2026-06-27, 18:43
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Fick lokalinvånarna på det tilltänkta territoriumet vara med och utforma och rösta om delningsplanen? Jag skulle bli ganska upprörd om främmande makter plötsligt fick för sig att börja dela upp Sverige.

Det du ska jämföra med är din släkt fördrivits och någon senare erbjuder dig att få tillbaka vad ni berövats. Det var dock ingen slump att du utelämnade detta stycke:

"Till skillnad från palestina, med rötter från 1800-ish, så har kungariket Israel och kungariket Juda rötter bortom antiken. Det innebär att om vi övht ska tala om någons rätt att existera så är det Israel, inte palestina."

Citat:
Så frågan är då bara hur vi ska kategorisera det judiska antisionisterna. Är de också antisemiter?

Det existerar i princip inga judiska antisionister, det är okunnig användning av begreppet. Jag utgår från att jag inte behöver förklara varför.
Citera
2026-06-27, 18:45
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Tom Trump fattar det vansinniga att spränga byggnader för att det finns enstaka stridande motståndare i dem, det här sa han om Israels krigande i Libanon.

Källa: The Independent

Det känns underligt att för en gångs skull hålla med President Trump.

"någon enstaka stridande"...

När det egentligen handlar om baser som ligger grävda under sjukhus och skolor, med sina förgreninga i tunnelsystemet under marken. Ni ljuger bra.
Citera
2026-06-27, 18:45
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Så för att man kritiserar Israels agerande är man antisionist. Varför då? Är man anti-kines om man kritiserar Kina? Är man anti-muslim om man kritiserar Iran eller Saudi? Är man anti-svensk om man kritiserar Sverige?

Du ger uttryck för en extremt fördummande ståndpunkt. Det är ogenomtänkt. Du får reflektera och tänka lite mer tycker jag.

Du är uppenbart efterbliven. Jag skriver inte om israelkritik, jag skriver att antisionism mer eller mindre = antisemitism. Punkt.

Att vara kritisk mot Israels politiska agerande har inget med antisionism att göra och jag har inte yttrat mig om israelkritik.
Citera
2026-06-27, 18:47
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
T.om IDF har själva erkänt att de MÖRDADE 80K+.
Men det vet ju inte du såklart.

Men över 750K saknas fortfarande.

Eftersom du påstår att de ökat, kan du redogöra hur denna mätning skett?

Påståendet att 750 000 människor saknas i Gaza stämmer inte. Det är en siffra som bygger på desinformation som spridits på sociala medier. Du själv sprider samma desinformation.

IslamistTroll
Citera
2026-06-27, 18:48
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Om du och IHRA tycker att jag är ”antisemit” för att jag tycker det är problematiskt att Israel mördar barn i Gaza så tänker jag: ”jaha, då får ni väl tycka det då”

Det visar bara att Israel vill undslippa ansvar för sitt omoraliska och förkastliga beteende.
IHRA och många andra gör inte skillnad mellan judiskhet och sionism. Man vill inte argumentera öppet för detta, men intar positioner som utgår från premissen att de inte går att skilja från varandra.

Det är en balansgång för judar som både ser de två som till stor del synonyma och samtidigt vill kunna dra en skiljelinje när det är gynnsamt för dem. IHRA säger t.ex. också att det är antisemitism att inte skilja mellan judar och Israel - trots att det är vad man själv inte gör när man kallar antisionism för antisemitism.

"Balansgången" sker inte så mycket genom avvägningar som genom svävande hot emot den som lyfter frågan på ett kritiskt sätt. När man petar i ordvrängandet blir svaret inte argument utan hat och karaktärsmord, men det är sedan gammalt.

Bortom ohederligt semantiskt tricksande är det dock svårt att komma ifrån att stöd till Israel har blivit en viktig del i väldigt många judars identitet, oavsett hur stödet kommer till uttryck. De själva identifierar sig med Israel, och ser kritik mot Israel som kritik mot en viktig del av den egna identiteten.

Opinionsmätningar visar att ju mer religiösa judar är, desto mer sionistiska tenderar de att vara. Men kopplingen finns även hos judar som varken är religiösa eller direkt aktiva lansdragare för entiteten. De identifierar sig med Israel ändå, utifrån premissen att de är judar, och att de själva inte gör en gränsdragning mellan judar och Israel. Och identifieringen tenderar att intensifieras när det sker händelser som hotar Israels och den globala sionismens ställning. Nu talar man t.ex. om en våg av judar som plötsligt blev aktivt sionistiska pga Hamas' motoffensiv 2023 - och jämför med judar som upplevde en pro-sionistisk väckelse i samband med sexdagarskriget 1967. Många av dessa kallades sig inte sionister tidigare, så är det svårt att dra en skarp gräns i och med att de ju aktiverades så fort det blev allvar.
Citera
2026-06-27, 18:49
Medlem
Akacia2050s avatar
Antisemitism är till för att moralisera folk som påpekar judiska brott, terror och konspirationer.

Det är avskyvärt att brott mot mänskligheten rättfärdigas på detta sätt.

