2026-06-27, 21:42
Medlem
Hej! Det är sjukt varmt just nu, och jag är nyinflyttad i en lägenhet där BRF:en verkar ha semester. 😅

Är det någon som vet hur man öppnar de här fönstren ut mot balkongen? Jag vet att det ska gå, men jag har ingen aning om hur. Det finns ingen spak, inget snöre, och jag har redan provat att trycka på lite slumpmässiga ställen utan resultat.

Jag har tagit en bild här: https://imgur.com/a/uTk5qhG

Är det någon som känner igen den här typen av fönster och vet hur man öppnar det?
Citera
2026-06-27, 21:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Dra in din bild i ChatGPT och fråga (den svarar då nåt om att "...Försök vrida upp eller dra ut ett av handtagen. På många inglasningar fungerar det som ett spärrlås. När spärren är upplåst ska glasrutan kunna skjutas åt sidan, antingen åt höger eller vänster, på en skena").
Citera
2026-06-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Dra in din bild i ChatGPT och fråga (den svarar då nåt om att "...Försök vrida upp eller dra ut ett av handtagen. På många inglasningar fungerar det som ett spärrlås. När spärren är upplåst ska glasrutan kunna skjutas åt sidan, antingen åt höger eller vänster, på en skena").

No luck, vi går tyvärr bara i cirklar
Citera
2026-06-27, 22:11
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det borde ju vara handtag man ser på bilden. Antar att du provat trycka nedåt i högerkant på handtaget samtidigt som du drar fönstret åt sidan alternativt lyft högra ändan av handtaget.

Annars föreslår jag att du letar efter ett fabrikat på fönstren och googlar efter instruktionsbok. Annars får du nog knacka på hos grannarna och fråga.
Citera
2026-06-27, 22:13
Moderator
tobess avatar
Det verkar ju helt klart som att du ska dra i "handtaget" nedåt och till vänster, och att dom öppnas inåt. Försök i endera ända. Sen beroende på fönster måste du kanske skjuta resten av fönstren åt endera hållet för att kunna öppna upp resten
Citera
2026-06-27, 22:16
Medlem
Fick du ingen handbok för bostaden när du flyttade in? Fråga annars en granne.
Citera
2026-07-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bababoi8

Är det någon som vet hur man öppnar de här fönstren ut mot balkongen?

Är det verkligen fönster ut mot balkongen? Jag tycker det ser ut som en inglasning av själva balkongen.
Citera
2026-07-21, 18:59
Moderator
Tystnads avatar
Det skulle krävas flera mera närtagna bilder på handtagen och rutornas ramar för kunna avgöra hur det fungerar.

Ej sett just dessa på bilden men liknande vikfönster och då har det funkat som så att ena änden av varje rutas ram sitter i en skena /räls och öppnas inåt och sedan så sitter troligen hälften av fönsterna ihop och när man öppnat dessa blir det alltså typ dragspels liknande V av rutorna som sedan trycks mot kortsidan där dom ej är i vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in