord ))) på nedervåningen
Citera
2026-06-28, 09:04
Medlem
Gästrummet det tråkigaste gästrum jag nånsin sett...! Tänk att endast en sån sak som fina tapeter kunde ha gjort en enorm skillnad! Eller tänka att "jag äääälskar beige,och hela huset är beige,men mina gäster förtjänar att få det roligare och snyggare med färg,mönster,möbler,konst,personlighet..!"
Citera
2026-06-28, 09:14
Medlem
Men varför hela fridens namn har de sovrummet på nedervåningen? Sängen ser ju helt malplacerad ut där , och rummet på övervåningen med sängen ser också jättemärkligt ihoptryckt och trångt ut.
Varför inte ha sovrummet i det övre rummet, och ett fint vardagsrum med bäddsoffa för gäster i det nedre rummet? Hur gör man om man vill hänga i soffan en regnig dag men någon gäst är trött eller till och med sjuk kanske och behöver vila?
Tycker Elsa går från oklarhet till oklarhet.
Och tror egentligen hon fattar att detta är den sämsta lösningen men nu kan hon inte ge sig
Citera
2026-06-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Men varför hela fridens namn har de sovrummet på nedervåningen? Sängen ser ju helt malplacerad ut där , och rummet på övervåningen med sängen ser också jättemärkligt ihoptryckt och trångt ut.
Varför inte ha sovrummet i det övre rummet, och ett fint vardagsrum med bäddsoffa för gäster i det nedre rummet? Hur gör man om man vill hänga i soffan en regnig dag men någon gäst är trött eller till och med sjuk kanske och behöver vila?
Och tror egentligen hon fattar att detta är den sämsta lösningen men nu kan hon inte ge sig
Men var är själva vardagsrummet , så sjukt konstig planering, var sover ungen?
Citera
2026-06-28, 09:53
Medlem
Citat:
Det som jag tycker är provocerande,är att hon har noll personlighet och kunskap om inredning,noll egna ideer,tafflig klädstil när det kommer till att iklä sig nåt annat än en vintageklänning,har världens tråkigaste beiga förutsägande blogg,en kejsare utan kläder som drar in miljoner på sin...ja vaddå egentligen,på att vara en snygg beige bloggare? Hon må vara hur gullig person som helst,men för mig är det obegripligt att hon har följare öht.Eller så är folk helt enkelt jätteimpade av hennes icke-stil?
Senast redigerad av petroliumxx 2026-06-28 kl. 09:57.
Citera
2026-06-28, 09:58
Medlem
Citat:

Håller med att det ser väldigt ihoptryckt ut och en märklig blandning av möbler i vardags/gästrummet. Så kan det ju vara i sommarhus för att man tar med saker som blivit över hemma eller köper billigt från ställen nära sommarhuset. Men här har de ju köpt mkt nytt. Tyckte det verkade vara en bättre planlösning i förra huset även om det var mindre rum.

Överlag ser det avskalat ut, men inte särskilt harmoniskt ut, trots det.

Citat:
Ursprungligen postat av dressingdress
Men var är själva vardagsrummet , så sjukt konstig planering, var sover ungen?

Han har ett eget rum, också på övervåningen. Det vänstra rummet på den här planritningen. Här är nedre våningen.
Citera
2026-06-28, 10:35
Medlem
Citat:

Allt handlar om att Elsa är egoistisk och vill ha det vackraste rummet till sig själv. Där hon kan ta selfies och gå omkring och njuta. Det är så tydligt. Övervåningen är ju tyvärr inte gammal på det sätt som hon egentligen skulle vilja ha det. Där är det lite mer vinklar och vrår och skulle bli otroligt mycket charmigare med riktig cottage-känsla. Mönstrade tapeter, färgade textilier, gulliga gardiner, gamla blandade möbler i trä. Jag tycker det där rummet däruppe är så fult och själlöst!!!
Citera
2026-06-28, 13:34
Medlem
Citat:

Det ser dessutom både opraktiskt och obekvämt ut att sova så nära fönsternischerna: https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/55358598017/in/photostream/
Verkligen dålig feng shui, även om jag inte tror på det. 😉 Och som du skriver kommer hon inte ge sig, hon är ju så okonventionell och vill leva på ett annat sätt!
Citera
2026-06-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Håller med att det ser väldigt ihoptryckt ut och en märklig blandning av möbler i vardags/gästrummet. Så kan det ju vara i sommarhus för att man tar med saker som blivit över hemma eller köper billigt från ställen nära sommarhuset. Men här har de ju köpt mkt nytt. Tyckte det verkade vara en bättre planlösning i förra huset även om det var mindre rum.

Överlag ser det avskalat ut, men inte särskilt harmoniskt ut, trots det.

Han har ett eget rum, också på övervåningen. Det vänstra rummet på den här planritningen. Här är nedre våningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Allt handlar om att Elsa är egoistisk och vill ha det vackraste rummet till sig själv. Där hon kan ta selfies och gå omkring och njuta. Det är så tydligt. Övervåningen är ju tyvärr inte gammal på det sätt som hon egentligen skulle vilja ha det. Där är det lite mer vinklar och vrår och skulle bli otroligt mycket charmigare med riktig cottage-känsla. Mönstrade tapeter, färgade textilier, gulliga gardiner, gamla blandade möbler i trä. Jag tycker det där rummet däruppe är så fult och själlöst!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Berlinmuriel
Det ser dessutom både opraktiskt och obekvämt ut att sova så nära fönsternischerna: https://www.flickr.com/photos/elsabillgren/55358598017/in/photostream/
Verkligen dålig feng shui, även om jag inte tror på det. 😉 Och som du skriver kommer hon inte ge sig, hon är ju så okonventionell och vill leva på ett annat sätt!

Precis, det ser helt skevt ut. Det här huset de köpt verkar inte alls passa deras behov, utan främst fungera som en kuliss.
Jag är tämligen säker på att Elsa fastnade för det här huset för att det är mest likt vad hon tänker sig att ”idolerna” på Österlen och i Danmark har. Elsa vill ha likadant helt enkelt, och pressade fram ett husköp. Jag har svårt att se att Pontus tyckte det var lika viktigt med nytt hus.
Däremot jättefint att huset blivit renoverat från grunden nu, fint att rädda ett gammalt hus.
Men sovrummet är gräsligt! Sängen är helt fel placerad där och alldeles för hög i ett rum med den låga takhöjden!
Citera
2026-06-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Tror hon tänkt "Varje morgon ska jag gå direkt från sängen ut i det daggvåta gräset,ååh vad härligt".Och därför har de sovrummet på nedervåningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in