Vi misstänkliggörs för vi har en åsikt eller tatt till oss fakta. Det är sovjetfasoner.

Vi påpekar brott mot mänskligheten, ni försvarar brottslingar genom att sätta epitet på oss.
Senast redigerad av Akacia2050 2026-06-27 kl. 18:51.
Citera
2026-06-27, 18:52
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Du är uppenbart efterbliven. Jag skriver inte om israelkritik, jag skriver att antisionism mer eller mindre = antisemitism. Punkt.

Att vara kritisk mot Israels politiska agerande har inget med antisionism att göra och jag har inte yttrat mig om israelkritik.
Om antisemitism = antisionism så finns det ingen skillnad mellan Israel och judar i allmänhet. Med minsta krav på konsekvens är judar isåfall kollektivt skyldiga till Israels brott, även judar utanför Israel och även israelkritiska judar.

Detta är ett dilemma för IHRA och andra sionistorganisationer som argumenterar enligt den linjen. Man har inga svar på kritiken annat än att skrika antisemit ännu högre, och därmed cementera sin etnocentriska logik ytterligare.
Citera
2026-06-27, 18:54
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Antisemitism är till för att moralisera folk som påpekar judiska brott, terror och konspirationer.

Det är avskyvärt att brott mot mänskligheten rättfärdigas på detta sätt.

Vi misstänkliggörs för vi har en åsikt eller tatt till oss fakta. Det är sovjetfasoner.

Vi påpekar brott mot mänskligheten, ni försvarar brottslingar genom att sätta epitet på oss.

Hade du varit ärlig med ditt påstående om att du bryr dig om brott mot mänskligheten så hade du inte gått efter judarna, utan en annan grupp.

https://www.thereligionofpeace.com/attacks/attacks.aspx?Yr=2025
Citera
2026-06-27, 18:59
Medlem
Niggwards avatar
Är bara Israel som kan påstå vad som är rätt/fel, judehatare eller ej.

Ex Jimmie/SD påstådd judehatare av Israel - > Sen fyller han Netanyahu’s bollar i munnen samt tar en en klapp på huvet -> Ej judehatare av Israel.

Glasklart hur det definieras och av vem
Citera
2026-06-27, 19:00
Medlem
Är man “judehatare” för att man är emot Israels agerande?

Nej. Att kritisera och motsätta sig sionisternas brott mot folkrätten är inte judehat och att medvetet sudda ut skillnaden mellan judar och sionism är däremot ett sätt att skydda sionisternas intressen genom att stämpla kritik som antisemitism försöker man tysta den och avfärda sakfrågan.
Citera
2026-06-27, 19:28
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Om antisemitism = antisionism så finns det ingen skillnad mellan Israel och judar i allmänhet. Med minsta krav på konsekvens är judar isåfall kollektivt skyldiga till Israels brott, även judar utanför Israel och även israelkritiska judar.

Detta är ett dilemma för IHRA och andra sionistorganisationer som argumenterar enligt den linjen. Man har inga svar på kritiken annat än att skrika antisemit ännu högre, och därmed cementera sin etnocentriska logik ytterligare.

Ingen påstår att alla judar är ansvariga för Israels politik. Däremot går det inte att bortse från att Israel är världens enda judiska stat med en judisk majoritetsbefolkning, vilket gör att motstånd mot just dess existens naturligt sammankopplas med antisemitism. Inte minst då det är grundligt kartlagt att antisionism och antisemitism i hela MENA-regionen är tätt sammanflätade. De som hävdar att antisionism och antisemitism alltid åtskilda fenomen, som inte har med varandra att göra, saknar stöd i verkligheten.

Det är som att frikoppla palestinier från islam, de är i hög grad religiösa fundamentalister med stark muslimsk agenda, vilket inkluderar hat mot judar.
Citera
2026-06-27, 19:36
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Ingen påstår att alla judar är ansvariga för Israels politik. Däremot går det inte att bortse från att Israel är världens enda judiska stat med en judisk majoritetsbefolkning, vilket gör att motstånd mot just dess existens naturligt sammankopplas med antisemitism. Inte minst då det är grundligt kartlagt att antisionism och antisemitism i hela MENA-regionen är tätt sammanflätade. De som hävdar att antisionism och antisemitism alltid åtskilda fenomen, som inte har med varandra att göra, saknar stöd i verkligheten.

Det är som att frikoppla palestinier från islam, de är i hög grad religiösa fundamentalister med stark muslimsk agenda, vilket inkluderar hat mot judar.
Att skriva att antisionism är lika med antisemitism kräver att man håller alla judar ansvariga för Israels politik, om man vill vara konsekvent. Att du, IHRA och andra toksionister inte gör det avslöjar en inkonsekvens, vilket var poängen.

Ni följer i stället en etnocentrisk logik där det är naturligt att ha olika måttstockar för ingrupp och utgrupp. Om du inte själv är jude och ändå har dragits in i det där så bör du omvärdera hela din existens, för då har du slirat iväg i någonting riktigt unket.
Senast redigerad av Nix-registret 2026-06-27 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in