2026-06-28, 00:44
Medlem
Ponera en webbplats, vi kan ta Flashback som exempel, ett forum där diskussion och omröstningar sker.
Om Flashback hade velat se till att alla som skriver inlägg eller röstar i omröstningar är svenskar, då hade man givetvis tänkt på BankID, som vi nästan alla som bekant är slavar under idag.
Om man däremot hade velat att se till att varje användare samtidigt är så anonym som möjligt, särskilt emot webbplatsen men helst även de som utfärdar BankID; vad hade behövts implementeras utav BankID och webbplatsen? Hade det varit möjligt?
Hade inte detta varit en åtrovärd funktion av BankID, där man kan identifiera sig som en person som är svensk, med personnummer, utan att ge den datan (helst till någon).

Vad jag förstått så kan en lösning vara sk. Zero-Knowledge proofs (ZKP) och anonyma identitetsprotokoll, inget jag vet mycket om men jag hoppas att andra med insikt hade kunnat belysa det mer. I dagens samhälle så vill staten givetvis ha kontroll och översikt kring allt du gör så det finns säkert inte några incentiv till detta förutom folkets, men om vi leker med tanken?

Även om staten inte vill så hade vi alltså kunnat ha ett system där staten/BankID verifierar "du är en verklig person från Sverige" utan att behöva veta vem du är. Det hade motverkat spam, bottar, utländsk påverkan - samtidigt som det bibehållit en andel integritet.

Borde vi inte slåss för det isåfall?
Senast redigerad av enonil 2026-06-28 kl. 01:29.
Citera
2026-06-28, 00:51
Medlem
Flashback lär knappast vara intresserade. Här får du skriva på svenska, engelska, norska och danska. Och det finns inga regler för att det måste vara ditt modersmål.

Möjligtvis hade Flashback då varit intresserade av att ingen missbrukar flera konton. Där skulle det kunna vara användbart. Däremot tror jag Flashback prioriterar anonymiteten mycket högre.

Men visst är det tekniskt möjligt. Ser dock inte riktigt vad det är vi ska slåss för.
Citera
2026-06-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Flashback lär knappast vara intresserade. Här får du skriva på svenska, engelska, norska och danska. Och det finns inga regler för att det måste vara ditt modersmål.

Möjligtvis hade Flashback då varit intresserade av att ingen missbrukar flera konton. Där skulle det kunna vara användbart. Däremot tror jag Flashback prioriterar anonymiteten mycket högre.

Men visst är det tekniskt möjligt. Ser dock inte riktigt vad det är vi ska slåss för.
Jag tog endast Flashback som ett exempel. Jag säger inte att jag vill att bara svenskar ska få kunna uttrycka sig här. Vi kan säga ett svenskt politiskt partis webbplats som ett annat exempel, där hade du inte velat ha konton från andra länder som påverkar.
Citera
2026-06-28, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enonil
Jag tog endast Flashback som ett exempel. Jag säger inte att jag vill att bara svenskar ska få kunna uttrycka sig här. Vi kan säga ett svenskt politiskt partis webbplats som ett annat exempel, där hade du inte velat ha konton från andra länder som påverkar.
Rent tekniskt är det ju typisch möjligt på ett relativt enkelt sätt. Du behöver en mellanaktör mellan BankId och forumet ifråga. Ett problem med den approachen är att du tvingas lita på mellanaktören, och även i viss mån BankId. Så då behöver vi en mellanaktör som lovar och svär på dina barns grav att de enbart kommer att ge födelseland till forumet vid varje request. Just denna grej har potential att betraktas som enormt rasistisk, så det skulle nog behövas att mellanhanden kan erbjuda lite mer, exempelvis anonym åldersverifiering.

Men just med åldersverifiering kan det nog explodera rätt stort snart, med de ZKP du pratar om. Och om det börjar slå, så är det nog inte omöjligt att de kommer inkludera mer än bara ålder.
Citera
2026-06-28, 01:10
Medlem
Citat:
Rent tekniskt är det ju typisch möjligt på ett relativt enkelt sätt. Du behöver en mellanaktör mellan BankId och forumet ifråga. Ett problem med den approachen är att du tvingas lita på mellanaktören, och även i viss mån BankId. Så då behöver vi en mellanaktör som lovar och svär på dina barns grav att de enbart kommer att ge födelseland till forumet vid varje request. Just denna grej har potential att betraktas som enormt rasistisk, så det skulle nog behövas att mellanhanden kan erbjuda lite mer, exempelvis anonym åldersverifiering.

Men just med åldersverifiering kan det nog explodera rätt stort snart, med de ZKP du pratar om. Och om det börjar slå, så är det nog inte omöjligt att de kommer inkludera mer än bara ålder.
Varför måste vi införa en mellanaktör? BankID borde väl kunna införa detta själva? Eller menar du att på grund av deras antagliga ovilja så behövs en mellanaktör? Det är vad vi ska slåss för isf, som svar på din fråga.
Citera
2026-06-28, 01:15
Medlem
Citat:
Varför måste vi införa en mellanaktör? BankID borde väl kunna införa detta själva? Eller menar du att på grund av deras antagliga ovilja så behövs en mellanaktör? Det är vad vi ska slåss för isf, som svar på din fråga.
Visserligen skulle de väl kunna det, men jag skulle också misstänka att de själva hellre skulle vilja låta en mellanaktör fixa det. De har redan mellanaktörer för mycket. Loggar du in på en sida med Bankid så kommer du med 99% sannolikhet att ha med en mellanaktör att göra.

