2026-06-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Anacata åkte fast också-vet inte varför. också kevin mitnick
Anakata datasäkerhetsexperten? Anakata som fan inte vet hur han ska kryptera sin dator?
Citera
2026-06-26, 22:03
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
VPN ändrar ju bara din IP adress, finns ju fingerprints som man lämnar efter sig varje gång man besöker en hemsida,

En kompetent hackare lämnar inga browser fingerprints efter sig då han inte använder webbläsare. Webbhacking handlar mycket om attt hitta dolda subdomäner och subpaths via fuzzing, vilka kan innehålla sårbarheter. I många fall har administratören slarvat så mycket att det bara är att kliva in på servern direkt. Många hack sker också via exempelvis SSH eller DB där default username och password ligger kvar. De flesta hackar som åker dit gör det genom sin egen girighet. Exempelvis via Bitcointransaktioner som via den offentliga blockkedjan enkelt kan kopplas till finansiella on- and off ramps. Bättre med en vit hatt på huvudet, och tjäna pengar på att stoppa intrången och spåra förövarna.
Citera
2026-06-26, 22:07
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
dina ip-nummer, mac-adresser, imei-nummer, o lite till går att samköra,
Du lämnar små digitala spår överallt som sparas i en bank ett tag (datalagring).

Enheter utanför ditt eget lokala nätverk har inte tillgång till din MAC-adress. Om uppkopplingen inte sker via wifi hotspot. För hackare på hög nivå är girighet, correlation attacks och rent slarv med OPSEC de största hoten. Politiskt drivna och kompetenta hackare är mycket svåra att stoppa.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2026-06-26 kl. 22:12.
Citera
2026-06-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
En kompetent hackare lämnar inga browser fingerprints efter sig då han inte använder webbläsare. Webbhacking handlar mycket om attt hitta dolda subdomäner och subpaths via fuzzing, vilka kan innehålla sårbarheter. I många fall har administratören slarvat så mycket att det bara är att kliva in på servern direkt. Många hack sker också via exempelvis SSH eller DB där default username och password ligger kvar. De flesta hackar som åker dit gör det genom sin egen girighet. Exempelvis via Bitcointransaktioner som via den offentliga blockkedjan enkelt kan kopplas till finansiella on- and off ramps. Bättre med en vit hatt på huvudet, och tjäna pengar på att stoppa intrången och spåra förövarna.

Vad ska polisen med fingerprints till om du itne användt den datorn för personliga saker i ditt riktiga namn?
Har du en ren dator så finns det inga fingerprints att spåra/hitta, eller tänker jag fel?
Citera
2026-06-27, 11:51
Medlem
Det är 2026 inte 2000. Det är extremt svårt att inte åka dit om du faktiskt gör något som staten tycker det är värt att lägga resurser på.

Nyckeln idag är väl mer att om du nu ska göra något sketchy, så gör det jobbigt pch resurskrävande så det inte är värt att hitta dig.
Citera
2026-06-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Alla kan åka fast handlar bara hur gärna myndigheterna vill åt en. Gör man småsaker så läggsinga resurser på att nå dig. Men om du är på nivå det handlar om rikets säkerhet så kommer de åt en oavsett hur försiktig man är.
Nja, även om du befinner dig i Sverige så finns det sätt att vara i princip omöjlig att upptäcka.

Det som gör att hackare åker dit är att de gör misstag. Det kan bero på brist på kunskap, men också på slarv och lathet. En annan faktor kan vara att vissa inte har vett att hålla tyst om vad de gjort, utan har ett behov av att skryta om det för andra.

