2026-06-28, 09:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Totalt orimligt, tjänstefel. Polisen ska utreda och anmäla brott, inte utmäta!
Citera
2026-06-28, 09:17
Medlem
Ska polisen ha rätt att försätta folk i nödläge bara för liiite pengar.

Det är ju bara pengar - inte hälsa liv.

I detta fall skulle ju bilen bara hem inte reggas över på andra osv.

Kronofogden: Ska de ta emot bilar som är osäljbara sett till kostnaderna
för förfarandet.

Kommer kvinnan som äger bilen att få tillbaka den - vem ska betala - det
finns ju ett knippe kostnader involverade i detta redan o de ökar väl när
bilen förvaras någonstans
Citera
2026-06-28, 09:49
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jag är anhörig till de som var med, därför vet jag hur det gick till på plats.

Bra då kan du berätta mer.

Visste kvinnorna att bilen hade flera fel? Upplyste de polisen om det eller var det polisen som upptäckte felen?
Vad gjorde de kl 01 där ute på vägen?
40 minuter från "hemmet" skriver du. Bor de allihopa tillsammans?
Citera
2026-06-28, 09:53
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jag är gammal nog i gemet att fatta att någonstans i den här soppan finns det något som inte berättas.

Gissar att polisen:

1. Erbjöd skjuts som nekades

2. Erbjöd att ringa taxi som nekades

3. Erbjöd att kärringarna de facto körde raka vägen hem till ägaren först och att indrivningen tog plats där vilket vägrades.

Allt för att få behålla skruttbilen.

Nyheter likt dessa är så värdelösa för varje människa kan sitta och bli upprörd över sin egna version över hur situationen gick till. Det du skriver är en möjlighet som jag också kan tänka mig, men det får man aldrig veta. Andra gottar sig att "grovt kriminella kärringar" egentligen förtjänar piskrapp hela vägen hem så polisen var gulligt snäll som lät dom gå själva. Ytterligare andra tror sig att dom blev lämnade 40 min från hemmet i en stad så det var inga problem att åka kollektivt/taxi kl 1 på natten en vardag.

Det är i princip alltid en hund begraven eller detalj utelämnad som kan vrida hela historien 180 grader.
Citera
2026-06-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Huh? När skedde detta? Måste helt ha missat när vi gjorde det straffbart att ha skulder? Är det fängelse på straffskalan?

Denna typ av utmätning.

Men bra när jag blir gammal ska ja ta alla SMS lån jag kan.
Citera
2026-06-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Den skuldsatte torde vara 60- då hennes mamma och moster var runt 80

Precis. Förändrar inget.
Citera
2026-06-28, 09:55
Medlem
Citat:
Tyvärr inte i det här fallet. Det var svenska kvinnor.
WT är ett tillstånd, inte en hudfärg.

Polisen gjorde rätt. Kärringarna hade kunnat ringa en taxi.

Dessutom , ut.och köra mitt i natten med sjuklig morsa i en rishög får alla lampor att blinka på WT radarn.
Citera
2026-06-28, 10:12
Avslutad
För det första så är det kronofogden som fattar beslut om att ta bilen, polisen verkställer beslutet.
Har vi all info, var det mitt ute på en öde väg, 20 minus och de stod i en snödriva?
Ska man slippa ansvar för att man är ute och far mitt i natten?
Lämnades de för att polisen lackade ur på deras pissiga inställning och attityd eller för att de skulle åka på ett jobb?

Helt enkelt vet vi för lite men vissa saker är ju utrett, det fanns en skuld och det fanns något kronofogden kunde utmäta.
Senast redigerad av Amitriptylin 2026-06-28 kl. 10:23.
Citera
2026-06-28, 10:13
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Finns det kriminalitet bakom skulderna?

I så fall får de skylla sig själva och får klaga på sina egna familjemedlemmar som försatt de i sitsen.
Citera
2026-06-28, 10:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Precis så, vad hade man gjort om bilen som hade gått ”hela 30 tusen mil” hade packat ihop längs vägen? Vem hade man skylt på då att man måste kalla på hjälp?
Nä det här är ett jävla joll, om jag får en känsla av att TS är nära anhörig om inte den ”drabbade”, det är ugglor begravda här 😅

Ett visst eget ansvar krävs också så håller helt med dig.
Skulle polisen skjutsa hem alla babbar och annat skräpfolk när de blir av med bilen så hade man säkerligen klagat på det också.

Samma regler ska gälla alla människor helt enkelt och polisen har säkerligen mycket viktigare saker att göra än att köra taxi.

Samma sak när man läser snyfthistorier om folk som inte får en ambulans då de helt enkelt inte anser att behovet finns. Att samma person då helt enkelt inte ringer en taxi om det nu är så illa och de anser att de måste in till akuten.
Citera
2026-06-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hette de Grönroos, Långström, Palm
De är kanske inte 80.

Min gissning också.

Det har ju kommit ut unga poliser som är helt tappade på huvudet, men att polisen skulle sätta två skötsamma äldre damer med hälsoproblem på en landsväg kl 01:00 låter helt osannolikt.

Det tycker jag.
Iallafall under dessa omständigheter.
Citera
2026-06-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Beslut om att beslagta tillgångar fattas aldrig av en ensam liten polisassistent vid vägkanten, utan av vakthavande befäl hos Kronofogdemyndigheten.

Så konstaplarna i bilen bör inte och lär inte bli avskedade.

Är du dum på riktigt?

Beslutet att lämna tanterna på platsen togs ju oxå av någon, eller hur?

Man kunde ha kört de till närmsta busshållsplats, eller hem för den delen, eller ringt en taxi åt dom.

Det ligger ändå på polisen att säkra tryggheten för allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in