2026-06-28, 03:31
Medlem
oljetrågs packningen svettas lite och det kommer droppar på flexröret . Fick ett pris på 1500 kr, då håller jag med oljan och filtret själv. Är det ett bra pris,vad tycker ni motor intresserade. Bilen har gått 23000mil,och fungerar perfekt. Eller finns det en annan lösning? tex oljeleaks tätning som man häller i tråget.
Citera
2026-06-28, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigbhm
oljetrågs packningen svettas lite och det kommer droppar på flexröret . Fick ett pris på 1500 kr, då håller jag med oljan och filtret själv. Är det ett bra pris,vad tycker ni motor intresserade. Bilen har gått 23000mil,och fungerar perfekt. Eller finns det en annan lösning? tex oljeleaks tätning som man häller i tråget.

Tja, vad skulle du själv vilja ha för 1-3 timmars bökigt jobb under en bil…? 73 kr….?

Det är sannolikt en hel del skruvande och pysslande om det ska göras ordentligt så det blir tätt
Citera
2026-06-28, 17:43
Medlem
Citat:
Vad ingår i det facila priset - som indikerar att jobbet tar mindre än en timma att effektuera - och vad står på offerten?
Citera
2026-06-29, 00:46
Medlem
1500kr är väl OK för att bli av med problemet?
Om du tycker det är för dyrt så gör det själv...nä tänkte väl det.
Du känner väl själv om det är ett bra pris eller inte?
Citera
2026-06-29, 02:29
Medlem
killawifes avatar
Det var ett bra pris. jag fick ett pris på 7800:- för samma jobb på en Audi 2.2t. Jag gjorde det själv istället, det tog 2 timmar typ. Oljigt, bökigt och jobbigt. Men EJ värt 7800:-.
Citera
2026-06-29, 02:52
Medlem
Citat:
Beror väl helt på hur lätt man kommer åt själva oljetråget... ÄR DET LÄTT ATT KOMMA ÅT så skulle jag själv börja i änden att känna på skruvarna så det inte är så löjligt enkelt.

1500 motsvarar strax över en halvtimmes jobb på en märkesverkstad, ca en och en halv timme på turkverksta'n och en relativt stor slant till en meck-kunnig granne för besväret! M a o billigt på "riktiga" verkstaden, normalt på Hassans Kebab och Däck och en rejäl dusör till polarn / grannen / svärsonen osv som gör det svart på sin arbetsplats billyft efter jobbet.

Pratar vi en trottoar-meck som ligger och krälar i gruset under bilen så ge honom pengarna! Det förtjänar alla som ålar sig in och ligger och skruvar med biljävlar fem - tio centimeter ovanför ögonen!
Citera
2026-06-29, 03:15
Medlem
PeterNosters avatar
Så stort läckage att det droppar ner på flexröret låter inte som det kommer från den packningen.
Har du eller verkstan analyserat det? Oljan rinner ju bara förbi den packningen när den rinner tillbaks till tråget. Min Peugeot läcker inget efter 25000 mil.

Vanligaste oljeläckaget brukar vara packboxen på motorns svänghjulssida. Brukar bytas vid kamremsbyte.
Citera
2026-06-29, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad ingår i det facila priset - som indikerar att jobbet tar mindre än en timma att effektuera - och vad står på offerten?

Ingen offert. Känner reparatören på firman. Arbetskostnad och byte av olja + filter, olja och filter köper själv på Biltema.
Citera
2026-06-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så stort läckage att det droppar ner på flexröret låter inte som det kommer från den packningen.
Har du eller verkstan analyserat det? Oljan rinner ju bara förbi den packningen när den rinner tillbaks till tråget. Min Peugeot läcker inget efter 25000 mil.

Vanligaste oljeläckaget brukar vara packboxen på motorns svänghjulssida. Brukar bytas vid kamremsbyte.
Något stort lekage är det inte,bara "svettning" runt runt tråget ,som till slut blir till dropp på avgasrörets flexrör. Verkstan har inte analyserat det men själv tycker jag att det kommer från oljetrågspackningen,kanske man skulle låta dom analysera var droppet kommer från.
Citera
2026-06-29, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Beror väl helt på hur lätt man kommer åt själva oljetråget... ÄR DET LÄTT ATT KOMMA ÅT så skulle jag själv börja i änden att känna på skruvarna så det inte är så löjligt enkelt.

1500 motsvarar strax över en halvtimmes jobb på en märkesverkstad, ca en och en halv timme på turkverksta'n och en relativt stor slant till en meck-kunnig granne för besväret! M a o billigt på "riktiga" verkstaden, normalt på Hassans Kebab och Däck och en rejäl dusör till polarn / grannen / svärsonen osv som gör det svart på sin arbetsplats billyft efter jobbet.

Pratar vi en trottoar-meck som ligger och krälar i gruset under bilen så ge honom pengarna! Det förtjänar alla som ålar sig in och ligger och skruvar med biljävlar fem - tio centimeter ovanför ögonen!
Jag efterdrog muttrarna ,lite dom jag kom åt men det ser ut att vara ganska lätt att ta loss tråget. Behöver inte lossa någon grenrörs del. Lossa muttrarna och lirka ut tråget. Själv har jag ingen lyft som verkstan har och lyften är ju halva jobbet.
Citera
2026-06-30, 23:45
Medlem
Citat:
Jag efterdrog muttrarna ,lite dom jag kom åt men det ser ut att vara ganska lätt att ta loss tråget. Behöver inte lossa någon grenrörs del. Lossa muttrarna och lirka ut tråget. Själv har jag ingen lyft som verkstan har och lyften är ju halva jobbet.
Efterdrog du nu är jag nämnde det eller hade du redan gjort det? Och det löste inte problemet?
Citera
2026-07-01, 04:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Något stort lekage är det inte,bara "svettning" runt runt tråget ,som till slut blir till dropp på avgasrörets flexrör. Verkstan har inte analyserat det men själv tycker jag att det kommer från oljetrågspackningen,kanske man skulle låta dom analysera var droppet kommer från.

Gör lite rengöring med bromsrengöring och kolla efter körning om oljan kommer på utsidan ovanför packningen.

Jag fick anmärkning för oljig motor. Hade bråttom så åkte direkt till märkesverkstan. De analyserade och bytte ventilkåpspackning. Inte fan var det därifrån oljan kom. Bilen gick igenom vid ombesiktningen mest tack vare att de gjorde motortvätt. Läckte ju som sagt från packboxen. Det var lite svårt att spåra för oljan sprider sig t.ex av luftdraget.

Kollade på Autodoc
https://www.autodoc.se/elring/14433475#oljetragspackning

Men packning på tub var vanligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in