Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Ja jo. Men eftersom du verkar vara en självutnämnd expert på juridik kan du ju svara på vilka andra uttalade gränser man kan överskrida och om dessa bör få likvärdiga, lägre eller högre straff än detta:
Kvinna har sagt ja till sex men nej till analsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kör in kuken i röven?
Kvinna sagt ja till sex men nej till oralsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå kört in kuken i munnen på kvinnan. Vad ska straffet bli?
Kvinnan har sagt ja till sex men nej till strypsex. Vad ska straffet bli när mannen ändå stryper ut kvinnan. Vad ska straffet bli?
Det handlar om samtycke. Har man inte samtycke och och ändå kör på är det straffbart. Bara lär dig det.
Dessutom hade kvinnan i detta fall även kunnat bli gravid och "vanhelgad", vad det nu är.
Oj då. Vilken irritation. "Har man inte samtycke men ändå kör på är det straffbart. Bara lär dig det" skriver du. Var har jag skrivit annorlunda?
Låt mig få föklara min egen situation, om du kan förstå den. Enligt dig har jag tydligen så mycket att lära. Bra, då kan du berätta för mig hur det fungerar?
Jag har aldrig givit mig ut för att vara expert på juridik men jag har pluggat juridik, ifall du måste veta.
Om du läser mina tidigare inlägg i ämnet ser du att jag, precis som du gör nu, vänder och vrider på frågan.
Anar dock att jag har litet närmare praktisk kunskap i detta ämne än de flesta som skriver här har.
Jag är själv ett våldtäktsoffer men jag var för ung för att göra en anmälan eller för att ens våga berätta för mina föräldrar. Mannen som våldtog mig var äldre och gift, alltså en "stadgad" man i andras ögon. Jag var gymnasieelev. Han var brutal.
Ja, jag kände mig 'vanhelgad', för något annat ord för den skam, rädsla, smärta och ilska över att någon tog min kropp i besittning kan jag inte hitta.
Hör gärna av dig med ett bättre uttryck för mina känslor, så kanske även jag kan förstå.
Om jag jämför min upplevelse med ett överenskommet samlag med en man utan kondom får du ursäkta mig att jag inte 'lärt mig' bättre.
För mig är det inte våldtäkt i samma mån.
Naturligtvis är det inte ok att vara utan kondom om partnern propsar på det. Men jämförelsevis kan jag inte vara enig över straffskalan. Att gå med på sex, dock med kondomlös partner, fast man propsat på det är ändå ljusår från att bli tvingad till sex genom våld.
Hoppas inte du är nämndeman.