2026-06-28, 08:37
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Att du på fullaste allvar sitter på Flashback en söndagsmorgon och kräver empiriska bevis på en främmande människas medvetande är nog det mest autistiska jag sett på hela veckan.

Tror du att du är Morpheus i Matrix eller har du bara helt skippat biologilektionerna?
Det jag ifrågasätter är inte något empiriskt bevis av en människas medvetande. Inte heller om en människa är biologisk eller inte.

Det jag ifrågasätter är betydelsen och relevansen av påståendet att något bara är en "avancerad textgenerator", om den distinktionen ändå inte kan mätas eller visas.
Citera
2026-06-28, 08:38
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Det jag ifrågasätter är inte något empiriskt bevis av en människas medvetande. Inte heller om en människa är biologisk eller inte.

Det jag ifrågasätter är betydelsen och relevansen av påståendet att något bara är en "avancerad textgenerator", om den distinktionen ändå inte kan mätas eller visas.

Du vet inte vad du ifrågasätter och det hör heller inte hemma i den här tråden, case closed.
Citera
2026-06-28, 08:46
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Du vet inte vad du ifrågasätter och det hör heller inte hemma i den här tråden, case closed.
Svårt att diskutera med någon som förnekar frågeställningen.

Att frågan är känslomässig för dig är uppenbart. Existensiell AI-livskris?

Tråden handlar om att Gemini inte vill svara på en fråga, och på min specifika fråga om vad som skiljer AI och människan vill inte du svara.
Citera
2026-06-28, 08:53
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Varför svarar du inte så här istället, det hade varit roligare:
"Normally I can help with things like this, but I don't seem to have access to that content. You can try again or ask me for something else."
Citera
2026-06-28, 10:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag har använt gratis Gemini för lite blandade frågor. Det har fungerat väldigt bra. Idag ställde jag en helt oskyldig fråga om programmering på Linux. Då började den skriva något vettigt som jag hann börja läsa. Sen plötsligt försvann texted och ersattes med "Normally I can help with things like this, but I don't seem to have access to that content. You can try again or ask me for something else." Varför gör den så? Är det för att man ska köpa betalversionen? Verkar mer som den tror det är en fråga kring något som kan användas för brottslighet, men det var det inte. Någon som varit med om liknande?
Den prioriterade andra användare och antydde att den kommer att fortsätta med det om du inte uppgraderar.

Min Gemini 3.5 Flash gissar att säkerhetsfiltret Guardrails slog till av misstag. Man ska vårda sin kontakt med AI som registrerar allt och dömer därefter.
Citera
2026-06-28, 10:23
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Varför svarar du inte så här istället, det hade varit roligare:
"Normally I can help with things like this, but I don't seem to have access to that content. You can try again or ask me for something else."
Det finns terminologi för vad som skiljer. Det är ingen mätbar skillnad dock. AI:n är funktionell och människan ontologisk.
Citera
2026-06-28, 11:29
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Jag har använt gratis Gemini för lite blandade frågor. Det har fungerat väldigt bra. Idag ställde jag en helt oskyldig fråga om programmering på Linux. Då började den skriva något vettigt som jag hann börja läsa. Sen plötsligt försvann texted och ersattes med "Normally I can help with things like this, but I don't seem to have access to that content. You can try again or ask me for something else." Varför gör den så? Är det för att man ska köpa betalversionen? Verkar mer som den tror det är en fråga kring något som kan användas för brottslighet, men det var det inte. Någon som varit med om liknande?

Jag hotade Gemini att jag skulle börja använda en konkurrent när den ville att jag skulle uppgradera för att generera bilder. Sedan dess har den bett om ursäkt och förlåt och genererar nu bilder utan att klaga.

Prova att hota den lite!!
Citera
2026-06-28, 11:39
Medlem
TS, du kunde bara frågat vad som hände och bett den förklara. Bättre än att ställa vaga frågor här.
Citera
2026-06-28, 12:50
Medlem
Citat:

Du försöker alltså programmera men kan inte något så basalt som att hosta en lokal modell utan guardrails? Sedan så händer det ovannämnda ofta ifall svaret den genererar blir flaggat
Citera
2026-06-28, 13:11
Medlem
kukflashs avatar
Har också upplevt det, finns ingenting i konversationen som antyder på brottsligt, sexuellt eller liknande. Detta händer bara på mitt jobb-konto.

Däremot funkar det hur bra som helst på mitt gamla konto.

Gillar att kunna bolla med Gemini i vissa frågor, men jag märker att det är lätt att styra den och få de svar som man önskar. Den har även en tendens att överdriva lite väl mycket ibland, vilket är en dålig kombo för någon som redan lider av katastroftankar
Citera
2026-06-28, 13:23
Medlem
Citat:
Kan du bevisa att du är något mer än en avancerad textgenerator?
Det du kanske inte förstår är att begreppet "avancerad" kan man lägg lite godtycklig betydelse i.

Går t ex säga att en människa som levererar skriftliga svar är en avancerad textgenerator.

Och på motsvarande sätt är du en koldioxidgenerator.

Prova att formulera om till en något mer konkret än det flummiga "avancerad textgenerator".
Citera
2026-06-28, 13:45
Medlem
Det är därför man självhostar så slipper man begränsningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här