2026-06-23, 11:14
Medlem
Seoulbörsen rasade tvåsiffrigt idag, teknikfrossa!
Citera
2026-06-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sluta flina!

Har allt i cash och fastigheter. Helt sjuka P/E just nu! Amerikanska tech den värsta bubblan. Spotify! Har inte aktuella siffror men sälj för i helvete!

Inte första gången man hört detta 😉
Citera
2026-06-27, 15:16
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Att det blir en krasch är närmast en naturlag, frågan är inte om utan när. Att Buffet sitter på en massa cash är en klar indikation, detta en annan lika klar indikation:

Citat:
The man who predicted the dot-com crash and the 2007 housing collapse warns that the AI bubble is the biggest in American history. Billionaire investor Jeremy Grantham reveals why it will burst, the exact strategy to protect your money, and why house prices need to fall 30%.

https://www.youtube.com/watch?v=32u5T6lO8qk

Rekommenderar intervjun för alla som är intresserade av ekonomi och investering.

Hoppas dock och tror personligen på några års ytterligare uppgång (annars är jag rökt).

Edit: Frågan är dock hur man gör för att skydda sig utöver köpa guld för säg ca 10%.
Senast redigerad av JacquesDuquesne 2026-06-27 kl. 15:19.
Citera
2026-06-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Att det blir en krasch är närmast en naturlag, frågan är inte om utan när. Att Buffet sitter på en massa cash är en klar indikation, detta en annan lika klar indikation:

Rekommenderar intervjun för alla som är intresserade av ekonomi och investering.

Hoppas dock och tror personligen på några års ytterligare uppgång (annars är jag rökt).

Edit: Frågan är dock hur man gör för att skydda sig utöver köpa guld för säg ca 10%.
Nasdaq Composite och S&P hade sin sämsta vecka på ett år och slutade väl minus alla veckans dagar om jag inte minns fel? Det mest oroande med senaste tidens tech-ras är väl att inte ens Microns superrapport lyckades vända humöret på börsen. Vad ska då få fart på det igen?

Värst var ändå torsdagen. Micron hade lämnat sin rapport efter stängning dagen före och Composite låg drygt två procent plus hela förhandeln fram till öppning för att några min efter öppning ligga en dryg procent minus. Vilken kontrast.
Senast redigerad av PablitusX 2026-06-27 kl. 15:35.
Citera
2026-06-27, 16:52
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:

Du kan googla Jeremy Grantham och valfritt årtal och det kommer finnas artiklar där han spår börskrasch och vilken otrolig bubbla vi befinner oss i. Det blir således ingen bedrift att ha "förutspått" en krasch om man är permabjörn.
Citera
2026-06-27, 17:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Du kan googla Jeremy Grantham och valfritt årtal och det kommer finnas artiklar där han spår börskrasch och vilken otrolig bubbla vi befinner oss i. Det blir således ingen bedrift att ha "förutspått" en krasch om man är permabjörn.

Exakt!
Det finns ungefär 10.000 ekonomiexperter som tillsmmans har täckt in varenda datum för supercrashen de kommande tio åren.

Han som gissat rätt anses sedan livet ut vara expert på att förutspå crasher.

Precis som om vi skulle anse att förra veckans storvinnare på lotto var bättre än andra på att gissa nästa vinstrad.
Citera
2026-06-27, 18:16
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt!
Det finns ungefär 10.000 ekonomiexperter som tillsmmans har täckt in varenda datum för supercrashen de kommande tio åren.

Han som gissat rätt anses sedan livet ut vara expert på att förutspå crasher.

Precis som om vi skulle anse att förra veckans storvinnare på lotto var bättre än andra på att gissa nästa vinstrad.

Han nämner inget årtal i intervjun, han säger att kraschen kan komma om flera år. Ni menar alltså att det inte finns ett system med bubblor och krascher om man tittar tillbaka och att detta lär återupprepa sig förr eller senare?
Citera
2026-06-27, 18:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Han nämner inget årtal i intervjun, han säger att kraschen kan komma om flera år. Ni menar alltså att det inte finns ett system med bubblor och krascher om man tittar tillbaka och att detta lär återupprepa sig förr eller senare?

Ja ja...
En sån expert...
Som en såndär förnumstig flygexpert som är väldigt oroad över flygsäkerheter och meddelar att det bara är en tidsfråga innan det händer en svår flygolycka och sedan när det sker fyra år senare meddelar att "jag har ju varnat för dethär".
Citera
2026-06-27, 18:53
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ja ja...
En sån expert...
Som en såndär förnumstig flygexpert som är väldigt oroad över flygsäkerheter och meddelar att det bara är en tidsfråga innan det händer en svår flygolycka och sedan när det sker fyra år senare meddelar att "jag har ju varnat för dethär".

En av historiens främsta investerare förstår sig inte på ekonomiska bubblor, det här greppar du minsann bättre?

Du svarade inte på min fråga: "Ni menar alltså att det inte finns ett system med bubblor och krascher om man tittar tillbaka och att detta lär återupprepa sig förr eller senare?"
Citera
2026-06-27, 19:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
En av historiens främsta investerare förstår sig inte på ekonomiska bubblor, det här greppar du minsann bättre?

Du svarade inte på min fråga: "Ni menar alltså att det inte finns ett system med bubblor och krascher om man tittar tillbaka och att detta lär återupprepa sig förr eller senare?"

Det är klart det komner hända inom tio år det fattar ju både du och jag men det är inte min definition av att förutspå något.
Citera
2026-06-27, 19:25
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Det är klart det komner hända inom tio år det fattar ju både du och jag men det är inte min definition av att förutspå något.

Positivt att du slutat tramsa dig.

Vi vet inte om det är om tio år eller ett år det är problemet som man bör vara medveten om och om möjligt skydda sig mot. Hur skyddar du dig mot en kommande krasch?
Citera
2026-06-27, 19:47
Medlem
Citat:
Positivt att du slutat tramsa dig.

Vi vet inte om det är om tio år eller ett år det är problemet som man bör vara medveten om och om möjligt skydda sig mot. Hur skyddar du dig mot en kommande krasch?

Skydda sig? Genom att ligga lång såklart. Skulle du sälja allt på måndag, och Kraschen med stort K kommer först år 2034, tror du att den manövern hjälper dig när du suttit utanför i 8 år och missat 7% genomsnittlig årsavkastning? (Vilket ungefär är en drygt 70%-ig ökning.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in