Plus att jag tänkte att du menade att någon skulle bygga detta från scratch.
Citera
2026-06-28, 01:20
Medlem
Citat:
Visserligen skulle de väl kunna det, men jag skulle också misstänka att de själva hellre skulle vilja låta en mellanaktör fixa det. De har redan mellanaktörer för mycket. Loggar du in på en sida med Bankid så kommer du med 99% sannolikhet att ha med en mellanaktör att göra.

Plus att jag tänkte att du menade att någon skulle bygga detta från scratch.
Okej, utveckla gärna det, jag vet som sagt inte mycket om hur det fungerar på den nivån. Även för en lekman så känns det väl som att desto fler mellanaktörer, desto mindre säkert och anonymt blir det...? Hade någon kunnat bygga det "från scratch" och göra det säkert utifrån min premiss?
Citera
2026-06-28, 01:28
Medlem
Citat:
Okej, utveckla gärna det, jag vet som sagt inte mycket om hur det fungerar på den nivån. Även för en lekman så känns det väl som att desto fler mellanaktörer, desto mindre säkert och anonymt blir det...? Hade någon kunnat bygga det "från scratch" och göra det säkert utifrån min premiss?
Beror ju lite på. Det finns "säkra" metoder som liknar de jag pratar om, men de har nackdelen att säkerheten vilar på trust. Vi kan ju lätt skapa en mellanaktör som tar ett personnummer, verifierar med bankid att den personen önskar få detta kollat, och skickar till folkbokföringens api och där plockar ut födelseort och enbart skickar tillbaka det till webservern. Så länge varken Bankid eller Skatteverket för loggar över den transaktionen är det lugnt, om du även kan lita på mellanaktören.

Men jag ska erkänna att jag spånar en del om saker jag är långt ifrån expert på.

Men vad menar du med svensk? Om du menar "etniskt svensk" så tror jag det hela kan bli rätt problematiskt.
Citera
2026-06-28, 01:36
Medlem
Citat:
Beror ju lite på. Det finns "säkra" metoder som liknar de jag pratar om, men de har nackdelen att säkerheten vilar på trust. Vi kan ju lätt skapa en mellanaktör som tar ett personnummer, verifierar med bankid att den personen önskar få detta kollat, och skickar till folkbokföringens api och där plockar ut födelseort och enbart skickar tillbaka det till webservern. Så länge varken Bankid eller Skatteverket för loggar över den transaktionen är det lugnt, om du även kan lita på mellanaktören.

Men jag ska erkänna att jag spånar en del om saker jag är långt ifrån expert på.

Men vad menar du med svensk? Om du menar "etniskt svensk" så tror jag det hela kan bli rätt problematiskt.
Jag menar folk med svenskt personnr eller som har rösträtt i Sverige, så att de kan föra en verifierad talan på t.ex. en webbplats för ett svenskt parti.
Ja, jag vill ju maximera säkerheten och anonymiteten så den "trust" som folk vill ge lär ju endast komma till "statliga instutioner" som BankID, för nästan hela befolkningen litar på och har böjt knä till (det systemet); även om jag inte håller med om att det är rätt, så är det ett faktum.
Det här med mellanaktörer skapar bara ett nytt problem i mitt huvud, varför skulle folk acceptera det? I deras (och mitt) mind borde det vara inkluderat i BankID för att det ska vara att lita på.
Du menar säkert att under BankID så finns det mellanhänder redan som opererar, du får gärna utveckla kring det men sålänge det är under "BankID" så ska de (dvs. BankID) gå i god för säkerheten kring den här typen av verifiering jag efterfrågar, för först då är det officiellt.
Senast redigerad av enonil 2026-06-28 kl. 01:55.
Citera
2026-06-28, 03:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kommer inte gå, kommer alltid finnas någon part som sitter på informationen om vem personen är.
Citera
2026-06-28, 03:43
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Bank id är inte rätt väg att gå, inte om du vill kunna skriva vad du känner iaf..
Citera
2026-06-28, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kommer inte gå, kommer alltid finnas någon part som sitter på informationen om vem personen är.
Säg att, i värsta fall, så är det BankID som ansvarar för den informationen, inte för att vi vill men för att det inte finns någon annan utväg.
Borde vi inte kunna begära att de utvecklar en funktion för detta? De håller ju all våran annan känslig information idag, varför kan de inte införa ett token som gör att vi kan identifiera oss med BankID men utan att uppge all vår data om det nu skulle vara helt möjligt? Det är svart på vitt att de inte arbetar för oss utan endast för staten när sådana här frågor dyker upp. Det är i folkets och till viss del statens intresse men inte tillräckligt för staten då de använder "problemet" emot oss.
Jag tror verkligen inte att det hade varit svårt för dom att införa. Jag väntar på de som har expertis och erfarenhet att svara mer kring detta.
Denna acceptans och flathet är också vad som gör det hela frustrerande och varför vi borde bry oss och "slåss för" detta.. Vi kan inte fortsätta att bara acceptera saker som tar bort våra rättigheter och integritet bara för att det är en smidig digital tjänst..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in