2026-06-27, 19:32
Medlem
Kan inte riktigt förstå vad polisen har med folks eventuella skulder att göra, är inte det civilrättsligt?
Citera
2026-06-27, 19:34
Medlem
Klandalfs avatar
"Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden"

Hur man vet att personen är en halvkriminell grifter som gjort självömkan till ett varumärke.
Senast redigerad av Klandalf 2026-06-27 kl. 20:19.
Citera
2026-06-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Polisen ska självklart hjälpa till att köra hem personerna ifråga.
(Skapa ordning och trygghet i samhället)

Det är helt enkelt en konsekvens av att ta bilen mitt i natten. Man lämnar inte folk så mitt i natten, eller på dagtid heller för den delen.
Om det fanns en busshållsplats inom 200m från platsen så kunde väl det möjligen vara klassat som ok, men inte mitt i natten.

Att välja att lämna dom på plats och bara åka iväg borde leda till avsked hos polisen.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-06-27 kl. 19:58.
Citera
2026-06-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
"Anmälaren har efter olyckliga omständigheter, skriver hon, fått skulder hos Kronofogden"

Hur man vet att personen är en halvkriminell grifter aom gjort självömkan till ett varumärke.

Även om du är kriminell så ska du väl få hjälp att ta dig därifrån?
Citera
2026-06-27, 20:01
Moderator
Chantres avatar
Artikeln ger ju sken av att det är mitt ute i den småländska ödemarken de blir av med bilen. Möjligt att det var mitt i centrala Jönköping?
Citera
2026-06-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Artikeln ger ju sken av att det är mitt ute i den småländska ödemarken de blir av med bilen. Möjligt att det var mitt i centrala Jönköping?
Det var inte i någon stad. Det var på en landsväg, ungefär 20 minuter med bil från närmaste tätort.
Citera
2026-06-27, 20:06
Medlem
DenverAirports avatar
Att bränna runt i en bil mitt i natten är något man kan unna sig om man sköter sina skulder.
Citera
2026-06-27, 20:08
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.

Varför är så gamla människor ute och kör vid den tidpunkten?
Citera
2026-06-27, 20:12
Medlem
Onanikrems avatar
Kan tycka bylingen kunde skjutsat hem tanterna, men lämnat kvar den skuldsatte bilägaren vid vägkanten. Sitter man så hårt hos kronkalle har man inte råd med bil, den skall skattas, försäkras, lagas, besiktigas och tankas.
Citera
2026-06-27, 20:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vadå "till slut". Tog det dem en kvart att komma på att de hade mobilen med sig. Jävla nonsens.

Håller med. Att ringa en taxi är också ett alternativ vid sånna här tillfällen, någon av tanterna måste ändå haft ordnad ekonomi och kunna betala en taxi.
Att åka iväg och vara ute till klockan 01:00 var tydligen inga problem fast alla kärringarna var nästan halvdöda men så fort de vart av med bilen så kunde de dö mär som helst.

Man får stå för konsekvenserna av sitt leverne och fler borde verkligen få uppleva detta.
Citera
2026-06-27, 20:15
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.
Det var väl ändå deras val att väcka en anhörig. De kunde ju åkt buss, tåg, taxi, liftat eller helt enkelt gått hem. Märkligt att ens ha bil om man inte har råd att betala sina räkningar.
Citera
2026-06-27, 20:18
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Även om du är kriminell så ska du väl få hjälp att ta dig därifrån?

Nej? Det är inte polisens uppgift att köra hem kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in