2026-06-28, 05:39
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
uber? Bolt? Taxi?
Citera
2026-06-28, 06:17
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Polisen tar inte beslut åt Kronofogden, dem kontaktar Kronofogden som sen tar dessa beslut, precis som det ska vara om folk har skulder, beslutat av våra politiker, finns inget mer att diskutera här, man hade säkert även fått skjuts hem av poliserna om man varit trevlig mot dem, antar att så inte var fallet när man fick lösa egen skjuts, sånt är livet, man får vad man förtjänar!
Citera
2026-06-28, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.
Varför inte ringa en taxi? Det låter ju lite märkligt att dessa kvinnor var så skröpliga, men orkade vara uppe kl 01 på natten?
Citera
2026-06-28, 06:26
Medlem
Zoologens avatar
Naturligtvis ska folk betala sina skulder, det är en självklarhet. Men det jag tycker är anmärkningsvärt är det gick ut över två 80-åriga kvinnor, varav åtminstone en med grava hälsoproblem.

De här poliserna kan inte vara speciellt empatiska, eller kanske har de inte några egna mor- eller farmödrar. Jag trodde att den svenska polisen var bättre utbildad, men tydligen var det fel.

Fast det kanske handlade om några måndagsexemplar som slunkit igenom polisskolan.
Citera
2026-06-28, 06:33
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med. Att ringa en taxi är också ett alternativ vid sånna här tillfällen, någon av tanterna måste ändå haft ordnad ekonomi och kunna betala en taxi.
Att åka iväg och vara ute till klockan 01:00 var tydligen inga problem fast alla kärringarna var nästan halvdöda men så fort de vart av med bilen så kunde de dö mär som helst.

Man får stå för konsekvenserna av sitt leverne och fler borde verkligen få uppleva detta.

Precis så, vad hade man gjort om bilen som hade gått ”hela 30 tusen mil” hade packat ihop längs vägen? Vem hade man skylt på då att man måste kalla på hjälp?
Nä det här är ett jävla joll, om jag får en känsla av att TS är nära anhörig om inte den ”drabbade”, det är ugglor begravda här 😅
Citera
2026-06-28, 06:48
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Antingen trollar du eller så borde du omyndigförklaras. Inget legitimerar att polisen lämnar äldre kvinnor vid en vägkant, i synnerhet inte på natten, och i synnerhet inte 80-åriga kvinnor med allvarlig hälsoproblematik.

Dessa poliser måste få sparken. JÄTTESPARKEN!!!

Haha, jävla sosse, JÄTTESOSSE, ponera att detta var den enda eller en av kanske två patruller i en liten stad, är det rimligt att dem då skjutsar runt kättingar i 1,5 timme?
Om WT hade varit på semester i norra landet med dessa fylletanter, hade det fortfarande krävts att man fått statens hjälp att ta sig hem?
Jävla klåpare.
Nej självklart inte, det är inte det vi har polisen till, hade WT bott i närheten hade dem säkert fått skjuts om dem bemött ordningsmakten med respekt.
Polisen stod kvar och väntade på bärgare och då hade kärringarna haft chansen att ringa taxi, men stod antagligen och tjatade istället för att lösa problemet!
Polisen har gjort allt enligt regelboken här.
Senast redigerad av ImNotGuilty 2026-06-28 kl. 06:59.
Citera
2026-06-28, 06:56
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte ovanligt att äldre missar att betala skulder. Inte alltid för att de inte har pengar, utan för att de är dementa i olika omfattning och har glömt att betala, eller inte visste att de var skyldig pengar, eller pga sjukdom inte kunnat betala sina räkningar..

Det här att polisen får ta fordon på plats på MISSTANKE är faktiskt djupt rättsosäkert. De kan i praktiken ta en bil som tillhör någon annan i beslag som tvärtom är utlånad.

Att lämna två 80+-åringar på detta sätt är förstås totalt oacceptabelt oavsett skulder eller inte.

Vad håller du på med?
Förstör hela tråden med ditt hitte på och dina lögner.
KRONOFOGDEN har beslutat att bilen ska omhändertas, polisen handräcker, personen med skulder var inte en dement 80-årig kärring, borde haft all tid i världen att ringa efter skjuts/taxi då polisen säkerligen stod kvar länge och väntade på bärgare.

Så hela ditt inlägg är rappakalja!
Senast redigerad av ImNotGuilty 2026-06-28 kl. 07:29.
Citera
2026-06-28, 07:57
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Finns bara en sorts fok som åker runt med både moster och mamma i bilen kl 1 på natten. Kan tänka mig att polisen fick skit direkt vid stoppet och tröttnade. Nu är dom som vanligt kränkta och vill ha skadestånd. Hoppas i så fall att det går direkt till KF.
Citera
2026-06-28, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ja, 80-åriga kvinnor är ju kända för att sätta sig upp mot autoritetspersoner som poliser.

Alla i bilen var inte av denna ålder. Sedan finns det en hel del äldre som inte bara sitter tysta.
Är det dessutom invandrare kan de säkert hålla på o tjattra hur länge som helst.
Det kan räcka med att man har åsikter om något polisen påstår för att polisen skall ilskna till.
Toleransen hos en enskild polisman är oftast väldigt låg. Det i kombination med att det sällan utgår personliga straff för vad polisen hittar på gör att de tar till saker som det här.

Med förutsättning att berättelsen stämmer.
Citera
2026-06-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Finns bara en sorts fok som åker runt med både moster och mamma i bilen kl 1 på natten.
Det är knappast ovanligt att man efter en familjehögtid eller liknande skjutsar hem 80-åriga mamma och dennes lika gamla syster mitt i natten.

Däremot tror jag att det saknas några avsnitt i berättelsen.
Citera
2026-06-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det skall dock påpekas att det man ser i den serien är alltså efter en rättsprocess och domstolsbeslut om utmätning. Det handlar inte om beslut på plats från enskilda tjänstepersoner.
Först måste alltså domstolen fatta beslut om att skicka bailiffs till utmätning, personen som skall utmätas måste också ges 7dagars förvarning om att utmätning kommer ske.

Det är alltså mycket stor skillnad mot Sverige. I Sverige kan KFM dyka upp när som helst och de kan via polisen ta egendom när som helst och var som helst via polisen.
Processen för att fastställa skuld är också extremt rättsosäker i Sverige jämfört med i princip hela världen.
Skulle ändå vilja påstå att kronofogden i Sverige är mildare i sin behandling. Nu är det dessutom så att utifrån gällande lagstiftning är det inte vilken polis som helst som får beslagta saker som denna bil det är en speciellt utsedd polisman
Citera
2026-06-28, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Ja, 80-åriga kvinnor är ju kända för att sätta sig upp mot autoritetspersoner som poliser.

Tro mig, 80-åriga kärringar kan ha ett mycket olämpligt språkbruk i sina kontakter med myndighetspersoner. Inte helt osannolikt att så var fallet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in