Som andra påpekat, vi får bara höra talas om de som åker fast. Utöver dem så har vi de där intrång har upptäckts men man inte lyckats spåra hackaren, men även intrång som aldrig ens upptäcks. Hur stor den sista gruppen är är extremt svårt att säga av förklarliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaben112
Det är 2026 inte 2000. Det är extremt svårt att inte åka dit om du faktiskt gör något som staten tycker det är värt att lägga resurser på.
Extremt svårt är det inte. Möjligtvis extremt jobbigt.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-06-27 kl. 12:11.
Citera
2026-06-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel

Curl ftw! Du har rätt i det du säger, men duktiga människor rensar sina spår efter sig, tömmer loggar, rensar history!
Citera
2026-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vad ska polisen med fingerprints till om du itne användt den datorn för personliga saker i ditt riktiga namn?
Har du en ren dator så finns det inga fingerprints att spåra/hitta, eller tänker jag fel?
Det finns många typer av fingerprints. Tex kakor. Men även råtrafikdata. Så har man attackerat tor. Så även om du kör krypterat så går det hitta matchningar. Använd stulna klienter (datorer, telefoner etc) och sedan bara använda läckande wifi, men se till att inte använda någon bil eller åka kommunalt till accesspunkten och inte heller ha något annat som kan spåra dig tex telefon till platsen. Och naturligtvis förstöra all hårdvara som används så snart som möjligt och använd de bara engång och se till att dessa inte varit i närheten av någon lokal som du har tillgång till. Lita inte heller på de som säljer den stulna utrustningen. Dvs de ska inte kunna veta vem du är eller spåra betalningsmedel tex via fingeravtryck eller dna. Accesspunkten ska också vara tillgänglig för många under tiden som den används och vara i ett område utan övervakningskameror. Mao det är inte lätt att inte lämna några spår.
Citera
2026-06-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Anacata åkte fast också-vet inte varför. också kevin mitnick

Anakatas förundersökning är bland det mest intressanta jag har läst. Även om den har några år på nacken ger den en bra inblick i hur de lyckades få fast honom.

Han var sjukt duktig och extremt intelligent när det gällde att hacka gamla system som knappt någon ens känner till. Att dessutom lyckas hitta manualer till 50–60 år gamla system det är bara att ta av hatten och buga.

Det enda frågetecknet i förundersökningen är hur de lyckades identifiera hans kambodjanska IP-adress, med tanke på att han hackade andras WiFi-uppkopplingar under flera år för att dölja sig, samt använde TOR och andra system för att försvåra spårning då han var aktiv i Sverige.

Han kommer nog aldrig att ta ett vanligt jobb för honom verkar knarket vara spänningen.
Citera
2026-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xynd
Anakatas förundersökning är bland det mest intressanta jag har läst. Även om den har några år på nacken ger den en bra inblick i hur de lyckades få fast honom.

Han var sjukt duktig och extremt intelligent när det gällde att hacka gamla system som knappt någon ens känner till. Att dessutom lyckas hitta manualer till 50–60 år gamla system det är bara att ta av hatten och buga.

Det enda frågetecknet i förundersökningen är hur de lyckades identifiera hans kambodjanska IP-adress, med tanke på att han hackade andras WiFi-uppkopplingar under flera år för att dölja sig, samt använde TOR och andra system för att försvåra spårning då han var aktiv i Sverige.

Han kommer nog aldrig att ta ett vanligt jobb för honom verkar knarket vara spänningen.

Vart kan man läsa Anakatas förundersökning?
Citera
2026-06-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det finns många typer av fingerprints. Tex kakor. Men även råtrafikdata. Så har man attackerat tor. Så även om du kör krypterat så går det hitta matchningar. Använd stulna klienter (datorer, telefoner etc) och sedan bara använda läckande wifi, men se till att inte använda någon bil eller åka kommunalt till accesspunkten och inte heller ha något annat som kan spåra dig tex telefon till platsen. Och naturligtvis förstöra all hårdvara som används så snart som möjligt och använd de bara engång och se till att dessa inte varit i närheten av någon lokal som du har tillgång till. Lita inte heller på de som säljer den stulna utrustningen. Dvs de ska inte kunna veta vem du är eller spåra betalningsmedel tex via fingeravtryck eller dna. Accesspunkten ska också vara tillgänglig för många under tiden som den används och vara i ett område utan övervakningskameror. Mao det är inte lätt att inte lämna några spår.

Menar du att ens riktiga ip går att hitta i rådata eller i krypterad trafik?
Citera
2026-06-27, 19:29
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.

Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?

Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.

Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?

Brottet ska vara tillräckligt "allvarligt" för att det ska vara värt besväret i tid och pengar att hitta hackern.
Ingen är ospårbar i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in