2026-06-27, 15:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Och du har givetvis en källa som backar upp detta?
Själv har jag svårt att tro att ryssar åker till ett ställe där man utlyst undantagstillstånd, om det ens är möjligt att ta sig dit nu.

Ja tror jag postade källa den är postad i Krimtråden, men du kan lätt kolla det genom att fråga valfri AI om det årliga antalet turister på Gotland, och hur mycket nedgång (50-60%) där är i turismen från starten av kriget.
Citera
2026-06-27, 16:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja tror jag postade källa den är postad i Krimtråden, men du kan lätt kolla det genom att fråga valfri AI om det årliga antalet turister på Gotland, och hur mycket nedgång (50-60%) där är i turismen från starten av kriget.
Nu är det siffrorna idag som jag vill se och inget AI. Du påstod att Krim idag hade lika mycket turism som Gotland, då får du fan i mig visa siffror på det annars så ser vi det som ännu en lögn från din sida.
Citera
2026-06-27, 19:19
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Vem förser Ryssland med vapen? De har väl slut på sitt lager nu?
De får väl små inofficiella leveranser från Kina. Även om det är modern teknologi så är det inte tillräckligt men tillräckligt för att ryssarna inte ska kunna gnälla. Kina tittar nog mest roat och intresserat på vad som händer. Det är inte lönt för dem att anstränga sig när både Ryssland och USA sätter krokben för sig själv.

Det lilla ryssarna har fått från nordkorea har sannolikt hållit låg kvalitet, varit omodernt och bara fungerat när ryssland har kört sin köttkvarnstaktik för att vinna minimalt med landområden. Man har sannolikt värderat nordkoreanska soldater och materiel på samma sätt, som rena förbrukningsvaror.

Den framgång och fart Ukraina har haft i utvecklingen av sin försvarsindustri kommer studeras noga på militärskolor i många år framöver. Trots korruption (och kanske pga den) och brinnande krig har Ukraina tagit steg som modernt industritänkande normalt sett inte tillåter på den här korta tiden.

Samtidigt kan det också studeras hur Ryssland envist fortsatt med i princip samma tänkande hela tiden. Det är tydligt hur samma befälsordning råder idag som det gjorde för 60-80 år sedan. Även om ryssland har utvecklats som land sedan Sovjet föll så håller armen samma dåliga förmåga att anpassa sig som man gjorde under kommunisttiden. På kommunisttiden behövde man inte anpassa sig för man var störst och starkast. Det straffade sig bland annat i Afghanistan, men nu är det helt andra tider.

Vi får se tiden an. Personligen tror jag att vi har en mycket intressant utveckling i kriget framför oss.
Citera
2026-06-27, 20:05
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Nu är det siffrorna idag som jag vill se och inget AI. Du påstod att Krim idag hade lika mycket turism som Gotland, då får du fan i mig visa siffror på det annars så ser vi det som ännu en lögn från din sida.

Hur många turister det är på Krim nu är frågan. Men 2025 verkar de varit cirka 6 miljoner.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/114064/

Vet inte hur många turister det var på Gotland men tror att det var betydligt färre.
Citera
2026-06-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Hur många turister det är på Krim nu är frågan. Men 2025 verkar de varit cirka 6 miljoner.

Vet inte hur många turister det var på Gotland men tror att det var betydligt färre.
Enligt Putins guvernör som givetvis bara har dragit till med en siffra som han tycker låter bra.
Citera
2026-06-27, 22:10
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:

Ja, vad ska man förvänta sig från ryska diktaturens undermåligaste mytoman-konto på flashback? Psykopaterna som sprider ryska diktaturens lögner har det inte lätt idag. Psykopaten Solovyov föreslår i ryska diktaturens kloak-tv att man på ryskt manér ska stjäla ryska bankernas pengar för att finansiera krisen på Krim. Solovyov verkar inte ha googlat eller frågat AI om hur fantastisk bra det går för turistnäringen på Krim - som hävdas enligt flashbacks ökända mytoman.

Solovyov: Beslagta pengar från banker för att finansiera Krim

Putins topppropagandist Vladimir Solovyov har föreslagit att man ska ta pengar från ryska banker för att lösa problemen på det ockuperade Krim.

"Sektorn som tjänade mest pengar? Banksektorn. Så låt oss ta pengar från bankerna och skicka dem dit. Kalla det rovdjur - vad du vill," sa han.

Han krävde också att Odessa, Mykolaiv, Kiev och Charkiv skulle jämnas med marken.

x.com/nexta_tv/status/2070840819582406662
Citera
2026-06-27, 22:22
Medlem
Rumpkorvens avatar
Man önskar ju att något kul händer som när Prugoshin (eller vad han heter) tågade mot moskva.
Citera
2026-06-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
En invasion kostar för mycket i stupade soldater. Det som båda parter har ont om. Det kräver i så fall att ryssen utrymmer som de gjorde med Kherson. Inte särskilt troligt.

Kanske en manöver för att få ryssen att splittra sina styrkor.

Får de inte fram materiell och mat så är kan man inte ha soldater där. Det är ett återkommande problem i världshistoriens krig att få logistiken att fungera, fungerar den inte så är det kört. Och är det något Ryssland alltid har haft problem med så är det just det. Tidigare så tog/köpte de det de behövde av civilbefolkningen, vet inte hur det är nu, men är civilbefolkningen också avskilda från att få mat så blir det svårt.

Med det sagt så har Ryssarna också vunnit krig genom att ha annan förmåga att skaffa mat på egen hand gentemot den Svenska armén som var tränad att få mat från trossen t.ex. för att visa på hur viktigt logistiken är. Finska kriget 1808-1809, där avgjordes kriget mer eller mindre genom att den Svenska logistiken inte fungerade, och Ryssarna hade en annan logistik där de köpte mat av civilbefolkningen.
Citera
2026-06-28, 00:06
Medlem
Ograsts avatar
Ryssar i kö för att lämna Krim. De vet vad som väntar. Halvön blir allt mer obeboelig med strömavbrott, bränsle och vattenbrist.

https://edition.cnn.com/2026/06/26/europe/ukraine-crimea-pressure-russia-intl-cmd
Citera
2026-06-28, 06:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:

2025? Ni rysshoror v erkar helt desperata för att hitta nåt positivt med turismen på Krim idag!
Tror även du att det finns ryssar som åker dit nu då det råder undantagstillstånd?

Frågade även jag AI och fick följande svar;
Nej, det går inte att turista på Krim på ett säkert sätt och det avråds starkt av myndigheter. Det ryskockuperade området har drabbats av omfattande attacker mot energi- och bränsleinfrastruktur, vilket har lett till strömavbrott och bränslebrist. Situationen har skapat panik bland turister och massavbokningar är vanligt.Säkerhetsläge: Ett regionalt undantagstillstånd råder och området präglas av pågående krigföring och luftangrepp.
Citera
2026-06-28, 07:10
Medlem
negrofobens avatar
Citat:

Gotland hade nästan 10 gånger fler turister än Krim per capita 2025. Men nu är det turiskmen idag som diskuterats
Citera
2026-06-28, 08:22
Medlem
mlon.eusks avatar
Exakt vad avses med att Krim ska "falla"?

Är det etnisk rensning av ca 1.7 miljoner ryssar, eller är det folkmord på 1.7 miljoner invandrade ryssar som gäller?

Det lär inte bli fred och sammamhållning i Ukraina så länge invandrarna och ursprungsbefolkningen ska dela på samma land.

Precis som i Sverige, som har ännu större andel inkräktande invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in